printlogo


کد خبر: 206118تاریخ: 1397/11/18 00:00
به بهانه حضور منشا در استقلال
خریدی از جنس انگیزه

زهره فلاح زاده: 3 سال پیش بود که باشگاه پیکان هم به زمره باشگاه‌هایی که این سال‌ها تن به خرید بازیکنان سیاهپوست می‌دهند پیوست و مهاجم یک متر و ۱۸۲ سانتیمتری‌ای به نام گادوین منشا را خریداری کرد. از قضا این بازیکن در پیکان درخشید و توانست با ۱۵ گل خودش را به عنوان یکی از گلزنان برتر لیگ معرفی کند. همین آمار قابل توجه او باعث شد تا 2 تیم پایتخت‌نشین استقلال و پرسپولیس برای به خدمت گرفتنش سر و دست بشکنند و نامه فدایت شوم برای او بفرستند.
اما پرسپولیسی‌ها که در فصل نقل‌وانتقالات بریز و بپاش بیشتری داشتند و با تعدادی ملی‌پوش بر سر آمدن به تیم‌شان هم به توافق رسیده بودند، با مهاجم خارجی پیکان به توافق رسیدند و شاه‌ماهی آن روزهای لیگ برتری را به تور تیم خود انداختند!
منشا برخلاف درخشش فوق‌العاده‌اش در پیکان، در پرسپولیس نتوانست حداقل در لیگ برتر عملکرد موفقی داشته باشد. آمار کم گلزنی او به حدی بود که برانکو ایوانکوویچ تنها به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه، ناخواسته مجبور به حفظ گادوین منشا در تیمش شد!
البته این مهاجم در لیگ قهرمانان آسیا خوب گلزنی می‌کرد و تنها امید قرمزها هم همین گلزنی‌های او در آسیا بود بویژه آنکه منشا با گل خود مقابل الدحیل و کامبک رویایی پرسپولیس، زمینه‌ساز صعود این تیم به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم شد.
اما فصل کابوس‌وار منشا با پرسپولیس در بازی‌های لیگ تا حدی پیش رفت که برانکو منتظر باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات تیمش بود تا هر چه زودتر مهره سیاه و به‌زعم خودش سوخته را کنار بگذارد. همین اتفاق هم افتاد و برانکو بدون توجه به مدت قرارداد منشا، او را در لیست خروجی تیمش قرار داد.
منشا که از پرسپولیس مبلغی را طلبکار بود و در حالی که به نظر می‌آمد به تیم‌های شهرستانی هجرت می‌کند ناگهان خبر رسید در باشگاه استقلال برای مذاکره و بستن قرارداد حاضر شده است. همین اتفاق شوکی را هم به آبی‌ها و هم قرمزها وارد کرد، البته بنا بر ادعای یکی از مسؤولان استقلال، بازیکنان پرسپولیس پس از باخبر شدن مذاکره جدی منشا با استقلال، از این بازیکن خواسته بودند که شده به عربستان برود اما استقلال نه!
چند روزی طول کشید تا منشا پس از توافق رسیدن بر سر مبلغ، با آبی‌ها قرارداد خود را امضا کند. این اتفاق بالاخره روز سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه به وقوع پیوست و مهاجم قرمزها به خدمت آبی‌ها درآمد.
حالا او ششمین بازیکن سرخپوشی است که مستقیم از پرسپولیس به استقلال رفته و به عنوان یاغی جدید فوتبال ایران شناخته شده است. پیش از او سرخپوشانی مثل مهدی هاشمی‌نسب، علی انصاریان، علی علیزاده، محمدقاضی و هوار ملامحمد با خرید مستقیم، لباس آبی‌های پایتخت را به تن کرده بودند.
حالا باید دید منشا که در پیکان به یک فوق‌ستاره تبدیل شده بود و در پرسپولیس به یک مهره سوخته مبدل شد، در سومین تیم ایرانی‌اش چه عملکردی خواهد داشت؟!
البته قطعاً مهاجم جدید استقلال کوهی از انگیزه‌ برای به رخ کشیدن هنرهای خودش است تا ثابت کند هنوز هم می‌تواند در لیگ ایران بدرخشد و شاید تنها اشتباه زندگی فوتبالی‌اش رفتن به پرسپولیسی بوده که قدرش را ندانسته و او را از تیم‌شان بیرون کردند. شاید او با درخشش احتمالی‌اش در استقلال این شعر معروف را با خود زمزمه کند «قدر زر، زرگر شناسد / قدر گوهر، گوهری».
استقلال با وجود ترافیک در خط هجومی خود می‌خواهد با جذب منشا هم مشکل گلزنی تیمش را رفع کند و هم به قرمزها نشان دهد چه مهره ارزشمندی را از دست داده‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید منشا در استقلال همانی می‌شود که در پیکان بود؟
مسلماً این بازیکن حرف نگفته در زمین بسیار دارد!
اما مشکل بزرگش همان فشار مضاعفی است که باید تحمل کند؛ فشاری که نتوانست در پرسپولیس با سربلندی از آن خارج شود و اگر در استقلال هم قادر به این کار نشود، آن وقت شاید در پایان فصل، دیگر حتی تیم‌های درجه 2 هم سراغ او نیایند. این خرید دقیقا به مثابه یک تخم‌مرغ شانسی است که با وجود ظاهر بزرگ و فریبند‌ه‌اش، کسی نمی‌داند چه چیزی درونش است. هم موفقیت و گلزنی‌های متوالی‌اش دور از ذهن نیست و هم نیمکت‌نشینی و ایجاد حاشیه‌اش برای استقلال و شفر. فقط کمی صبر لازم است تا مشخص شود برانکو اشتباه کرده یا باز درست‌زده وسط هدف.
 


Page Generated in 0/0066 sec