printlogo


کد خبر: 205846تاریخ: 1397/11/13 00:00
تلاش غرب برای به آشوب کشیدن آمریکای لاتین
روسیه گوایدو را به رسمیت نمی‌شناسد

گروه بین‌الملل: خوان گوایدو روی ساخت ارتشی از سوی آمریکا برای سرنگون کردن دولت ملی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا حساب ویژه‌ای باز کرده است. حدود 3 میلیون ونزوئلایی در حال حاضر در مرزهای این کشور در کشورهای همسایه ساکن هستند و آنطور که مشخص است مواضع آمریکا بر حمایت از این گروه‌ها و تربیت نیروهای نظامی برای جنگ‌های شهری و نامنظم است. آمریکا در حال حاضر امیدوار است بتواند با تربیت این نیروهای نظامی تا شمار 10 هزار تن در مرزهای ونزوئلا، آنها را به داخل این کشور گسیل دهد تا در مقابل ارتش ونزوئلا دست به آشوب بزنند. از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت مادورو تنها با تکیه بر ارتش هم قادر نخواهد بود تا سال 2025 شرایط را در ونزوئلا آرام کند. در همین حال و همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شده بود «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه درباره تحولات ونزوئلا گفت: موضع مسکو در این زمینه تغییر نکرده است؛ روسیه خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد و نیکلاس مادورو و دولتش را شریک خود می‌داند. وی تاکید کرد بدون توجه به تحولاتی که در ونزوئلا در حال رخ دادن است، مسکو به تجارت و روابط اقتصادی خود با کاراکاس ادامه خواهد داد.
سخنگوی کرملین در زمینه ارسال پیام از سوی رهبر مخالفان ونزوئلا به مقامات روسیه نیز گفت: ما هیچ پیامی از گوایدو دریافت نکرده‌ایم اما اگر پیامی ارسال شود آن را می‌خوانیم. این سخنان دیمیتری پسکوف در حالی است که آمریکایی‌ها می‌گویند حضور گوایدو در قدرت برای همه در جهان مفید خواهد بود. آمریکایی‌ها می‌دانند هزینه‌های حمایت از گوایدو و ورود ونزوئلا به یک فرآیند جنگ داخلی در مرزهای این کشور می‌تواند فشارهای اقتصادی زیادی بر آنها وارد کند. ونزوئلا سومین منبع واردات انرژی به آمریکا به شمار می‌رود و نباید این نکته را از نظر دور داشت که این وابستگی، در صورت آشوب در ونزوئلا، در میان‌مدت زیان‌های شدیدی را به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد. در همین حال رویترز گزارش می‌دهد آمریکا خواستار ادامه فعالیت شرکت دولتی نفت ونزوئلا و شاخه آمریکایی آن همزمان با اعلام تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت است. یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است واشنگتن همچنین به دیگر بازیگران بین‌المللی درباره تجارت با ونزوئلا در زمینه‌هایی همچون طلا و نفت هشدار داده و گفته است: ما شاهد مواردی از غارت «دقیقه نودی» از سوی دولت ونزوئلا بوده‌ایم. در همین حال مکزیک و اروگوئه اظهار کرده‌اند برای برگزاری کنفرانسی درباره بحران سیاسی ونزوئلا در هفتم فوریه برنامه‌ریزی می‌کنند تا مقامات ۱۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی را برای رسیدگی به این مساله گرد هم آورند. سفیر روسیه در اروگوئه اما اظهار کرده است روسیه نیز همچون آمریکا علاقه‌ای به شرکت در این کنفرانس ندارد.
به گفته مقامات مکزیک و اروگوئه، هدف این کنفرانس ایجاد سازوکار گفت‌وگوی جدیدی با حضور طرف‌های سیاسی ونزوئلا است که می‌تواند به بازگشت ثبات و صلح در این کشور بینجامد. این خواست کشورهای آمریکایی لاتین است برای آنکه بتوانند منطقه آمریکای جنوبی را از یک تنش پرهزینه دور کنند. کشورهای این منطقه می‌دانند اگر آمریکای لاتین وارد جنگ منطقه‌ای شود، نه‌تنها رشد اقتصادی در آن کند و متوقف خواهد شد، بلکه یک حرکت پاد ساعتگرد در فضای سیاسی نیز رخ می‌دهد، زیرا ملی‌گرایی وابسته به نظامیان به عنوان یکی از ریشه‌دارترین تکیه‌گاه‌های سیاسی در این منطقه می‌تواند متولد شود. در همین حال اما گوایدو می‌گوید حضورش در قدرت می‌تواند برای روسیه و چین مفید باشد. او در حالی این چرخش پارادایمی را در گفتمان سیاست خارجی خود داشته که آمریکایی‌ها در مشاوره‌های خود به او تلاش می‌کنند به وی این ایده را بقبولانند که می‌تواند منافع حداقلی روسیه و چین را حفظ کند ولی رویکردی غرب‌گرا داشته باشد. گزینه مطلوب برای آمریکایی‌ها کاهش نفوذ روسیه در ونزوئلا در عرصه اقتصادی و نظامی است که این مهم تنها با حضور گوایدو در رأس قدرت فراهم خواهد شد. از این رو ایالات متحده در حال بررسی به دست گرفتن کنترل شاخه شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا در آمریکاست که بزرگ‌ترین دارایی خارجی ونزوئلا محسوب می‌شود. در واقع دولت ترامپ در تلاش است از این موضوع به عنوان اهرم فشاری برای سرنگونی مادورو استفاده کند. گوایدو اما در آخرین سخنانش گفته است در صورت تشکیل دولت آینده، شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا در کنترل دولت باقی خواهد ماند. گوایدو همچنین اولویت اصلی خود را احیای تولید در بخش نفتی دانست و گفت: ما اینجا هستیم تا اقتصاد، جامعه و سیاست را اصلاح کنیم.
رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا در سخنانی در دانشگاه کاراکاس، طرح خود را برای بازسازی کشور در حالی که جنگ او بر سر قدرت با نیکولاس مادورو افزایش یافته، فاش کرد. وی خاطرنشان کرد طرح او برای کشور از سوی مجمع ملی که تحت کنترل اپوزیسیون است تدوین شده است. گوایدو ادامه داد رژیم مادورو نه وقت دارد و نه بودجه، در حالی که دولت دموکرات جدید هم زمان دارد، هم اعتماد مردم و هم بودجه. وی در توئیتر نیز نوشت: طرحش شامل ثبات اقتصادی، رویارویی با شرایط فوق‌العاده انسانی، بهبود خدمات و مبارزه با فقر است. این در حالی است که درباره همگرایی غربی‌ها با محور ونزوئلا کماکان اختلافاتی وجود دارد. در اتحادیه اروپایی نه‌تنها یونان، بلکه ایتالیا نیز با محور مخالفت با مادورو همراه نیست به طوری که معاون وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد این کشور رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت نمی‌شناسد، آن هم در شرایطی که پارلمان اروپا از گوایدو حمایت کرده است. مانلیو دی‌استفانو، معاون وزیر خارجه ایتالیا گفت: ایتالیا خوآن گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد، چون ما کاملاً مخالف این حقیقت هستیم که یک کشور یا گروهی از کشورهای ثالث سیاست‌های داخلی یک کشور دیگر را تعیین کنند. این اصل عدم دخالت است و از سوی سازمان ملل هم به رسمیت شناخته می‌شود. معاون وزیر خارجه ایتالیا همچنین بر اهمیت دوری جستن از یک درگیری نظامی در ونزوئلا مشابه آنچه در لیبی رخ داده، تاکید کرد. دی‌استفانو تصریح کرد: داستان ونزوئلا شبیه داستان قذافی است. ممکن است سناریوی وحشتناک لیبی تکرار شود. آمریکا و اتحادیه اروپایی باید نتایج آن اتفاقات را به یاد آورند.


Page Generated in 0/0052 sec