printlogo


کد خبر: 206062تاریخ: 1397/11/17 00:00
اخبار

اختصاص تسهیلات مصوب خودروسازان به صنعت قطعه‌سازی
قطعه‌سازان 4000 میلیارد تومان گرفتند
فرآیند پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی دولت به خودروسازان آغاز شده که طبق توافقات انجام شده میان خودروسازان و قطعه‌سازان قرار بر این شد این ۴ هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه‌سازی اختصاص پیدا کند. مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه 2 هزار میلیارد تومان از تسهیلات در نظر گرفته شده مصوب دولت به ایران‌خودرو و 2 هزار میلیارد تومان به سایپا اختصاص پیدا کرد، گفت: ابتدا قرار بود ۸۵ درصد از این مبلغ از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان بابت مطالبات‌شان پرداخت شود اما خبر خوب آن است که صددرصد این منابع از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت خواهد شد. وی افزود: قطعه‌سازان با دریافت معرفی‌نامه از خودروساز، به شعب بانک‌های منتخب مراجعه کرده و این مبالغ را دریافت می‌کنند، بنابراین 2 هزار میلیارد تومان هر یک از خودروسازان در قالب یک  قرارداد جعاله سه‌جانبه میان خودروساز، قطعه‌ساز و بانک به قطعه‌سازان پرداخت می‌شود. بیگلو ادامه داد: فرآیند پرداخت این ارقام به قطعه‌ساز ساده و روان طراحی شده و آنها باید روال وثایق از جمله قرار نداشتن در شمول قانون ورشکستگی و نداشتن چک برگشتی را داشته باشند تا بتوانند از سوی بانک مبلغ مورد توافق با خودروساز را دریافت کنند. پیش‌بینی ما این است تا پایان بهمن بتوانیم همه 4 هزار میلیارد تومان را در میان قطعه‌سازان توزیع کنیم. وی یادآور شد: قرار بر این بود دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان در قالب 4 هزار میلیارد تومان وام ریالی و ۷ هزار میلیارد تومان وام ارزی در اختیار خودروسازان قرار دهد که البته هنوز سازوکار پرداخت وام ارزی فراهم نشده اما با رقمی که در بخش ریالی پرداخت شده، می‌توان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه‌سازان را پرداخت کرد تا قطعه‌سازان بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه و تولید کرده و از سال ۹۸ نیز تولید خود را افزایش دهند.
بیگلو در ادامه در خصوص نیروهای تعدیل شده صنعت قطعه‌سازی تصریح کرد: این اطمینان وجود دارد که نیروهای متخصص تعدیل‌شده صنعت قطعه‌سازی به سر کار خود بازگردند، چراکه اگر بتوانیم روزانه 2500 دستگاه خودرو در هر یک از خودروسازان تولید کنیم صنعت قطعه نیز به روال قبل به حرکت درخواهد آمد.
بیگلو درباره وضع فروش خودروهای داخلی گفت: دو دلیل پیش‌فروش‌ها و فروش‌های نقدی خودروسازان که بتازگی آغاز شده این است که آنها بتوانند خودروهای خود را با نرخ ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار به فروش رسانده و برای تولیدات بعدی خود نقدینگی جمع‌آوری کنند، چرا که به هر حال کمبود نقدینگی در این بخش از صنعت کشور مشهود است و خودروساز ناچار از تغییرات قیمتی خودرو است. وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار گمرک و نیروی انتظامی حجم قاچاق قطعات یدکی خودرو 2 میلیارد دلار برآورد می‌شود که با نرخ رسمی دلار چیزی حدود ۱۲‌هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهد.


پایان فرصت ثبت‌نام بسته حمایتی
کارگرانی که درآمد کمتر از ۳ میلیون دارند و بسته حمایتی دریافت نکرده‌اند باید از فرصت باقیمانده ثبت‌نام استفاده کنند. به گزارش تسنیم، بر اساس برنامه تعیین‌شده تاریخ ثبت‌نام امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۹۷ پایان می‌یابد. سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره توضیح داد پس از این مرحله، استحقاق‌‌سنجی ثبت‌نام‌شدگان ظرف مدت یک هفته کاری انجام خواهد شد، بنابراین بر اساس نتایج استحقاق‌سنجی به همه متقاضیان از طریق شماره تلفن همراهی که با آن کد ملی خود را ارسال کرده‌اند، پاسخ داده می‌شود. گفتنی است، فرآیند فوق از ابتدای شروع طرح اعلام شده و هیچ‌گونه انحرافی در آن صورت نگرفته است. متقاضیان برای ثبت‌نام باید با توجه به نوع سیمکارت خود برای همراه اول از کد دستوری  #8 *142* و برای   ایرانسل و رایتل از کد دستوری #8 *1420* استفاده کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی https://di.tamin.ir/sabadkala نسبت به استعلام وضعیت سبد حمایتی کالای خود اقدام کنند.


Page Generated in 0/0150 sec