printlogo


کد خبر: 205799تاریخ: 1397/11/11 00:00
جزئیات جدید از طرح‌های حمایتی اقشار آسیب‌پذیر
بسته‌ دوم حمایتی غیرنقدی است

اسد‌الله خسروی: در حالی که بسته‌ حمایتی دولت هنوز به دست همه مشمولان این طرح و نیازمندان واقعی جامعه نرسیده است، برخی مسؤولان از احتمال ارائه بسته حمایتی دوم به اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر خبر می‌دهند. دولت با هدف جبران بخش اندکی از گرانی‌ها اقدام به ارائه بسته‌های حمایتی کرد اما نبود یک بانک اطلاعاتی قوی به منظور شناسایی اقشار ضعیف و کم‌درآمد موجب شد مشمولان و نیازمندان واقعی از این سبد حمایتی بی‌بهره بمانند؛ خانوارهای ضعیفی که زیر چتر هیچ نهاد حمایتی نیستند یا شغلی ندارند. در همین ارتباط معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی به صراحت اعلام کرده است «احتمال خطا و اشتباه در همه جا وجود دارد و شاید ما نیز در پرداخت بسته‌های حمایتی اشتباه کرده باشیم». اشتباهی که البته به بهای تضییع حقوق برخی‌ها بوده که گذران زندگی‌شان در پی فشارهای اقتصادی ناشی از تورم بالا با سختی فراوان همراه است. البته دولت شماره‌هایی را (در قالب کددستوری) اعلام کرده تا مردم در صورت اعتراض به دریافت نکردن بسته حمایتی از این طریق اقدام کنند اما آنهایی که این شماره‌ها را گرفته‌اند پاسخی دریافت نکرده‌اند. معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی در این باره با بیان اینکه «شاید در پرداخت بسته‌های حمایتی اشتباه کرده باشیم» گفت: با بررسی اعتراضات توسط کارشناسان، فرآیند مجدد برای افرادی که مشمول طرح بسته حمایتی بوده‌اند اما دریافت نکرده‌اند، آغاز می‌شود. رحیم اردلان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اعلام زمان 10 روزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ثبت اعتراض افرادی که تاکنون بسته حمایتی خود را دریافت نکرده‌اند، اظهار کرد: بر اساس اعلام وزارت رفاه، افرادی که مجموع درآمد اعضای خانواری که بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی هستند کمتر از 3 میلیون تومان در ماه است، در صورت دارا بودن شماره تلفن همراه اول، لازم است کد ملی خود را به #8*142* و در صورت دارا بودن شماره همراه ایرانسل و رایتل باید کد ملی خود را به #8*1420* ارسال کنند. وی تأکید کرد: پس از ثبت اعتراضات در سامانه‌های اشاره‌ شده و البته شماره تماس 1420، کارشناسان نسبت به بررسی آنها اقدام می‌کنند و در صورتی که اشتباهی درباره واریز بسته حمایتی اتفاق افتاده باشد آن را اصلاح خواهیم کرد. اردلان افزود: مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی CRM با شماره تماس 1420 کماکان آماده پاسخگویی به مردم درباره بسته حمایتی دولت است. همچنین سامانه پیامکی 10001420 نیز در این باره فعال است. معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی به تعهدات خود درباره واریز مبلغ بسته حمایتی عمل کرده است، گفت: این سازمان ارقام بسته حمایتی را (یک میلیون تا 3 میلیون ریال) به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است و بر اساس لیستی که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است 6 میلیون و 150 هزار نفر در این بخش بسته حمایتی خود را دریافت کرده‌اند. وی با اشاره به روش استفاده از اینترنت به‌عنوان یکی دیگر از راه‌های پاسخگویی درباره بسته حمایتی گفت: همچنین به‌منظور پاسخگویی سریع‌تر و در راستای گسترش کانال‌های ارتباطی، سامانه استعلام وضعیت بسته حمایتی برای سرپرست خانوار در آدرس
 https://di.tamin.ir/sabadkala در دسترس است. اردلان ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در صورتی که افرادی که مشمول طرح بسته حمایتی بوده‌اند اما به هر دلیل ارقام ریالی بسته حمایتی را دریافت نکرده‌اند، مبلغ بسته حمایتی به حساب آنها واریز خواهد شد. وی در پایان ضمن اشاره به اینکه فرآیند اعتراضات و ثبت آنها همچنان ادامه دارد، متذکر شد: احتمال خطا و اشتباه در همه جا وجود دارد و شاید ما نیز در پرداخت بسته‌های حمایتی اشتباه کرده باشیم.
 بسته دوم غیرنقدی است
از سوی دیگر سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه احتمالا یک بسته حمایتی دیگر تا پایان سال پرداخت می‌شود، گفت:‌ این بسته غیرنقدی خواهد بود. ۱۶ میلیون نفر بسته اول به ارزش 5/4 هزار میلیارد تومان را دریافت کردند. مژگان خانلو با اشاره به بسته حمایتی اقشار مختلف که مرحله اول آن به حساب افراد واریز شد،‌ اظهار داشت: پیش‌بینی اعتبار بسته تا پایان سال همان 9 هزار میلیارد تومان است و تاکنون 4 هزار و 569 میلیارد تومان آن توزیع شده یا در دست توزیع است. وی با بیان اینکه تاکنون 5 میلیون و 827 هزار نفر از کارکنان دولت و بازنشستگانی که حقوق ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان داشتند، بسته حمایتی را دریافت کرده‌اند، گفت: از این تعداد یک میلیون و 280 هزار نفر کارمند ستادی و استانی، 3 میلیون و 547 هزار و 117 نفر بازنشسته تامین اجتماعی، 2 میلیون نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و فولاد و 90 هزار و 56 نفر زیرمجموعه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند. در مجموع نیز 5 میلیون و 827 هزار و 826 نفر بسته 200 هزار تومانی را دریافت کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه به بخشی از افراد جامعه نیز بر اساس بُعد خانوار پرداخت شده است، تصریح کرد: این افراد شامل بیمه‌پردازان تامین اجتماعی اعم از کارگران، قالیبافان و سایر مشمولان هستند. همچنین درباره افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید هم مبنای پرداخت، درآمد کمتر از 3 میلیون تومان خانوار بود.  خانلو افزود: بسته حمایتی بر اساس بعد خانوار از رقم 100 تا 300 هزار تومان پرداخت شد. در مجموع ۱۶ میلیون و ۱۴۱ هزار نفر بسته حمایتی گرفتند. این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه تقریبا نیمی از اعتبار 9 هزار میلیارد تومانی باقی مانده و یک بسته دیگر می‌توان پرداخت کرد، گفت: ظاهرا رئیس جمهور دستور دادند که بسته دوم نقدی نباشد و کالا توزیع شود. برنامه‌ریزی‌ها میان وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه برای چگونگی شیوه اجرای کار شروع شده و احتمالا تا پایان سال یک بسته دیگر داشته باشیم؛ البته اگر بخواهند به همین مجموعه پرداخت کنند. خانلو در گفت‌وگو با فارس، تاکید کرد: هنوز درباره اینکه اقلام سبد کالایی چه باشد تصمیمی گرفته نشده است.


Page Generated in 0/0092 sec