printlogo


کد خبر: 205801تاریخ: 1397/11/11 00:00
مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی:
۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه ندارند

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی گفت: حق قانونی کارگران ساختمانی مانند سایر کارگران باید در چارچوب اصلاح قانون، شفاف‌سازی و پرداخت شود. به گزارش تسنیم، بهروز کریمی با اشاره به اینکه یک میلیون و 300 هزار نفر کارگر ساختمانی در سطح کشور وجود دارد، گفت: مجلس در سال 86 تصویب کرد منابع مالی برای تامین هزینه‌های بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری در نظر گرفته شود اما این منابع کافی نیست. کریمی افزود: با تغییر و اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی حدود 500 هزار کارگر ساختمانی در نوبت بیمه هستند. او افزود: در سال 96 مبلغ 2 هزار و 41 میلیارد تومان برای بیمه کل کارگران ساختمانی باید وصول می‌شد. وی حق بیمه کارگران ماهر، نیمه‌ماهر و ساده را متفاوت دانست و افزود: کارگران ماهر یا استادکاران با حق بیمه 7 درصدی به مبلغ 109 هزار تومان، کارگران نیمه‌ماهر با 101 هزار تومان و کارگران ساده با 93 هزار تومان حق بیمه در ماه بیمه می‌شوند. کریمی با اشاره به اینکه طرح در دست اصلاح مجلس، ماده 5 قانون بیمه کار بازنشستگی کارگران ساختمانی است، گفت: کارگران ساختمانی به دو شرط سن 60 سال یا پرداخت 35 سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند و این موضوع با سایر کارگران متفاوت است. وی افزود: کمک هزینه ازدواج و غرامت دستمزد به کارگران ساختمانی تاکنون به این قشر پرداخت نشده است. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی هم گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی تنها به بیمه حوادث، از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت تعلق می‌گیرد و مابقی حقوق بیمه‌ای را دریافت نمی‌کنند. اکبر شوکت افزود: کامل نبودن خدمات بیمه‌ای برای کارگران ساختمانی یکی از ایرادات قانون است که نمایندگان مجلس به آن توجهی نکردند. شغل کارگران ساختمانی مانند کارگران معادن و رانندگان جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود. کارگران ساختمانی حدود 10 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. او گفت: تاکنون 7 مرتبه قانون در حمایت از کارفرمایان تغییر کرده است.
 به جای اینکه قانون بیمه کارگران ساختمانی در حمایت از آنان باشد به‌طور کامل پرداخت نمی‌شود، در صورتی که 30 درصد حق بیمه به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود. یک نماینده مجلس نیز در این باره گفت: کارگر ساختمانی کارفرما ندارد که مشمول بیمه شود تا برای او حق بیمه سهم کارفرما پرداخت کند.
 عبدالرضا مصری با بیان اینکه مجلس پشتیبان بیمه کارگران است، افزود: برخی از کارگران برای بیمه کارگری خود را به‌عنوان کارگران ساختمانی معرفی می‌کردند که حق کارگران ساختمانی واقعی ضایع می‌شد.
 


Page Generated in 0/0126 sec