printlogo


کد خبر: 206044تاریخ: 1397/11/17 00:00
بیژن زنگنه درباره خودداری اروپا از خرید نفت ایران:
اروپایی‌ها جواب تماس‌هایم را نمی‌دهند

همزمان با انتشار بسته جدید اروپایی موسوم به INSTEX، «وطن امروز» در گزارشی با عنوان «پشت پای اروپا به برجام» که 14 بهمن‌ماه منتشر شد، توضیح داد کشورهای اروپایی اگرچه در مواضع رسمی خود اعلام می‌کنند خواهان بقای برجام هستند و باید کشورهای عضو این توافق، به تکالیف آن متعهد باشند اما در عمل تعهدی به این توافق ندارند و تعهدات برجام را اجرا نمی‌کنند. در این گزارش قید شده بود اروپایی‌ها نه تعهدات خود در حوزه نفت و نه تعهدات بانکی خود و نه حتی تعهدات‌شان درباره از سرگیری تجارت با ایران را انجام نمی‌دهند.
به گزارش «وطن امروز»، 2 روز پس از انتشار این گزارش در «وطن امروز»،  بیژن زنگنه رسما این گزارش را تایید و اذعان کرد اروپایی‌ها دیگر خریدار نفت ایران نیستند. او حتی گفت بارها با اروپایی‌ها تماس گرفته اما آنها دیگر جواب تماس‌هایش را نمی‌دهند.
بر اساس این گزارش،  بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در یک نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر صادرات نفت به اروپا گفت: بعد از تحریم  فقط کشور ترکیه است که از جمع کشورهای اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران نمی‌خرند با اینکه 2 کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بارها با آنها تماس گرفته‌ایم اما جواب تماس ما را نمی‌دهند. وی با اشاره به اینکه در دوران برجام شرایط فروش نفت‌مان خوب بود و صنعت نفت در حال توسعه بود، گفت: اگر برجام نبود پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه نمی‌افتاد که امروز 36 تا 37 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید شود. زنگنه تصریح کرد: اردیبهشت‌ماه 97، 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی ما بود که اینها از دستاوردهای برجام است.
اعتراف کرسنتی
زنگنه در بخشی از اظهارات خود به ماجرای فساد کرسنت نیز اشاره کرد. زنگنه در پاسخ به سوالی با اشاره به وضعیت قرارداد کرسنت گفت:‌ موضوع کرسنت در رأی اعتماد اول من در مجلس مطرح شد و همان موقع هم موضوع تمام شد اما الان مشخص نیست چرا دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند؛ در گذشته عده‌ای ما را به یک چاه عمیقی انداختند که من سعی می‌کنم از این چاه در بیاییم. وی ادامه داد:‌ در فرآیند داوری خوب عمل کردیم اما هر چه نزدیک به صدور رأی بود مشکلاتی از سوی عده‌ای ایجاد شد که باعث شد شرایط به نفع ایران نباشد.
اظهارات زنگنه در حالی است که فساد بزرگ کرسنت در دوره تصدی وی بر وزارت نفت در دولت اصلاحات اتفاق افتاد. وقتی او در دولت اول روحانی به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شد؛ عده‌ای از کارشناسان از مجلس خواستند به او رای اعتماد ندهد، چرا که شرکت اماراتی کرسنت با استناد به وزارت مجدد زنگنه، این ادعا را مطرح می‌کند که اگر فسادی بوده قاعدتا نباید زنگنه دوباره وزیر نفت می‌شد و با همین استناد، ایران را در دادگاه محکوم خواهد کرد. با این وجود اما زنگنه در مجلس قول داد ماجرای کرسنت را خیلی سریع حل کند. این قول زنگنه اما در عمل محقق نشد و در حالی که ایران دادگاه‌های قبلی شکایت کرسنت را برده بود اما پس از آن، روند احکام دادگاه علیه ایران شد.  به همین خاطر کارشناسان معتقدند اگرچه در دوره مدیریت زنگنه بر وزارت نفت در دولت اصلاحات، فساد کرسنت رخ داد اما هزینه بیشتر زمانی رخ داد که او دوباره توسط حسن روحانی و مجلس به عنوان وزیر نفت منصوب شد.
علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس چندی پیش اعلام کرد خسارت فساد بزرگ کرسنت برای کشور، حدود 50 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
 


Page Generated in 0/0067 sec