printlogo


کد خبر: 206048تاریخ: 1397/11/17 00:00
سقوط دموکراسی آمریکایی

شروین طاهری: می‌گویند چاقو دسته خودش را نمی‌برد اما ظاهرا ترامپیسم چنان بلایی بر سر ایالات متحده آورده که بزرگ‌ترین ارگان آمریکایی مدعی حمایت از آزادی و حقوق بشر در سراسر جهان، چاره‌ای جز آن ندیده تا در گزارش سال 2019 خود به «سقوط دموکراسی» در این کشور اعتراف کند. بنیاد «خانه آزادی» که اگر چه به عنوان یک سازمان غیردولتی در آمریکا به ثبت رسیده اما رسما با بودجه دولت فدرال اداره می‌شود، در گزارش سالانه خود که روز دوشنبه این هفته منتشر شد در حالی از سقوط قابل توجه استانداردهای مردمسالاری در ایالات متحده از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» خبر داده که اساسا استانداردهای مورد نظر این ارگان، آمریکایی بوده‌اند. طبق گزارش 2019 «خانه آزادی»، دموکراسی و آزادی‌های فردی در آمریکای ترامپ مورد هجوم واقع شده به طوری که این کشور در رنکینگ مربوط به دموکراسی با فاصله زیاد نسبت به مدعیان  اروپایی حقوق بشر نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس در جایگاهی نازل و در سطح کشورهایی مثل مغولستان، یونان و کرواسی قرار گرفته که طبق استانداردهای این ارگان بیشتر به دولت‌های موسوم به «اقتدارگرا» نزدیکند تا آن دولت‌هایی که به‌اصطلاح «آزاد» خوانده می‌شوند.
جالب اینکه 86 درصد بودجه بنیاد «خانه آزادی» که سال ۱۹۴۱ در واشنگتن توسط «النور روزولت» همسر رئیس‌جمهور وقت آمریکا بنیان گذاشته شد، توسط مالیات‌دهندگان تامین می‌شود. این موضوع ‌- یعنی اختصاص بودجه دولتی به یک نهاد خصوصی- در قانون اساسی ایالات متحده تحت عنوان «فساد ضروری» توجیه شده و همین توجیه غیرعادی قانونی، کارکرد واقعی و  حکومتی بنیاد «خانه آزادی» را به عنوان  بازوی «حقوق بشر» زوری آمریکایی طی دهه‌های گذشته برای دخالت در امور دیگر کشورها و صدور «دموکراسی آمریکایی» به چهارگوشه جهان فاش می‌کند. مساله اینجاست که وضع قهقرایی جامعه یانکی‌ها و امپریالیسم و نژادپرستی بی‌پرده‌ای که ترامپ عرضه می‌کند همان «دموکراسی» ادعایی را هم در خانه‌اش به چالش کشیده است. بنیاد مزبور که حالا توسط نومحافظه‌کاران نزدیک به دولت سایه متشکل از چهره‌هایی نزدیک به هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بویژه هیلاری کلینتون و لیندسی گراهام اداره می‌شود، بویژه طی دهه اخیر در دوران بوش پسر و اوباما مورد حمایت ویژه دولت واشنگتن قرار گرفته بود تا هر چه بیشتر مداخله‌های بین‌المللی آمریکا و لشکرکشی‌ها و بر‌اندازی‌هایش در کشورهای مختلف به اسم حقوق بشر را توجیه کند اما به نظر می‌رسد با ایجاد شکاف حاکمیتی در آمریکای ترامپ، تسویه حساب با کاخ‌سفید و زیر فشار گذاشتن رئیس‌جمهور یاغی نیز به یکی از کارکردهای متنوع آن تبدیل شده است. واقعیات تاریک موجود در ایالات متحده چنان رسانه‌ای شده‌اند که «مایکل آبراموویتز»، رئیس صهیونیست «خانه آزادی» - با سابقه فعالیت در لابی اسرائیلی و تکفیر نویسندگانی که افسانه هولوکاست را افشا کرده بودند - در گزارش سالانه این بنیاد می‌نویسد: «بزرگ‌ترین خطر از این واقعیت ناشی می‌شود که دموکراسی آمریکایی به طور نامحدود با دوام نیست خصوصا اگر رئیس جمهور [ترامپ] احترام اندکی برای مفروضات اولیه آن قائل باشد».
آبراموویتز معتقد است ترامپ باید بیش از هر کس دیگری به‌خاطر تضعیف آزادی‌های دموکراتیک نظیر تفکیک قوا، آزادی مطبوعات، استقلال و بی‌طرفی قوه‌قضائیه و انتخابات مشروع ملامت شود. رئیس یهودی «خانه آزادی» همچنین رئیس‌جمهور آمریکا را به «خدشه‌دار کردن ارزش‌های بنیادین ما و به چالش کشیدن ثبات سیستم قانونی آمریکا» متهم کرده و نوشته است: «هیچ رئیس‌جمهوری [آمریکا] اینقدر به‌‌خاطر بی‌احترامی به مفروضات، نرم‌ها و اصول ما در حافظه زنده به یادگار نمانده است».
در گزارش 2019 «خانه آزادی» رویکرد ضدرسانه‌ای ترامپ بویژه اتهام‌زنی به رسانه‌های مخالف سیاست‌هایش با عناوینی چون «اخبار جعلی» و «دشمنان ملت» تقبیح شده است. همچنین به دشمنی آشکار دولت فعلی ایالات متحده با آوارگان، مهاجران و پناهجویان اشاره شده که به شکاف طبقاتی در جامعه آمریکایی منجر شده و به سقوط رتبه عدالت اجتماعی آمریکا انجامیده است. یکی دیگر از شاخصه‌های گزارش امسال «خانه آزادی»، اشاره آن به ادامه سقوط کلی استانداردهای دموکراتیک به زعم این ارگان در جهان طی 13 سال اخیر است. به عبارت دیگر در حالی دولت ترامپ و متحدانش در قاره‌های آمریکا و اروپا در امور کشوری مثل ونزوئلا که اخیرا انتخاباتی قانونی برگزار کرده، دخالت می‌کنند که شاخصه‌های حقوق‌بشری در همین کشورهای مدعی آزادی نیز دچار سقوط وحشتناکی شده‌اند. به عنوان مثال این گزارش تاکید دارد نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه نظیر ژنرال سیسی، رئیس‌جمهور مصر و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی بزرگ‌ترین دشمنان دموکراسی بوده و دچار جنایت‌های حقوق‌بشری (نظیر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی) شده‌اند. این گزارش مشخصا به رشد ناسیونالیسم اسرائیلی به عنوان یک تهدید حقوق بشری در خاورمیانه یاد کرده و همچنین برای نخستین بار طی سال‌های اخیر این بنیاد از رشد روندهای غیردموکراتیک در اروپا ابراز نگرانی کرده است.


Page Generated in 0/0254 sec