printlogo


کد خبر: 206034تاریخ: 1397/11/16 00:00
چهارگوشه

بولسونارو همچنان در بیمارستان
«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل پس از جراحی هفته گذشته‌اش کماکان در بیمارستان است. او که در کشاکش رقابت‌های انتخاباتی در این کشور با ضربه چاقو زخمی شد، حال مساعدی برای ادامه فعالیت‌های خود ندارد. آنطور که خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند بولسوناور باید تحت مراقب‌های ویژه باشد. این در حالی است که بولسونارو پیش از این برای عمل جراحی برداشتن لوله کلستومی و وصل‌کردن مجدد روده‌ها، در بیمارستان بستری شده بود. در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ بولسونارو هدف حمله با چاقو قرار گرفت که در نتیجه آن شکاف بزرگی در شکم او ایجاد شد. پزشکان شکم او را به شیوه کلستومی جراحی کردند. بر اساس بیانیه ریاست‌جمهوری برزیل، پزشکان معالج به بولسونارو ۴۸ ساعت استراحت پس از جراحی توصیه کرده‌اند. در این مدت همیلتون مورائو، معاون رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور موقت برزیل است و به انجام امور برزیل می‌پردازد.

11 کشته در بمب‌گذاری سومالی
خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک مرکز خرید در سومالی 11 تن را به کام مرگ فرو برد. بر اساس گزارش‌ها، این اقدام تروریستی که گروه الشباب به احتمال قوی مسؤول آن است، دست‌کم 10 تن زخمی شدند. پلیس می‌گوید انفجار خودرو در منطقه‌ای از موگادیشو بود که محل تجمع فروشگاه‌ها و رستوران‌هاست، به همین جهت احتمال افزایش تلفات وجود دارد. «محمد حسین» از نیروهای پلیس موگادیشو می‌گوید: ما جنازه‌ها را از زیر آوار بیرون کشیدیم و حجم انفجار به قدری شدید بود که شیشه ساختمان‌های با فاصله چند صد متر دورتر را نیز شکست. شاهدان عینی از تخریب 4 رستوران و جنازه‌هایی که روی زمین افتاده بودند خبر می‌دهند.

مقدونیه در راه پیوستن به ناتو
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌ (ناتو) تاریخ امضای الحاق مقدونیه به این پیمان را اعلام کرد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در توئیتی از امضای پروتکل الحاق مقدونیه به پیمان آتلانتیک شمالی با حضور «نیکولا دیمیتروف» وزیر خارجه این کشور در ششم فوریه خبر داد. برای عضویت کامل مقدونیه در ناتو تمام مجالس کشورهای عضو این اتحادیه باید آن را تایید کنند و برخی فرآیندهای رسمی به اتمام برسد. طی این مدت مقدونیه به عنوان کشور مدعو در جلسات حضور خواهد داشت. با تصویب توافقنامه امضا شده بین دولت‌های مقدونیه و یونان موسوم به «پرسپا» در مجلس یونان، علاوه بر حل شدن مسأله لاینحل ۲۸ ساله، دروازه ورود مقدونیه به اتحادیه اروپایی و ناتو باز شده است. موضوع مورد مناقشه بین 2 کشور در حوزه بالکان با کسب استقلال مقدونیه از یوگسلاوی سابق از سال ۱۹۹۱ آغاز و سرانجام در ۱۷ ژوئن گذشته با تلاش نخست‌وزیران 2 کشور و با تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی به سرانجام رسید.

بازگشت قذافی‌ها به لیبی!
سقوط معمر قذافی و بمباران لیبی از سوی نیروهای فرانسوی و ایتالیایی نه‌تنها منجر به پایان کار حضور خانواده قذافی در این کشور نشد، بلکه اکنون بار دیگر غربی‌ها به خانواده قذافی برای حاکمیت بر لیبی متوصل شده‌اند. این در حالی است که «ریم الدبیری» یکی از نزدیکان سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی تاکید کرد: کشورهای غربی از نامزدی سیف‌الاسلام در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی حمایت می‌کنند. وی در ادامه افزود: من پیش‌بینی می‌کنم غربی‌ها از تلاش سیف‌الاسلام قذافی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری حمایت کنند. الدبیری تاکید کرد: معتقدم غربی‌ها در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند عملکردشان در قبال لیبی اشتباه بوده است. آنها خواهان دستیابی به یک راهکار در این باره و پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی هستند. وی افزود: در حال حاضر آمریکا تلاش می‌کند آنچه در لیبی انجام داده در یک کشور دیگر (ونزوئلا) تکرار کند.


Page Generated in 0/0071 sec