printlogo


کد خبر: 206096تاریخ: 1397/11/17 00:00
اخبار

سیاستمدار اسلام‌ستیز هلندی مسلمان شد
«یورام فان‌کلافرن» سیاستمدار هلندی که پیش‌تر از راست‌گرایان افراطی و نزدیکان «خیرت ویلدرز» سیاستمدار اسلام‌ستیز هلندی بود، دوشنبه اعلام کرد مسلمان شده است. رسانه‌های محلی هلند نوشتند نگارش یک کتاب باعث شد دیدگاه این سیاستمدار ۳۹ ساله درباره اسلام تغییر کند و وی اواخر اکتبر به اسلام تغییر مذهب دهد. فان کلافرن در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، نماینده پارلمان هلند و عضو حزب راست‌گرای افراطی آزادی (PVV) بود اما پس از برخی سخنان نژادپرستانه، از این حزب خارج شد و حزبی برای خود ایجاد کرد اما نتوانست در انتخابات سال  ۲۰۱۷ در پارلمان کرسی‌ای به دست آورد و به همین دلیل از سیاست کناره‌گیری کرد.

 وام 31 میلیاردی عربستان برای جبران کسری بودجه
وزارت دارایی عربستان اعلام کرد دولت این کشور در سال 2019 با کسر بودجه 93/34 میلیارد دلاری روبه‌رو است که برای تامین آن 46/31 میلیارد دلار وام می‌گیرد. بیشترین کسری بودجه عربستان در سال‌های اخیر مربوط به سال 2015 به میزان 6/97 میلیارد دلار و پس از سقوط قیمت جهانی نفت در سال 2014 بود که موجب شد درآمدهای نفتی این کشور به میزان 51 درصد (2/119 میلیارد دلار) کاهش یابد. سلمان بن عبدالعزیز و پسرش محمد از زمان روی کار آمدن با اتخاذ سیاست‌های ماجراجویانه و تهاجمی بویژه حمله نظامی به یمن و شرکت در جنگ‌های نیابتی، بودجه زیادی را صرف خرید انواع سلاح‌ کردند و این امر با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شتاب بیشتری گرفت به نحوی که با سفر وی به ریاض در 20 مه ‌2017، قراردادهای کلانی که بیشتر جنبه تسلیحاتی داشت بین ریاض و واشنگتن امضا شد.


اکثر آمریکایی‌ها با تصمیم‌‌های ترامپ مخالفند
گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک اقدام دیگر خروج آمریکا از پیمان سلاح‌‌های هسته‌ای متعارف موسوم به INF را اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
این اقدام وی واکنش‌‌های متفاوتی در عرصه بین‌المللی به دنبال داشت تا جایی که ناتو از آن حمایت کرد و چین مخالفت. در این بین روسیه هم گفته است هر اقدام لازم را برای پاسخ به عهدشکنی پس از 32 سال در دستور کار قرار داده است. اما مردم آمریکا در این‌باره چه فکر می‌کنند؟ دانشگاه میرلند در نظرسنجی‌ای اعلام کرد اکثر آمریکایی‌ها می‌گویند روش تصمیم‌‌‌گیری ترامپ را نمی‌پسندند. آنها بر این باورند خروج آمریکا از INF به سود منافع ملی کشورشان نیست. در پایان اکتبر 2019 آمریکا از پیمان INF خارج می‌شود و روسیه نیز موشک‌‌های جدیدی را آزمایش خواهد کرد و امنیت اروپا در همین کشاکش با چالش‌‌های تازه‌ای روبه‌رو خواهد شد. گفته می‌شود روسیه طی هفته گذشته موشک کروزی را آزمایش کرده است که برد آن 310 کیلومتر بر آورد شده است. این مهم به گفته آمریکایی منافع آنها را به خطر می‌اندازد و نوعی عهدشکنی است.
پاسخ موشکی روسیه  به خروج آمریکا از آی‌ان‌اف
وزیر دفاع روسیه در واکنش به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‎های هسته‎ای میان‌برد، از ساخت ۲ موشک زمین‌پایه جدید ظرف کمتر از ۳ سال آینده خبر داد. «سرگئی شویگو» تصریح کرد روسیه باید تا قبل از سال ۲۰۲۱ یک موشک کروز زمین‌‌پایه و همچنین یک موشک مافوق صوت زمین‌پایه جدید بسازد تا این اقدام پاسخی به خروج برنامه‌ریزی شده آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) باشد. به گفته ریانووستی، شویگو به ارتش این کشور فرمان داده کار روی ساخت این ۲ نوع موشک را آغاز کنند. طبق این گزارش، در واکنش به تعلیق پایبندی آمریکا به INF که روز جمعه انجام شد، ولادیمیر پوتین نیز روز شنبه دیپلمات‌های روس را از آغاز گفت‌وگوهای جدید با واشنگتن منع کرد. پوتین همچنین اعلام کرد روسیه نیز از پیمان ممنوعیت تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود.


Page Generated in 0/0081 sec