printlogo


کد خبر: 205850تاریخ: 1397/11/13 00:00
حریری بعد از 9 ماه تأخیر، کابینه را معرفی کرد
نفوذ فزاینده حزب‌الله در دولت

گروه بین‌الملل: دولت جدید لبنان پس از 9 ماه کش‌وقوس‌های فراوان، به ریاست سعد حریری تشکیل و معرفی شد. سعد حریری، نخست‌وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان که عصر پنجشنبه برای معرفی اعضای کابینه‌اش به میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور به کاخ بعبدا رفته بود، پس از پایان نشست با عون و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، تشکیل دولت این کشور را اعلام کرد. تشکیل دولت لبنان به دلیل اختلافات موجود میان احزاب این کشور بر سر اعضا، 9 ماه طول کشید. حریری پس از اعلام تشکیل دولت جدید لبنان خاطرنشان کرد همکاری بین اعضای کابینه در سایه چالش‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی شرطی مهم است. نخست‌وزیر لبنان با بیان اینکه دولت جدید این کشور «دولت سرمایه‌گذاری» است، بر ضرورت تلاش برای حل مشکلات اقتصادی لبنان و تقویت بخش تولیدی در این کشور تاکید کرد.
کابینه جدید لبنان 30 وزیر دارد. اسامی وزیران و تقسیم‌بندی پست‌های اصلی تفاوت فاحشی با دولت قبلی ندارد و توازن‌ها به شکل قابل‌ملاحظه‌ای تغییر نیافته به استثنای اینکه سهمیه شیعیان افزایش یافته به طوری که سهمیه حزب‌الله لبنان از 2 وزیر صنایع و ورزش و جوانان به 3 پست اصلی رسید، یعنی پست وزارت بهداشت را نیز دربر گرفت. این به‌رغم مخالفت آمریکا با دستیابی حزب‌الله به این پست بود. پست وزارت دارایی که از پست‌های اصلی است نیز در سهمیه حزب آمل دیگر هم‌پیمان حزب‌الله قرار گرفت؛ این در حالی است که این حزب خواهان 2 پست کشاورزی و فرهنگ نیز بود. جریان آزاد ملی نیز نتوانست به یک‌سوم معطل با عطف به سهمیه رئیس‌جمهوری برسد و ۱۰ وزارتخانه را از آن خود کرد، در حالی 2 پست اصلی را هم به دست آورد که وزارت خارجه و دفاع بودند. در عین حال این جریان پست‌های خدماتی نظیر انرژی و اقتصاد را هم به دست گرفت. جبران باسیل به عنوان رئیس جریان آزاد ملی توانست پست وزارت محیط‌زیست را که پس از کنفرانس «سیدر» میلیون‌ها دلار به آن اختصاص داده شده بود از نبیه بری پس بگیرد، در حالی که وزارت فرهنگ به القوات اللبنانیه وابسته به سمیر جعجع رسید. جایگاه وزیر گروه «اللقاء التشاوری» که نماینده ۸ مارس بود مبهم باقی ماند و آن جزو سهمیه رئیس‌جمهوری بود که با او در مسائل استراتژیک هماهنگی می‌کند اما در مسائل داخلی اللقاء التشاوری وارد عمل می‌شود. این گروه مانع تعیین جواد عدرا در ترکیب دولت لبنان قبل از تعطیلات سال نوی میلادی شد. سعد حریری نیز با 6 وزیر جایگاه پیشرو خود را حفظ کرد و وزارتخانه‌های اصلی نظیر کشور و پست خدماتی یعنی ارتباطات را از آن خود کرد و با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر اسبق بر سر وزیری عادل افیونی توافق کرد. اما در میدان مبارزه برای عدم نمایندگی گروه اللقاء التشاوری (نمایندگان مستقل سنی خارج از جریان المستقبل) شکست خورد.  القوات اللبنانیه سهمیه خود را از 3 وزیر به 4 وزیر افزایش داد، بعد از اینکه در انتخابات پارلمان ۱۵ نماینده را وارد پارلمان کرد اما نتوانست به پست‌هایی نظیر دفاع، خارجه یا وزارت دادگستری به دلیل پافشاری میشل عون بر این پست دست یابد. القوات به پست معاون نخست‌وزیر و پست‌های کار و امور اجتماعی دست یافت و پذیرفت وزارت فرهنگ را با وزارت توسعه اداری عوض کند نه با وزارت اطلاع‌رسانی. حزب سوسیال ترقی‌خواه به ریاست جنبلاط نیز 2 پست آموزش و صنایع را از آن خود کرد، در حالی که قبلاً 3 وزیر برای دروزی‌ها می‌خواست اما موفق شد وزیر طلال ارسلان را که رئیس‌جمهوری انتخاب کرده بود حذف کرده و صالح غریب را به جای وی بر این کرسی بنشاند.
ساختار سیاسی لبنان، جمهوری پارلمانی است و دولت از درون نهاد پارلمان شکل می‌گیرد. انتخابات پارلمانی لبنان اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و در ادامه سعد حریری با کسب حمایت اکثریت پارلمانی به عنوان نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه معرفی شد. او اعلام کرد که دولت «وحدت ملی» را با حضور تمام طیف‌های سیاسی تشکیل می‌دهد. تشکیل دولت وحدت ملی که در دستور کار حریری بوده، اگرچه اقدامی در مسیر انسجام سیاسی بود اما راضی کردن همه طرف‌ها و همگون‌سازی منافع متضاد آنها آسان نیست و همین نیز همواره روند سیاسی را در لبنان کند می‌کند. طبق اعلام نخست‌وزیر لبنان، نخستین جلسه رسمی دولت، امروز( شنبه) برای بحث درباره منشور دولت جدید برگزار می‌شود.
 


Page Generated in 0/0041 sec