printlogo


کد خبر: 205848تاریخ: 1397/11/13 00:00
سازمان ملل ولیعهد سعودی را مظنون اول قتل خاشقجی اعلام کرد
مبارزه با فساد به سبک بن‌سلمان!

گروه بین‌الملل: مقام‌های ترکیه اعلام کردند گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی را متهم ردیف اول پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور می‌داند.
 مشاور رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه تصریح کرد «انیس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه  معتقد است متهم اصلی پرونده قتل جمال خاشقجی، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی است. انیس کالامار که مسؤولیت پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان‌سعودی را بر عهده دارد، سه‌شنبه گذشته با دادستان کل استانبول دیدار کرده بود. کالامار همراه با یک تیم حقوقی و گروه پزشکی قانونی سازمان ملل، سفری یک هفته‌ای به ترکیه انجام داده است. وی دوشنبه گذشته نیز با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد و قرار است گزارشی از یافته‌های خود را در ژوئن به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند. جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد رژیم آل‌سعود دوم اکتبر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که مدارک ازدواجش را تحویل بگیرد اما دیگر از این سفارت خارج نشد و یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. روزنامه واشنگتن‌پست پیش از این گزارش داده بود، جمع‌بندی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا این است که ولیعهد سعودی، دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، هر چند ریاض نقش محمد بن‌سلمان در این قتل هولناک را انکار کرده است. رسوایی ولیعهد بی‌پروای سعودی در این قتل جنجالی در حالی تایید می‌شود که محمد بن‌سلمان پنجشنبه گزارشی از عملکرد کمیته به اصطلاح «مبارزه با فساد» در عربستان را به پادشاه ارائه داده و خواستار پایان کار این کمیته شده است. با اعلام بسته شدن پرونده مذکور، بسیاری از منتقدان تأکید دارند این عملیات تنها برای کوتاه کردن دست مخالفان و منتقدان بن‌سلمان از منابع مالی احیانا خطرساز برای سلطنت آینده ولیعهد جوان انجام شد. در واقع، مبارزه ادعایی بن‌سلمان با فساد اقتصادی افزون بر 100 میلیارد دلار عایدی برای این شاهزاده به همراه داشته است که دانه درشت‌های دستگیر شده در این طرح از هتل 5 ستاره «ریتز» آزاده شده و بقیه نیز قرار است آزاد شوند.
 این در حالی است که جز بازگرداندن مبالغ، هیچ مجازاتی اعم از قتل، حبس، تبعید، محرومیت از حقوق اجتماعی - سیاسی و... برای متخلفان اعلام نشده است.


Page Generated in 0/0057 sec