printlogo


کد خبر: 205976تاریخ: 1397/11/15 00:00
اخبار

آشفتگی صهیونیست‌ها از تداوم تظاهرات «بازگشت»
رژیم صهیونیستی که از تداوم تظاهرات بازگشت بزرگ در مرزهای نوار غزه مستاصل شده، دست به ساخت دیواری در این مرزها زده است. نخست‌وزیر اسرائیل در این‌باره گفت ساخت این دیوار از اواخر هفته گذشته آغاز شده است. گفتنی ا‌ست تداوم تظاهرات بازگشت در امتداد مرزهای نوار غزه با فلسطین اشغالی، مشکلات و بحران‌های امنیتی فراوان را برای صهیونیست‌ها ایجاد کرده است. در همین راستا، گروهان‌های قدس- شاخه نظامی جهاد اسلامی- روز گذشته ویدئوی تیراندازی نیروهای این گروهان‌ها به سوی یک افسر صهیونیست در نوار مرزی غزه را پخش کرد. این اقدام در واکنش به تیراندازی نظامیان اشغالگر به سوی شرکت‌کنندگان در تظاهرات بازگشت انجام شد.

بازگشت ارتش عراق به کرکوک
وزارت دفاع عراق روز گذشته از استقرار مجدد ارتش این کشور در منطقه مورد مناقشه کرکوک خبر داد. یک افسر ارتش در این‌ وزارتخانه تصریح کرد: نیروهایی از یگان ویژه وابسته به وزارت دفاع نیز وارد شهر کرکوک شده‌اند. این نیروها به منظور فراهم شدن مقدمات خروج نیروهای مقابله با تروریسم و به عنوان جایگزین این نیروها در کرکوک مستقر می‌شوند. طبق این گزارش، از اکتبر ۲۰۱۷ تاکنون نیروهای مقابله با تروریسم پرونده امنیتی کرکوک را مدیریت می‌کردند. بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی، عادی‌سازی اوضاع کرکوک و مناطق دیگر در نینوا و صلاح‌الدین در شمال و دیالی در شرق و در پی آن ارائه آمار تعداد ساکنان، سرنوشت این مناطق‌ را مشخص خواهد کرد. آنها باید مشخص کنند تحت کنترل بغداد می‌مانند یا به اقلیم می‌پیوندند.

قطر از ترکیه پهپاد خرید
ترکیه 6 فروند پهپاد مدل بیرقدار TB2 و نیز 3 ایستگاه کنترل زمینی را به دوحه تحویل داد. ارتش قطر نخستین ‌طرف خارجی است که از این پهپادها استفاده می‌کند، پس از قطر ارتش اوکراین استفاده‌کننده بعدی این پهپادهاست. به نوشته روزنامه وطن ترکیه، این پهپادها بر اساس توافقنامه‌ای که در مارس سال گذشته میان نیروهای مسلح قطر و شرکت هواپیماسازی بایکار ترکیه، (متخصص تولید پهپاد) به امضا رسید، به دوحه تحویل داده شد. پهپاد بیرقدار TB2 از جمله پهپادهای تاکتیکی است که می‌تواند تا ارتفاع ۲۰ هزار پایی پرواز کرده و تا ۱۵۰ کیلوگرم را حمل کرده و ۲۴ ساعت متوالی پرواز کند. همچنین این پهپاد توانایی انجام عملیات شناسایی در شب، اجرای ماموریت‌های کنترلی، اکتشافی و انهدام فوری اهداف را داشته و می‌توان آن را به راکت‌های نقطه‌زن برای انهدام خودروهای زرهی، استحکامات نظامی و اهداف دریایی مجهز کرد.


روند صعودی مهاجرت از عربستان در سایه سرکوب سیاسی
گروه بین‌الملل: یک تلویزیون آمریکایی در گزارشی با استناد به آمارهای نهادهای بین‌المللی از قبیل کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، از افزایش شدید شمار مهاجرت و پناهندگی شهروندان عربستان سعودی از زمان ولیعهدی محمد بن‌سلمان در این کشور خبر داده است. این رسانه آمریکایی گزارش خود را با وضعیت «رهف محمد القنون» دختر پناهجوی عربستانی آغاز کرده؛ دختر 18 ساله‌ای  که از ترس خانواده خود به تایلند گریخت و سرانجام به کانادا پناهنده شد. سی‌ان‌ان نوشت: فعالان حقوق بشر و تحلیلگران می‌گویند کارزار بن‌سلمان برای سرکوب مخالفان و منتقدان، سبب افزایش میزان پناهندگی شده است. او در سال‌های اخیر دستور بازداشت شخصیت‌های مهمی از روحانیون، تحلیلگران، بازرگانان، شاهزاده‌ها و مدافعان حقوق زنان را صادر کرده است؛ افرادی که حکومت سعودی به آنها اتهام داشتن «تماس‌های مشکوک» با نهادهای خارجی را وارد کرده است. سی‌ان‌ان افزود: بیشترین میزان افزایش تعداد مهاجرت و پناهندگی در سال ۲۰۱۵ بوده، سالی که محمد بن‌سلمان در صحنه سیاسی این کشور پادشاهی سر برآورد. «آدام کوگل» پژوهشگر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر به این شبکه آمریکایی گفت: «مردم (عربستان سعودی) از سرکوبگری سیاسی فرار کرده‌اند و این موضوع به روشنی به محمد بن‌سلمان و کارهایی که او انجام داه، مرتبط است و به نظرم، آمارها (تعداد مهاجران و پناهجویان) تاییدکننده این موضوع است. به گزارش سی‌ان‌ان، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تعداد مهاجران و پناهجویان عربستان سعودی با افزایش ۵۲ درصدی به ۱۹۳۶ نفر رسیده و در سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۲۳۹۲ تن افزایش یافته است.
 


Page Generated in 0/0057 sec