printlogo


کد خبر: 205973تاریخ: 1397/11/15 00:00
پاپ در نخستین سفرش به خلیج‌فارس با وجود انتقادات زیاد وارد ابوظبی شد
انتقاد شدید از سفر پاپ به امارات و عربستان

گروه بین‌الملل: پاپ فرانسیس نخستین پاپی است که طی روزهای پیش‌رو از عربستان دیدار خواهد کرد و دیدار او از ابوظبی با هدف «ترویج صلح» در حالی است که یمن با جنگی خونین از سوی این دو متحد عربی روبه‌رو است.
محمد بن زائد آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دعوت کرد از امارات دیدار و در نشست بین‌المللی ادیان که به عنوان بخشی از برنامه امارات برای سال «تحمل» (انعطاف‌پذیری) برگزار می‌شود، شرکت کند. فرانسیس اما به دلیل نقش امارات در جنگ یمن به عنوان بخشی از ائتلاف جنگ علیه یمن، برای این دیدار دو روزه با انتقاداتی روبه‌رو شده است.  به گزارش گاردین، پاپ فرانسیس پیش از سفر خود به ابوظبی که روز گذشته انجام شد، در ویدئویی اظهار کرد: امارات به دنبال تبدیل شدن به «الگوی همزیستی، برادری و رویارویی تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف» است.
«امیل نخله» مقام سابق سازمان سیا به‌عنوان یکی از منتقدان این سفر می‌گوید، دیدار پاپ از امارات در حالی که ابوظبی در جنگ یمن دست دارد، قابل توجیه نیست. او به روزنامه آمریکایی «نشنال کاتولیک ریپورتر» گفت: وقتی امارات همچنان در جنایات انسانی یمن دست دارد، دیدار پاپ از امارات گزینه مناسبی نیست. اگر او مساله یمن را در دیدارش مطرح نکند، بخش زیادی از اعتبارش در خاورمیانه را از دست خواهد داد. یکی از کشیشان سازمان کاتولیک حامی صلح «پاکس کریستی» نیز ابراز امیدواری کرد پاپ بتواند «رهبری امارات را به یافتن سیاست دیگری درباره یمن متقاعد کند».
میانجی‌‌‌گیری پاپ، ننگی برای شیوخ عرب
از سوی دیگر سفر فرانسیس اول به امارات، ازهم‌گسیختگی جهان عرب را که سعودی‌ها مدعی رهبری آن بودند به نمایش گذاشت. قطعا این یک ننگ بزرگ برای شیخ‌نشین‌هاست که رهبر مسیحیان کاتولیک جهان ژستی میانجی‌گرانه میان چند کشور عربی و اسلامی مثل یمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، عربستان و امارات می‌گیرد و به معنی بی‌آبرویی مطلق رهبران ریاض و ابوظبی و همچنین اتحادیه عرب است که پای پاپ را به اختلافات میان شیوخ خلیج‌فارس باز می‌کنند. رئیس کمیته ملی حقوق‌بشر قطر از پاپ خواسته بود در دیدار از ابوظبی بر مسؤولان اماراتی اعمال فشار کند. «علی المری» در آستانه سفر پاپ به خلیج فارس، در واتیکان او را ملاقات کرده و از او خواسته بود به اماراتی‌ها گوشزد کند در کشورهای دیگر دخالت نکنند. او ضمن رساندن پیام‌های شهروندان قطری که اغلب مسلمان هستند به رهبر مسیحیان کاتولیک، از آنچه «نقض‌ حقوق خطرناک‌» علیه مردم کشورش از سوی امارات، بحرین و عربستان سعودی خوانده است، گلایه کرده و گفته بود این دولت‌های متخاصم عربی باعث شده‌‌اند خانواده‌های قطری در کنار هم نباشند و دانشجویان‌شان نتوانند تحصیلات خود را تکمیل کنند. این در حالی است که عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ تا امروز به بهانه «حمایت دوحه از تروریسم» تمام روابط خود با قطر را قطع و این شیخ‌نشین کوچک حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را تحریم مرزی، پروازی و اقتصادی کرده‌اند. جالب اینکه پاپ فرانسیس در جریان نخستین سفرش به خلیج‌فارس برنامه تحریمی سعودی و امارات علیه قطر را رعایت کرده و به دوحه نخواهد رفت. او دیروز یکشنبه وارد ابوظبی شد که نخستین مقصد او در این سفر 4 روزه خواهد بود. به نوشته رسانه‌‌های اماراتی، همزمان  «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر نیز به ابوظبی سفر می‌کند تا در مسجد «شیخ زائد» دیدار و سخنرانی مشترکی با پاپ داشته باشد. همچنین شیخ‌نشین امارات در تلاش برای ترمیم چهره جنایتکار خود در یمن، سوریه، افغانستان و شمال آفریقا و در رسانه‌‌های جهان همزمان با ورود پاپ کنفرانس جهانی «برادری انسانی» را در ابوظبی افتتاح می‌کند که قرار است شیخ الازهر و رهبر واتیکان در آن شرکت کنند. البته پاپ پیش‌تر از تلفات انسانی در جنگ یمن انتقاد کرده بود؛ جنگی که توسط امارات و سعودی و با حمایت آمریکا و انگلیس از سال 1394 بر مردم مظلوم یمن تحمیل شده که تاکنون باعث قتل بیش از 50 هزار تن و مجروح و بیمار و آواره شدن میلیون‌ها تن و قحطی شدید در این کشور شده است.


Page Generated in 0/0063 sec