printlogo


کد خبر: 205794تاریخ: 1397/11/11 00:00
چهارگوشه

حمله تروریستی به مسجدی در فیلیپین
بامداد چهارشنبه مسجدی در جنوب فیلیپین هدف حمله تروریستی قرار گرفت که طبق اعلام مقام‌های رسمی این کشور، این حادثه به کشته و زخمی شدن چندین نفر منجر شده است. مقام‌های محلی نیز تصریح کردند مهاجم بامداد چهارشنبه یک نارنجک داخل مسجد پرتاب کرده و سپس گریخته است. هنگام این حادثه حدود ۱۰ نفر در مسجد حضور داشته‌اند. شورای علمای زامبوآنگا، این حمله را «شیطانی، غیرمنطقی و غیر انسانی» توصیف کرده و از مقام‌های محلی خواسته عاملان این حادثه را شناسایی کنند. این حمله 2 روز پس از آن رخ می‌دهد که در جریان 2 بمبگذاری در کلیسایی در جزیره «جولو»ی فیلیپین، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند. مسؤولیت آن حمله را داعش بر عهده گرفت.

پیشنهاد محرمانه روسیه  به کره‌شمالی
روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد روسیه در قالب پیشنهادی محرمانه به کره‌شمالی، برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور اعلام آمادگی کرده است. واشنگتن‌پست نوشت پاییز گذشته در راستای حل اختلافات در زمینه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی میان پیونگ‌یانگ و دولت آمریکا، روسیه در برابر اینکه کره‌شمالی تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را نابود کند، به این کشور پیشنهاد ساخت نیروگاه هسته‌ای داده است. به گزارش واشنگتن پست، مقامات اطلاعاتی آمریکا اواخر سال 2018 از این پیشنهاد روس‌ها مطلع شده‌اند. مشخص نیست ترامپ چه واکنشی به این پیشنهاد خواهد داشت. وی ماه‌ها رویکرد غیرمعمول در زمینه مذاکرات (با کره‌شمالی) داشته است و به نظر می‌رسد نزدیکانش با نهایی شدن هر توافقی که روسیه در آن نقش کلیدی داشته باشد، مخالف باشند.

دیدار نصرالله  با هیأتی از مقاومت فلسطین
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه با یک هیأت از مقاومت فلسطین دیدار کرد. بر اساس این گزارش، دبیرکل حزب‌الله لبنان با ابو یاسر، دبیرکل کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین و هیأت همراهش دیدار کرده است. طبق اعلام رسانه‌های لبنانی، این دیدار در بیروت انجام شد و دو طرف درباره اوضاع فلسطین اشغالی و نوار غزه بویژه مسائل مربوط به راهپیمایی‌های حق بازگشت و آمادگی مقاومت در مقابله با دشمن صهیونیستی گفت‌وگو کردند. سیدحسن نصرالله با تجلیل از عملیات مبارزان کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین (ضد رژیم صهیونیستی) بر موضع ثابت و همیشگی حزب‌الله در حمایت از همه گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت در این نبرد سرنوشت‌ساز تاکید کرد.

آزادی رئیس شورای علمای شیعه بحرین
دادگاه رژیم آل‌خلیفه سیدمجید المشعل، رئیس شورای اسلامی علمای شیعه بحرین را پس از گذراندن 2 سال و نیم حبس آزاد کرد. سیدمجید مشعل پس از سلب تابعیت بحرین از شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور، شهروندان بحرینی را به تجمع در مقابل منزل او در شهر الدراز منامه فراخوانده بود. مشعل به جرم دفاع از شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین و مشارکت در تحصن در مقابل منزل ایشان، بازداشت و به  2 سال و نیم حبس محکوم شده بود. رئیس شورای علمای شیعیان بحرین بعد از آزادی از زندان آل‌خلیفه، به منظور ادای احترام به شیخ عیسی قاسم که پس از درمان در لندن هم‌اکنون در کربلا حضور دارد، در منزل ایشان حاضر شد.

سفر پادشاه اسپانیا به عراق بعد از 4 دهه
فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا در نخستین سفر یک پادشاه اسپانیا به عراق در 40 سال گذشته، روز چهارشنبه وارد بغداد پایتخت این کشور شد. وی که با یونیفرم نظامی وارد بغداد شد، از سربازان اسپانیایی مستقر در عراق در چارچوب گروه موسوم به ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا نیز بازدید می‌کند. فیلیپ ششم را در این سفر مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع اسپانیا نیز همراهی می‌کند. وزارت خارجه عراق نوامبر گذشته از آغاز دور نخست گفت‌وگوهای سیاسی میان بغداد و مادرید با هدف گسترش روابط دوجانبه خبر داده بود.
 


Page Generated in 0/0050 sec