printlogo


کد خبر: 206126تاریخ: 1397/11/18 00:00
چهارگوشه

کیم و ترامپ در ویتنام دیدار می‌‌کنند
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از رئیس‌جمهوری‌ آمریکا اعلام کرد، دومین نشست کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ روزهای 27 و 28 فوریه (8 و 9 اسفند) در ویتنام برگزار می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته بود تاریخ و مکان این نشست مشخص شده و بزودی اعلام خواهد شد. کیم در نخستین اجلاس سران با ترامپ در ماه ژوئن سال 2018 در سنگاپور موافقت کرد که خلع سلاح هسته‌ای را با هدف تضمین امنیت شبه‌جزیره کره در برابر تضمین‌های امنیتی از واشنگتن بپذیرد. با این حال در چند ماه گذشته و بعد از نشست نخست، پیشرفت چندانی در مذاکرات 2 کشور و فرآیند خلع سلاح هسته‌ای ایجاد نشده است. پیونگ‌یانگ خواستار کاهش یا برداشتن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه خود در برابر اقدامات انجام شده مانند انهدام یک سایت آزمایش موشک‌های هسته‌ای است اما واشنگتن این نوع اقدامات را بی‌فایده می‌داند.

دیدار هنیه  با مقام ارشد اطلاعاتی مصر
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در بیانیه‌ای اعلام کرد اعضای هیات این جنبش به رهبری اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر به بررسی مساله شهر قدس، وضعیت پناهجویان و آوارگان فلسطینی، تشدید محاصره علیه غزه، ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی و درد و رنج اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی پرداختند. در این بیانیه همچنین آمده است: همه پروژه‌هایی که هدفش نابودی پرونده فلسطین است چه طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن باشد یا غیر از آن پذیرفتنی نیست و ما با آنها بشدت مخالفت می‌کنیم. پیش‌تر 2 هیات عالی‌رتبه از جنبش حماس و جهاد اسلامی به منظور بررسی شماری از پرونده‌ها به قاهره سفر کرده بودند.

سفارت مجازی صهیونیست‌ها در کشورهای خلیج‌فارس
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که صفحات مجازی مختلفی در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با کشورهای عربی دایر کرده است، صفحه «اسرائیل فی‌الخلیج» در توئیتر را پس از وقفه 6 ساله دوباره راه‌اندازی کرد. در متن منتشر شده در این صفحه آمده است: «خوشحالیم که بازگشایی صفحه «اسرائیل  فی‌الخلیج» با هدف توسعه گفت‌و‌گوها میان اسرائیل و مردم خلیج [فارس] را اعلام کنیم. امیدواریم این سفارت مجازی در تعمیق روابط میان مردم کشورهای خلیج‌ [فارس] و اسرائیل در همه زمینه‌ها سهم داشته باشد» این صفحه مجازی برای نخستین بار در جولای 2013 تأسیس شد اما در دسامبر 2014 فعالیت خود را متوقف کرد و از سه‌شنبه‌شب دوباره آغاز به کار کرده است.

هشدار غربی‌ها درباره حضور بن‌سلمان در شرم‌الشیخ
 کمتر از 3 هفته به برگزاری نشست مشترک اروپایی- عربی در شرم‌‌الشیخ مصر باقی مانده است ولی سران کشورهای اروپایی هنوز مشارکت خود در این نشست را تایید نکرده‌اند. این در حالی است ‌که نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپایی، 3 روز پیش در بروکسل بدون دستیابی به توافقی درباره دستور جلسه نشست شرم‌الشیخ مصر به پایان رسد. برخی مسؤولان اروپایی علت این شکست را مشکل اروپایی‌ها با حضور در نشستی با مشارکت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، که چهره مظنون به قتل جمال خاشقجی است، دانستند و پیش‌بینی کردند، در نشست شرم‌الشیخ مصر که قرار است ۲۴ و ۲۵ فوریه  برگزار شود، چند موضوع منطقه‌ای و در رأس آنها صلح در خاورمیانه و وضعیت سوریه و همچنین مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی بررسی شود. یک مسؤول دیگر در اتحادیه اروپایی گفت: مقدمات برگزاری نشست سران در شرم‌الشیخ مصر با کندی بسیاری در حال انجام است؛  موانع بزرگ بسیاری همانند نشستن پشت یک میز با سعودی‌ها وجود دارد که باید از آن اجتناب کرد.


Page Generated in 0/0156 sec