printlogo


کد خبر: 205987تاریخ: 1397/11/16 00:00
دولت، پارلمان، شخصیت‌ها و جریان‌های مختلف عراق اظهارات ضدایرانی دونالد ترامپ را محکوم کردند
حمایت قاطعانه از ایران
رئیس‌جمهور عراق: اجازه نمی‌دهیم نیروهای آمریکایی در عراق مراقب مسائل ایران باشند

رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در اظهارنظری جنجالی گفت نیروهای نظامی کشورش در عراق می‌مانند تا ایران را زیر نظر داشته باشند.
دونالد ترامپ به شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز گفت: برای زیر نظر داشتن ایران در عراق می‌مانیم. تمام چیزی که می‌خواهم این است که نظارت کنم. ما یک پایگاه غیرقابل باور و گران‌قیمت در عراق ساخته‌ایم. این پایگاه بخوبی برای کنترل و نظارت بر نقاط مختلف منطقه پر از مشکل خاورمیانه تعبیه شده است. رئیس‌جمهور آمریکا با طرح ادعاهایی علیه کشورمان گفت: ایران کشوری شرور است که افراد زیادی را می‌کشد. می‌خواهیم حواس‌مان به ایران باشد، چون ایران مشکل واقعی است، بنابراین در عراق می‌مانیم تا آنها را زیر نظر داشته باشیم. به گزارش «وطن‌‌امروز»، این اظهارات ترامپ جدای از اینکه یک اظهارنظر ضدایرانی بود؛ یک توهین آشکار به دولت و ملت عراق نیز به حساب می‌آمد و قواعد بین‌المللی درباره حق حاکمیت و استقلال سیاسی عراق را نادیده گرفته است. در همین راستا مقامات، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف عراقی در واکنش‌هایی ضمن تقبیح اظهارات ترامپ به خاطر نادیده گرفتن استقلال و حاکمیت ملی عراق، از ایران به عنوان کشور دوست و همسایه عراق حمایت کردند. برخی نمایندگان عراق نیز اعلام کردند بزودی لایحه تعیین‌تکلیف و خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق در پارلمان عراق بررسی می‌شود. همچنین برخی جریان‌های عراقی نیز اعلام کردند اگرچه ایران توان و قدرت لازم را برای مقابله با تهدیدات آمریکایی‌ها دارد اما اگر آمریکایی‌ها خواستند هر نوع اقدامی علیه ایران و سوریه انجام دهند، جوانان عراقی بلافاصله دست آمریکایی‌ها را قطع خواهند کرد.
بر اساس این گزارش، دیروز واکنش حیدرالعبادی، نخست‌وزیر سابق عراق به اظهارات ترامپ قابل تامل بود. نخست‌وزیر سابق عراق اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه نیرو‌های آمریکایی برای تحت نظر قرار دادن ایران در عراق هستند را رد کرد و آن را عامل ایجاد تزلزل در روابط واشنگتن و بغداد دانست و از دولت آمریکا خواست موضع خود را تغییر دهد.
در بیانیه‌ای که دفتر رسانه‌ای حیدرالعبادی منتشر کرد، آمده است: اینکه گفته شود از پایگاه‌های آمریکا (در عراق) برای مقابله با کشور‌های همسایه استفاده می‌شود با قانون اساسی عراق و توافقنامه‌های این کشور با آمریکا تعارض دارد؛ توافقنامه‌هایی که در هر دوره از حضور آمریکا در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حاصل شده بود. عراق تاکید کرده بود حضور نیرو‌های آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی و بر اساس حاکمیت عراق و به منظور حمایت لجستیکی، اطلاعاتی و آموزش نظامی صورت گیرد و گفتن این مساله که از پایگاه‌های آمریکا در عراق برای رویارویی استفاده می‌شود روابط با کشور‌های همسایه را پیچیده می‌کند و روابط با آمریکا را نیز وارد بحران‌های پیش‌بینی نشده‌ای کرده و به حاکمیت و استقلال عراق خدشه وارد می‌کند.
العبادی در این بیانیه از دولت عراق خواسته است بر موضع ثابت این کشور مبنی بر اجازه ندادن برای استفاده از خاک عراق علیه یک کشور همسایه یا هر طرف دیگری تاکید کند.
برهم صالح: هرگز اجازه نمی‌دهیم
برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق هم دیروز به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت کشورش هرگز به نیروهای آمریکایی اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای انجام هر اقدامی علیه ایران و حتی زیر نظر داشتن ایران استفاده کند. 
برهم صالح در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق آموزش و مشاوره است نه زیر نظر داشتن ایران. وی افزود: آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر گرفتن ایران از ما نداشته و اجازه‌ای برای این کار هم نگرفته است. صالح در کنفرانس سالانه همایش الرافدین گفت: ما از اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نیروهای این کشور در عراق تعجب می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در عراق حق ندارند جز بر اساس توافق امضا شده میان 2 طرف کاری انجام دهند. این نیروها حق ندارند مراقب مسائل زیادی از جمله ایران باشند. ما هرگز این اجازه را نخواهیم داد. صالح تصریح کرد: نیروهای آمریکایی بر اساس توافق امضا شده میان 2 کشور در عراق هستند و ماموریت‌شان مبارزه با تروریسم است.
انتقاد پارلمان عراق از اظهارات ترامپ
نمایندگان پارلمان عراق نیز دیروز به انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا پرداختند. «حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در همین باره تأکید کرد اظهارات ترامپ، نقض آشکار حاکمیت و قانون اساسی عراق است.
الکعبی با بیان اینکه عراق محلی برای حمله یا تحت نظر قرار دادن هیچ کشوری نیست، تصریح کرد مسؤولان عراقی باید فورا دست به تحرک بزنند و به حضور آمریکا در عراق پایان دهند.
وی اظهار داشت: پارلمان قانونی تصویب خواهد کرد که بر اساس آن، توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا لغو خواهد شد و حضور مستشاران نظامی آمریکا به پایان خواهد رسید.
در همین راستا «ثامر ذیبان» عضو ائتلاف «الفتح» عراق هم استفاده از خاک این کشور برای حمله به کشور‌های همسایه را رد کرد. ذیبان به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «پارلمان طی روز‌های آتی، جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی حضور نظامی آمریکا در کشور برگزار و درباره پیش‌نویس [طرح] بیرون راندن این نیرو‌ها رأی‌گیری خواهد کرد».
وی با بیان اینکه «همه طیف‌های سیاسی از جمله ائتلاف «الفتح» اجازه نخواهند داد واشنگتن از خاک عراق برای حمله به کشور‌های همسایه یا جاسوسی از آنان استفاده کند»، تصریح کرد: اظهارنظر ترامپ درباره پایگاه نظامی آمریکا «اعلام رسمی اشغالگری مجدد عراق و نقض حاکمیت عراق است».
خط و نشان حزب‌الله عراق برای آمریکا
واکنش‌ها به اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا علیه عراق و اظهارات تهدید‌آمیز او علیه ایران، البته به مقامات عراقی محدود نماند و جریان‌های سیاسی نیز به این اظهارات واکنش نشان دادند. جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد به ایران یا سوریه حمله کند دست‌هایش را قطع خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ترامپ حق ندارد به تجاوز به ایران از طریق خاک عراق فکر کند به المیادین گفت: پارلمان عراق باید لایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند. این مسؤول عراقی اظهارات ترامپ را چالشی برای تصمیم رسمی عراق و ناقض حاکمیت این کشور دانست و تأکید کرد «ایران با امکاناتش می‌تواند از خود دفاع کند و واشنگتن نیز بخوبی این را می‌داند».
عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق نیز دیروز در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «تبدیل شدن عراق به میدان تسویه حساب بین‌المللی و منطقه‌ای یا نقطه‌ای برای زیر نظر گرفتن کشورهای همسایه یا تحریک و تجاوز به آنها را نمی‌پذیریم. با توجه به قانون اساسی عراق مبنی بر اینکه عراق نباید تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان باشد، ما استفاده از خاک کشورمان برای تهدید همسایگان را تهدیدی برای منافع ملی و امنیت عراق می‌دانیم، بنابراین عراق این مساله را نمی‌پذیرد».


Page Generated in 0/0088 sec