printlogo


کد خبر: 205851تاریخ: 1397/11/13 00:00
چهارگوشه

سفر رئیس حشدالشعبی به عربستان
یک منبع عراقی پنجشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه السومریه مدعی شد فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس سازمان حشدالشعبی وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شده است. او گفت فیاض با مسؤولان سعودی درباره روابط عراق و عربستان دیدار و رایزنی می‌کند. طی 2 سال اخیر سفرهای شخصیت‌ها و مقامات عراقی به عربستان پس از سال‌ها سردی در روابط، افزایش یافته است. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق مردادماه 96 به ریاض رفت و با محمد بن‌سلمان دیدار کرد. آبان‌ماه گذشته نیز برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در اولین دور سفرهای خارجی خود از زمان ریاست‌جمهوری‌اش، به ریاض رفت. 25 آذرماه گذشته هم محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با مقامت سعودی در عربستان دیدار و رایزنی کرد.

پاتک ارتش سوریه  به تروریست‌ها در ادلب
آخرین اخبار از تحولات میدانی در جبهه داغ ادلب حاکی‌ است ارتش سوریه مواضع تروریست‌های تکفیری جبهه النصره در حومه ادلب را هدف قرار داده است. سانا گزارش داد یگان‌های ارتش سوریه روز پنجشنبه ضربات سهمگینی به مواضع تروریست‌‌های النصره در اطراف شهرک الهبیط در ریف جنوبی ادلب وارد و تعدادی از مخفیگاه‌های آنها را منهدم کردند. ارتش سوریه موفق شد ده‌ها تروریست النصره را در شهرک‌های الجیسات و الاربعین که در حال تلاش برای نفوذ به سمت مناطق نظامی و امن بودند، رصد کرده و با استفاده از تسلیحات مناسب، هدف قرار دهد. بنا به این گزارش، نیروهای سوری در جریان این عملیات ده‌ها عضو جبهه النصره را به هلاکت رساندند.

انتقاد البرادعی  از وضعیت حقوق‌بشر در مصر
مدیرکل سابق سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور سابق مصر از وضعیت حقوق‌بشر در این کشور انتقاد و تاکید کرد آنچه در این زمینه رخ می‌دهد، به آینده مصر آسیب می‌زند. محمد البرادعی که در حال حاضر در خارج مصر اقامت دارد، با انتشار توئیتی به مواردی از نقض حقوق چهره‌های سیاسی و فعالان که بتازگی در مصر اتفاق افتاده، پرداخت. البرادعی در این رابطه نوشت: مهندس یحیی حسین عبدالهادی بازداشت شده و محل بازداشت او نامعلوم است. اشرف شحاته و مصطفی لنجار نیز ناپدید شده‌اند. عبدالمنعم ابوالفتح، شادی الغزالی حرب و دکتر حازم عبدالعظیم در سلول انفرادی به سر می‌برند. مصر با انتقاد داخلی و بین‌المللی نسبت به نقض حقوق‌بشر مواجه است اما بارها انجام چنین تجاوزاتی را تکذیب کرده و گزارش‌های منتشر شده در این زمینه را دروغ خوانده است.

صدور احکام سنگین علیه 23 بحرینی
دادگاه رژیم آل‌خلیفه احکام اعدام، حبس ابد و سلب تابعیت برای 23 شهروند بحرینی را به اتهام حمله به نیروهای پلیس این کشور صادر کرد. دادستانی بحرینی مدعی شده جزئیات حادثه، مربوط به اقدام افرادی ناشناس در روز 8 دسامبر 2014 در جاسازی یک ماده منفجره در نزدیکی اردوگاه نیروهای امنیتی در منطقه دمستان و به دام انداختن افسران پلیس در محل کاشت این ماده انفجاری بود که با انفجار ماده منفجره یکی از افسران پلیس کشته شد. دادستانی بحرین ادعا کرد مظنونان این پرونده یک باند تروریستی برای ساخت مواد منفجره و حمله به نیروهای پلیس تشکیل داده بودند.
محاکمه‌های ظالمانه رژیم آل‌خلیفه همچنین شامل مخالفان برجسته دولت از جمله آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین می‌شود که اواخر ۲۰۱۷ برایش حکم یک سال زندان و سلب تابعیت صادر شد. دیوان عالی در سال ۲۰۱۸ حکم سلب تابعیت این روحانی مبارز را تایید و او را در حصر خانگی قرار داد. 2 هفته پیش میثم السلمان، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین در کنفرانسی در بیروت تاکید کرد علاوه بر قربانی شدن ۲۰۰ تن به دلیل استفاده بیش از حد از زور، قتل و شکنجه، بیش از ۵۰۰۰ بازداشتی عقیدتی در بحرین وجود دارند و مخالفان در مواجهه با موج بازداشت‌ها و محاکمه‌ها به ناچار کشور را ترک می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0060 sec