printlogo


کد خبر: 206137تاریخ: 1397/11/18 00:00
علی لاریجانی از مهلت 4 ماهه رهبر انقلاب به مجلس برای اصلاح ساختار بودجه 98 خبر داد
دستور مقاوم‌سازی بودجه

گروه سیاسی: اصلاحات ساختاری در بودجه با توجه به وضعیت اقتصادی و واقعیات مربوط به مدیریت اجرایی، از مطالباتی است که در ماه‌‌های اخیر از سوی کارشناسان مطرح شده اما حالا به نظر می‌رسد موضوع اصلاح ساختاری بودجه با قدرت و اراده بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید رهبر انقلاب دستور داده‌‌اند اصلاح ساختاری کشور در 4 ماه آینده محقق شود. علی لاریجانی دیروز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان قم اظهار داشت: رهبر انقلاب با تدبیر، دستور اصلاح ساختار کشور در مدت 4 ماه آینده را دادند. در این جهت وفاق داخلی و وحدت درونی یکی از الزامات مهم سیاست داخلی است. وی در همین رابطه افزود: شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد، بنابراین در شرایط فعلی، کشور ما احتیاج به درک بهتر و همت مشترک تمام مسؤولان دارد. دیروز البته پس از اظهارات لاریجانی،  امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد که دستور رهبر انقلاب مربوط به اصلاح ساختار بودجه است نه اصلاح ساختار کشور. وی افزود: بعد از آنکه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌نویس لایحه بودجه ۹۸ درآمد، رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشتند و ۶ بند ایراد و توصیه داشتند. بعد مسؤولان گفتند «اصلاح لایحه بودجه بر این اساس زمان می‌برد چون اصلاح برخی بخش‌ها، مقدمات و کار مطالعاتی می‌خواهد»، رهبر معظم انقلاب فرمودند «۴ ماه به شما فرصت می‌دهم، تا جایی که می‌توانید برای ارائه لایحه بودجه ۹۸ انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی‌شود، به صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت‌ماه انجام دهید». عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره مرجع اصلاح لایحه بودجه اظهار کرد: دولت باید لایحه اصلاح بودجه را تدوین و آن را تقدیم مجلس کند. وقتی این لایحه به مجلس آمد نمایندگان رسیدگی خواهند کرد. یعنی شروع، کار کارشناسی و تدوین لایحه در دولت انجام می‌شود. اظهارات علی لاریجانی و قاضی‌زاده هاشمی و اشاره آنها به اصلاح ساختار بودجه از آغاز اعمال اراده نظام در راستای ساختار‌‌سازی برای چابک‌‌سازی مدیریت کشور حکایت دارد.
مختصات اصلاح ساختار بودجه
علی لاریجانی 26 آذرماه در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری توضیحاتی درباره محتوای نظرات رهبر انقلاب درباره اصلاح ساختار بودجه 98 مطرح کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ گفت: ایشان فرمودند بودجه کشور در شرایط تحریم‌ها باید با ملاحظاتی تدوین شود و ضروریات مورد توجه قرار گیرد. لاریجانی ادامه داد: این فرمایش به این معنی است که باید به حقوق و مزایای کارکنان و موضوع اشتغال و موضوعاتی که برای کشور ضروری است، توجه شود. وی افزود: نکته دیگری که ایشان تأکید کردند لزوم تدوین برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه کشور است، یعنی تدوین بودجه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی و قانون برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطع وابستگی به نفت سال‌هاست در سیاست‌های کلی تأکید شده است. اگر از ابتدا این سیاست پیگیری شده بود، در شرایط فعلی مشکلات زیادی نداشتیم. وی تأکید کرد: دستور مقام معظم رهبری این است که در همین شرایط اصلاح ساختار بودجه انجام و اصول کلی آن تدوین شود. مرکز پژوهش‌ها باید نقشه راه برای اصلاح قانون بودجه را تدوین کند. اگر در این شرایط اقدام نکنیم، معلوم نیست بعدها بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم. لاریجانی تصریح کرد: ما عادت کرده‌ایم در شرایط سخت کارهای مهم انجام دهیم. الان موقع انتظام بودجه کشور است. تأکید مقام معظم رهبری این است که ساختار بودجه اصلاح شود و هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت کاهش یابد. رئیس مجلس شورای اسلامی با درخواست از مرکز پژوهش‌ها در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در راستای اصلاح ساختار بودجه گفت: اگر ظرف 4 ماه آینده این اصلاحات تدوین شود می‌توان بر قانون بودجه سال ۹۸ اصلاحیه زد و بودجه سال ۹۹ را بر این مبنا تدوین کرد. وی با اشاره به نکته سوم مقام معظم رهبری درباره لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ گفت: ایشان همچنین بر لزوم تدابیر لازم برای افزایش اشتغال و ارتقای رشد اقتصادی بدون نفت و رشد سرمایه‌گذاری تأکید کردند.لاریجانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حفظ منابع صندوق توسعه ملی افزود: منابع صندوق توسعه ملی محلی برای استفاده جهت پرش اقتصادی است و نباید از منابع این صندوق برای بودجه جاری استفاده کرد. وی تأکید کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب، دغدغه‌ای سنجیده، مهم و کاری سنجیده برای کشور است.


Page Generated in 0/0067 sec