printlogo


کد خبر: 206091تاریخ: 1397/11/17 00:00
امارات و عربستان القاعده را تسلیح کرده‌اند
کشتار یمنی‌ها با تسلیحات آمریکایی

گروه بین‌الملل: آمریکا و برخی کشورهای اروپایی همچنان به تجهیز رژیم سعودی ادامه می‌دهند، در حالی ‌که نیروهای ائتلاف عربی متجاوز به یمن با تروریست‌های القاعده همپیمانی خاموش امضا کرده و آنها را به انواع جنگ‌افزار مجهز می‌کند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا، بامداد سه‌شنبه گزارش داد: عربستان سلاح‌های آمریکایی که واشنگتن ائتلاف عربی در جنگ یمن را به آن مجهز کرده، در اختیار گروه تروریستی القاعده گذاشته است.
 چند فرمانده محلی و تحلیلگر به سی‌ان‌ان در طول تحقیقاتی که داشته گفتند عربستان سعودی و امارات عربی متحده از سلاح‌هایی که آمریکا به آنها داده برای تحت کنترل گرفتن گروه‌های شبه‌نظامی و شبه‌نظامیان سلفی در جنگ یمن استفاده می‌کنند. دولت آمریکا علاوه بر حمایت‌های گسترده تسلیحاتی از ریاض، به هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری این رژیم نیز سوخت‌رسانی و اهداف و اطلاعات عملیات نظامی در جنگ علیه یمن را ارزیابی، مدیریت و فرماندهی می‌کند. همکاری‌های آمریکا و عربستان در تجهیز تروریست‌ها در مناطق مختلف از جمله یمن مسبوق به سابقه است. حدود 2 سال پیش منابع یمنی اعلام کردند عربستان سعودی 400 فرد مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش را از طریق کشتی‌های کوچک از سوریه وارد بندر عدن در جنوب یمن کرده تا  این افراد به جبهه‌های جنگ در ساحل غرب یمن اعزام شوند. این درحالی است که همزمان با آن 4 فروند هواپیمای باربری نظامی آمریکا به فرودگاه بین‌المللی عدن وارد شدند که مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی به همراه داشتند. به عبارت دیگر، عربستان سعودی عناصر تروریستی را از سوریه و مناطق دیگر وارد یمن کرده و آمریکا نیز تجهیز تسلیحاتی این عناصر تروریستی را بر عهده داشته است که این موضوع ابعاد دیگری از حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و عربستان از تروریست‌ها را نمایان کرده است. تجهیز عربستان به سلاح‌های غربی درحالی است که اقدامات این کشور در تضاد با صلح و امنیت در منطقه غرب آسیاست و تمام شواهد و قرائن نیز بیانگر نقش آشکار و پنهان عربستان در تسلیح گروه‌های تکفیری است که سرمنشأ آنها آل‌سعود و آموزه‌های وهابیگری سردمداران عربستانی است. این درحالی است که آمریکا در ادامه سیاست فریبکارانه خود داعیه مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را دارد و به این بهانه به طور مکرر به  نقض حاکمیت یمن مبادرت می‌کند. در این چارچوب در ماه‌های اخیر به طور مکرر اخباری مبنی بر اینکه شماری از نیروهای آمریکایی به بهانه مبارزه با عناصر گروه تروریستی القاعده وارد یمن شدند، منتشر شده است که بیانگر تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه با همراهی‌های عربستان است. داعش، القاعده و طالبان، زاییده تفکر وهابیت سعودی هستند. عربستان به عنوان مروج تفکر وهابیت و سلفی‎گری، منبع پرورش تروریست و صادر‌کننده آن به مناطق مختلف جهان است.
 درچنین شرایطی واشنگتن نیز به دلیل همکاری با رژیم سعودی و در چارچوب سیاست‌های منفعت‌طلبانه خود و نیز بهره‌مندی بیشتر از تحرکات گروه‌های تروریستی در مسیر اهداف فتنه‌گرانه خود، تداوم مدیریت و گسترش تشکل‌های تروریستی را در دستور کار خود دارد. اسناد مرتبط با تحولات میدانی در مناطق ناآرام منطقه موید این واقعیت است که تشدید خشونت، افراط‌گرایی و ناامنی در این مناطق، در نتیجه سیاست سعودی‎ها در ترویج تفکر وهابیت، در سایه حمایت‎های همه‌جانبه آمریکایی‌هاست.


Page Generated in 0/0058 sec