printlogo


کد خبر: 205948تاریخ: 1397/11/15 00:00
«وطن امروز» از بازتاب گلایه رهبر انقلاب درباره یکسان‌سازی گلزار شهدا گزارش می‌دهد
پایانی بر یک کار غلط
کارشناسان بر حفظ شکل و شمایل خاطره‌انگیز گلزار‌های شهدا در کشور تأکید دارند

گروه اجتماعی: تا همین چند وقت پیش شاهد انتشار خبرهایی درباره اجرای طرح‌های مرتبط با یکسان‌سازی قبور شهدا در شهر‌های گوناگون بودیم؛ خبرهایی که از آغاز طرح یکسان‌سازی مزار شهدا در مراکز استان‌ها یا شهرهای بزرگ و کوچک حکایت داشت به موازت انتشار این اخبار هم شاهد اعتراض خانواده‌های شهدا و مردم نسبت به این طرح و نارضایتی‌شان بودیم.
 این طرح با وجود انتقاد‌های فراوان و پیگیری‌های رسانه‌ای در تعدادی از استان‌های کشور و بخش‌هایی از استان تهران اجرا شد و تصویر زیبای گلستان شهدا با خاطرات فراوانش رنگ باخت و تبدیل به سنگ‌های یکدست و المان‌های یکنواخت شد اما گلایه چند روز پیش رهبر انقلاب درباره وضعیت یکسان‌سازی قبور شهدا پایانی بر یک کار غلط و اشتباه بود.
به باور بسیاری از کارشناسان، طرح یکسان‌سازی قبور شهدا که سال‌ها در دست اجرا بود، لطمه‌ای بزرگ بر ارزش‌های معنوی و فرهنگی جامعه وارد کرد. آمار‌های غیر رسمی حاکی از این است که این طرح با  وجود اعتراض گسترده خانواده‌های شهدا و فعالان فرهنگی، در بخش زیادی از گلزارهای کشور اجرا شده است!
این در حالی است که بسیاری از والدین شهدا که سن و سالی از آنها گذشته و به زحمت خود را به این قطعات یکسان‌سازی شده می‌رسانند، دیگر هیچ علامت و نشانی برای پیدا کردن مزار شهید خود ندارند و ناچارند دقایق زیادی را در میان قبور قدم بزنند و با پرسیدن نام قبور از دیگران موفق به پیدا کردن مزار فرزند خود شوند!
پایانی بر یک کار غلط!
پافشاری بر یک کار اشتباه از سوی برخی دست‌اندرکاران با وجود اعتراض‌های فراوان ادامه داشت تا اینکه رهبر انقلاب چند روز پیش و در آستانه آغاز برنامه‌های دهه فجر انقلاب  در زیارت مزار شهدای بهشت زهرا، یکسان‌سازی قبور شهدا را نادرست دانستند و تاکید کردند یکی از کارهای بدی که بعضی مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، یکسان‌سازی قبور شهداست. ایشان فرمودند: این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدران‌شان، مادران‌شان، فرزندان‌شان، ‌ همسران‌شان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است.
ایشان همچنین افزودند: این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان،  زیبایی باغ،  زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.
تأکید شهردار و رئیس بنیاد شهید بر حفظ قبور شهدا به شکل اولیه
پس از گلایه رهبر انقلاب، پیروز حناچی، شهردار تهران به مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) دستور داد مزار مطهر شهدا باید به صورت طبیعی و طبق سلیقه خانواده‌های محترم و معزز شهدا و با یادگاری‌هایی که از این عزیزان برجا مانده حفظ شود. حناچی تاکید کرد سازمان بهشت زهرا(س) باید برنامه‌هایش را در جهت حفظ ظاهر طبیعی و اولیه مزار مطهر شهدا استمرار بخشد.
علاوه بر این رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از پیگیری رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره حفظ هویت و شکل طبیعی گلزارهای شهدا خبر داد. حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی تأکید کرد: در همه طرح‌های ساماندهی و بهسازی گلزار مطهر شهدا علاوه بر رضایت والدین، همسر و فرزندان شهدا، حفظ هویت، شکل و بافت طبیعی مزار شهدا باید مدنظر قرار گیرد. وی گفت: آثار به جا مانده از شهدا و ایثارگران عزیز میراث جاویدانی است که باید از آنها محافظت کرد و استفاده از آنها در گلزار مطهر شهدا  در دستور کار قرار گیرد.
 


Page Generated in 0/0072 sec