printlogo


کد خبر: 205857تاریخ: 1397/11/13 00:00
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرد
نیاز سالانه حدود ۸۰۰ هزار زوج جوان به مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بازار مسکن برای بهبود وضعیت سالانه به تولید یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد مسکونی نیاز دارد. حسن خسته‌بند در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه سال آینده بازار مسکن بار دیگر شاهد بروز تلاطمات اقتصادی خواهد شد، گفت: برخی اعلام می‌کنند قیمت مسکن در سال آینده روند کاهشی خواهد داشت اما به نظر من این مسأله محقق نمی‌شود زیرا کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن تحت تأثیر عوامل و شاخص‌‌‌هایی است که امروز عملیاتی نشده است. نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا تا زمانی که نقدینگی و سرمایه کشور به سمت بخش تولید هدایت نشود، نباید انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن را داشت. وی ادامه داد: در شرایط کنونی روزبه‌روز شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم، البته بخش عمده‌ای از تجهیزات ساختمانی ارتباطی با افزایش قیمت ارز ندارد اما برخی فعالان این بخش سوءاستفاده کرده و متناسب با افزایش نرخ ارز، قیمت این تجهیزات را بالا برده‌‌‌اند. خسته‌بند با اعلام اینکه سالانه حدود 800 هزار زوج جوان به مسکن جدید نیاز دارند، گفت: برای تثبیت وضع موجود بازار مسکن، به تولید 800 هزار و برای بهبود وضعیت به تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار مسکن نیاز داریم. این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: برخی انتظار دارند با وجود نبود ساخت‌وساز در کشور، قیمت مسکن کاهش یابد اما 2 مساله عرضه و قیمت، 2 کفه یک ترازو است، از این رو به هر میزانی که عرضه مسکن در کشور افزایش یابد، قیمت ملک نیز کاهش می‌یابد. وی تصریح کرد: در شرایط کنونی، کل استان‌ها درگیر افزایش قیمت مسکن بوده‌‌‌‌اند، به‌طوری که در استان گیلان شاهد افزایش حداقل 40 درصدی قیمت مسکن هستیم. وی ادامه داد: به نظر من فقدان برنامه‌‌ریزی مناسب و عدم تولید مسکن زمینه را برای افزایش قیمت این کالا فراهم می‌کند، بنابراین پیش‌بینی من این است قیمت مسکن در سال آینده نیز روند صعودی داشته باشد.
هزینه بالای خرید اوراق تسهیلات مسکن
در حالی که تسهیلات خرید مسکن در تهران در بهترین حالت حداکثر تا یک‌چهارم هزینه خرید یک واحد مسکونی ۶۰ متری را پوشش می‌دهد اما هزینه خرید اوراق این تسهیلات، ۱۰ درصد ارزش وام است. به گزارش مهر، با در نظر گرفتن قیمت میانگین ۵۵ هزار تومان برای هر برگه تسهیلات مسکن، زوجین متقاضی دریافت تسهیلات مسکن باید ۲۸۰ برگه به ارزش ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که به معنی کسر بیش از
۱۰ درصد سقف تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن است که تحمیل این هزینه بالای خرید اوراق تسهیلات به خانواده‌ها در کنار کم اثر بودن تسهیلات مسکن در افزایش قدرت خرید مسکن خانوار، سبب کاهش استقبال از دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق و بازار کم‌رونق این اوراق شده است.


Page Generated in 0/0155 sec