printlogo


کد خبر: 206036تاریخ: 1397/11/16 00:00
در راستای مقابله با تراکنش‌های مشکوک انجام می‌شود
نقل‌و انتقال بالاتر از ۵۰ میلیون فقط با ساتنا و چک

گروه اقتصادی: اقدام بانک مرکزی در ساماندهی نظام پرداخت‌ها با ایجاد محدودیت تراکنش‌‌های بانکی، نه‌تنها موجب جلوگیری از اقدامات سوداگرانه می‌شود، بلکه به شفافیت نقل‌ و انتقالات پولی کمک خواهد کرد. همچنین بانک مرکزی اخیرا با هدف اعمال محدودیت تراکنش‌‌های کارتی محدود کردن فعالیت پوزهای خارج کشور را هم کلید زد. از سویی مطابق دستور بانک مرکزی، تراکنش بانکی با هر شماره ملی در طول روز تا 100 میلیون تومان و هر کارت بانکی تا50 میلیون تومان اعلام شده است. در همین ارتباط مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بر اساس آمار‌های دوره‌ای، تراکنش‌های با مبالغ بالا به ساتنا و چک مهاجرت کرده و حوزه پرداخت کانالیزه شده است. داوود محمدبیگی در گفت‌وگو با ایبنا، درباره اقدامات اخیر بانک مرکزی درباره رصد تراکنش‌ها و مقابله با تراکنش‌های مشکوک، افزود: در چند ماه اخیر با حضور همتی در بانک مرکزی و تغییراتی که در حوزه نظارت بر کنترل عملکرد شبکه پرداخت انجام شد، رصد بانک مرکزی در حوزه تراکنش‌های بانکی تقویت و اقداماتی از سوی بانک مرکزی و شرکت‌های پرداخت انجام شده، البته اقداماتی نیز در دستور کار است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: هدف اصلی بانک مرکزی برای ورود به این عرصه جلوگیری از انجام تراکنش برای اقدامات سوداگرانه و سوءاستفاده از شبکه پرداخت بود. از سوی دیگر پایانه‌هایی در خارج از کشور فعالیت داشتند و بانک مرکزی مدت‌ها به دنبال طراحی مکانیزم‌هایی برای غیر فعالسازی آنها بود که این دستگاه‌ها از مدار شبکه پرداخت خارج شدند. وی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال کانالیزه کردن حوزه پرداخت است، اظهار داشت: کارت بانکی ابزار پرداخت خرد به شمار می‌رود و برای تراکنش‌هایی با مبالغ بالا ابزار‌های ساتنا و چک قرار دارد. کانالیزه کردن حوزه پرداخت یکی از اقدامات اخیر بانک مرکزی بوده است تا ضمن توجه به نیاز‌های مردم، بتوانیم از ابزار‌ها در کانال مناسب بانکی استفاده کنیم. محمدبیگی افزود: مسائلی از جمله محدودیت تراکنش‌ها، کنترل و رصد تراکنش‌ها و شناسایی دقیق مشتریان با هر کارت و کد ملی از جمله اقدامات بانک مرکزی بوده است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به مهاجرت تراکنش‌های با مبالغ بالای ۵۰ میلیون تومان گفت: خوشبختانه بر اساس آمار‌های دوره‌ای، با اعمال الزامات جدید، بازخورد‌ها نشان می‌دهد ضمن اینکه امور بانکی مردم بدون مشکلی در حال انجام است، تراکنش‌ها با مبالغ بالا به ساتنا و چک مهاجرت کرده است. وی تاکید کرد: پرداخت با کارت در همه جای دنیا محدودیت‌هایی را به دنبال دارد که متاسفانه در ایران این محدودیت وجود نداشت و همین مسأله حوزه نظام پرداخت را با مشکلاتی روبه‌رو کرده بود و ضرورت داشت الزاماتی اعمال شود؛ در حال حاضر تراکنش‌ها از کانال مناسب در حال انجام است.
تراکنش بانکی با هر شماره ملی تا 100 میلیون
بانک مرکزی نیز چندی پیش اعلام کرد هر شماره ملی می‌تواند در طول روز نهایت تا 100 میلیون تومان تراکنش بانکی داشته باشد. این بانک از نیمه دوم آذرماه محدودیت جدید تراکنش‌‌های بانکی را برای هر شماره ملی اجرایی کرده است که البته رئیس کل بانک مرکزی قبلا نیز اعلام کرده بود برنامه جدید بانک مرکزی اعمال محدودیت برای تراکنش‌‌های بانکی به ازای هر شماره ملی است. طبق این سیاست جدید که به منظور مبارزه با پولشویی اجرا شده و اتفاقاً تاثیر بسزایی هم در کنترل نوسانات ارزی داشته است، هر شماره ملی می‌تواند در طول روز در نهایت تا 100 میلیون تومان تراکنش بانکی داشته باشد. همچنین هر کارت بانکی نیز در نهایت تا 50 میلیون تومان می‌تواند تراکنش بانکی داشته باشد. یکی از اهداف بانک مرکزی از اعمال بخشنامه محدودیت تراکنش‌‌های کارتی، محدود کردن فعالیت پوزهای خارج از کشور است.
غیرفعال شدن کارتخوان‌های بانکی خارج از کشور
همچنین بر اساس دستور رئیس کل بانک مرکزی، کارتخوان‌های بانکی که در خارج از کشور فعال بودند، غیر فعال شده‌اند، چرا که بسیاری از دلالان به وسیله فیلترشکن، کارتخوان‌های ایرانی را در خارج از کشور فعال کرده و بدین وسیله صادرات ریالی انجام می‌دادند. این یعنی کالای ایرانی به خارج از کشور می‌رود اما به جای ارز، ریال دریافت می‌شود و منابع کشور در خارج حراج می‌شود. بدین ترتیب حدود 10 میلیارد دلار ارز کشور به دست دلالان و سودجویان می‌افتد. وجود کارتخوان‌های دارای فیلترشکن در خارج از کشور باعث می‌شد منابع ارزی از بین برود و قطعا محدودیت کارتخوان‌های ایرانی در خارج از کشور می‌تواند از هدررفت این منابع جلوگیری کند. پس از محدودیت تراکنش‌های بانکی، بانک مرکزی اعلام کرده بود بنا دارد دستگاه‌های کارتخوان بانکی را که در خارج از کشور فعال هستند غیرفعال کند.


Page Generated in 0/0173 sec