printlogo


کد خبر: 206143تاریخ: 1397/11/18 00:00
مرجع عالیقدر شیعیان در عراق مخالفت خود و کشورش را با اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر استفاده از خاک عراق برای رصد ایران اعلام کرد
دفاع تاریخی آیت‌الله سیستانی از ایران

گروه سیاسی: در تازه‌‌‌‌‌ترین واکنش مقامات و شخصیت‌های عراقی نسبت به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره استفاده کشورش از خاک عراق برای رصد ایران، آیت‌الله‌العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در نجف، صراحتا مخالفت خود را با این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا اعلام و تصریح کرد کشورش اجازه نخواهد داد از خاکش برای آزار رساندن به همسایگان استفاده شود. اظهارات آیت‌الله سیستانی پس از آن مطرح شد که طی روزهای اخیر مقامات و جریان‌‌های سیاسی عراقی با اتخاذ مواضع به موقع، از اظهارات اخیر ترامپ انتقاد کردند.
به گزارش «وطن‌امروز»، دونالد ترامپ روز یکشنبه 14 بهمن‌ماه به شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز گفت: برای زیر نظر داشتن ایران در عراق می‌مانیم. تمام چیزی که می‌خواهم این است که نظارت کنم. ما یک پایگاه غیرقابل باور و گران‌قیمت در عراق ساخته‌ایم. این پایگاه بخوبی برای کنترل و نظارت بر نقاط مختلف منطقه پر از مشکل خاورمیانه تعبیه شده است». رئیس‌جمهور آمریکا با طرح ادعاهایی علیه کشورمان گفت: ایران کشوری شرور است که افراد زیادی را می‌کشد. می‌خواهیم حواس‌مان به ایران باشد، چون ایران مشکل واقعی است، بنابراین در عراق می‌مانیم تا آنها را زیر نظر داشته باشیم.
اظهارات ترامپ یک موج مخالفت علیه او در عراق ایجاد کرد. دیروز رسانه‌‌های عراقی اعلام کردند آیت‌الله سیستانی نیز به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد. به گزارش تسنیم، شبکه الفرات گزارش داد آیت‌الله‌العظمی سیستانی تاکید کرد عراق با تبدیل شدن به ایستگاهی برای آزار رساندن به هر کشوری مخالف است. الفرات آورده است: آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی مرجع عالی دینی، ماموریت‌ها و اولویت‌های دولت جدید عراق را مشخص و تاکید کرد عراق با هرگونه آزار رساندن به کشورهای دیگر مخالف است. این رسانه افزود: در بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی آمده است: آیت‌الله سیستانی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) هینیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس دفتر نمایندگی این سازمان در عراق را به حضور پذیرفت و از تلاش‌های سازمان ملل در کمک به عراقی‌ها برای پشت‌سر گذاشتن مشکلاتی که کشور از آن رنج می‌برد، استقبال و برای این تیم آرزوی موفقیت کرد. بر اساس این بیانیه، مرجع عالی عراق تصریح کرده است عراق به داشتن روابط حسنه و متوازن و برابر با تمام کشورها و دیگر دولت‌های دوستدار صلح بر اساس منافع مشترک بدون دخالت در امور داخلی‌اش و بدون اینکه خدشه‌ای به استقلال و حاکمیتش وارد شود، چشم دوخته است، ‌همچنین اینکه تبدیل به ایستگاهی برای آزار و اذیت هر کشوری شود، مخالف است.
همه مخالفت کردند
شاید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصور نمی‌کرد اظهارات اخیرش در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز درباره برنامه این کشور برای نظارت بر ایران از طریق خاک عراق، به یک موج منفی علیه او و ایالات متحده تبدیل شود. این اظهارات ترامپ اگرچه یک شیطنت برای نقض حاکمیت ملی عراق بود اما بیشتر تلاش داشت روابط نوپا و مستحکم دو ملت ایران و عراق را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما ترامپ شاید تصور نمی‌کرد اظهاراتش تبدیل به یک جو همبستگی میان دولتمردان و رهبران دینی عراق با ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران شود.
درست از چند ساعت پس از اظهارات ترامپ، مقامات عراقی، از رئیس‌جمهور تا نخست‌وزیر و نخست‌وزیر سابق و نمایندگان مجلس و نیز طیف‌ها و جریان‌‌های مختلف سیاسی و قومی، مخالفت خود با استفاده آمریکا از خاک عراق برای تضعیف ایران را اعلام و تصریح کردند اجازه نخواهند داد حاکمیت ملی عراق مخدوش شود.
بر اساس این گزارش، دیروز همزمان با انتشار موضع آیت‌الله سیستانی در مخالفت با اظهارات ضدایرانی ترامپ، یک نماینده پارلمان عراق از نشست فوری پارلمان، دولت و فرماندهان امنیتی برای بررسی حضور نیروهای آمریکایی در عراق خبر داد.
«سرکوت شمس‌الدین» اعلام کرد: یکی از بندهای توافقنامه استراتژیک امضاشده با ایالات متحده، استفاده از حریم زمینی، دریایی و هوایی عراق برای حمله به کشور دیگر را ممنوع می‌کند و همچنین اجازه ایجاد پایگاه‌های نظامی را نمی‌دهد. شمس‌الدین افزود: فراکسیون‌های پارلمان به برگزاری نشست مشترک با دولت، وزیر خارجه و فرماندهان امنیتی برای بررسی بندهای این توافقنامه نیاز دارند نه واکنش‌های شتابزده و غیرقابل قبول به حضور این نیروها در عراق و اظهارات بررسی‌نشده رئیس‌جمهوری آمریکا. وی با بیان اینکه روابط عراق و آمریکا مهم و از بعد اقتصادی، سیاسی و نظامی به نفع 2 کشور است، اظهار داشت: حضور نیروهای آمریکایی در عراق در زمان کنونی اشغال نیست بلکه به درخواست دولت است و دولت می‌تواند هر زمان که بخواهد آنها را بیرون کند. سرکوت شمس‌الدین در ادامه عنوان داشت «نشستی فوری» میان پارلمان، دولت و فرماندهان امنیتی برای بررسی حضور نیروهای آمریکایی در عراق برگزار خواهد شد.
اظهارات این نماینده پارلمان عراق در حالی است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز روز سه‌شنبه گفت: ما اجازه نخواهیم داد از خاک کشورمان به کشورهای دیگر حمله شود. وی در عین حال اظهار داشت: آمریکا هیچگونه پایگاه نظامی در عراق ندارد. عبدالمهدی اظهار داشت: برخی مربیان آمریکایی در قالب ائتلاف بین‌المللی در عراق حضور دارند. ما با آمریکا درباره اظهارات اخیر مطرح‌شده توسط دونالد ترامپ اختلاف داریم. نخست‌وزیر عراق گفت: این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا غیرمفید است و باید پس گرفته شود. ‎
به غیر از نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور عراق نیز از جمله کسانی بود که بلافاصله به اظهارات تفرقه‌افکنانه ترامپ واکنش نشان داد. برهم صالح یک روز پس از اظهارات ضدایرانی ترامپ به او واکنش نشان داد و گفت کشورش هرگز به نیروهای آمریکایی اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای انجام هر اقدامی علیه ایران و حتی زیر نظر داشتن ایران استفاده کند. برهم صالح گفت: هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق آموزش و مشاوره است نه زیر نظر داشتن ایران. وی افزود: آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر گرفتن ایران از ما نداشته و اجازه‌ای برای این کار هم نگرفته است. صالح در کنفرانس سالانه همایش الرافدین گفت: ما از اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نیروهای این کشور در عراق تعجب می‌کنیم. نیروهای آمریکایی در عراق حق ندارند جز بر اساس توافق امضاشده میان 2 طرف کاری انجام دهند. این نیروها حق ندارند مراقب مسائل زیادی از جمله ایران باشند. ما هرگز این اجازه را نخواهیم داد. صالح تصریح کرد: نیروهای آمریکایی بر اساس توافق امضا‌شده میان 2 کشور در عراق هستند و ماموریت‌شان مبارزه با تروریسم است.
واکنش‌ها به اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا علیه عراق و اظهارات تهدید‌آمیز او علیه ایران، البته به مقامات عراقی محدود نماند و جریان‌های سیاسی نیز به این اظهارات واکنش نشان دادند. جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق هم در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد به ایران یا سوریه حمله کند دست‌هایش را قطع خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ترامپ حق ندارد به تجاوز به ایران از طریق خاک عراق فکر کند به المیادین گفت: پارلمان عراق باید لایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند. این مسؤول عراقی اظهارات ترامپ را چالشی برای تصمیم رسمی عراق و ناقض حاکمیت این کشور دانست و تأکید کرد «ایران با امکاناتش می‌تواند از خود دفاع کند و واشنگتن نیز بخوبی این را می‌داند».
سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق نیز از جمله چهره‌‌های سیاسی عراق بود که به اظهارات اخیر دونالد ترامپ واکنش نشان داد. عمار حکیم در صفحه توئیتر خود نوشت: «تبدیل شدن عراق به میدان تسویه حساب بین‌المللی و منطقه‌ای یا نقطه‌ای برای زیر نظر گرفتن کشورهای همسایه یا تحریک و تجاوز به آنها را نمی‌پذیریم. با توجه به قانون اساسی عراق مبنی بر اینکه عراق نباید تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان باشد، ما استفاده از خاک کشورمان برای تهدید همسایگان را تهدیدی برای منافع ملی و امنیت عراق می‌دانیم، بنابراین عراق این مساله را نمی‌پذیرد».
 

حتی حیدرالعبادی!
اظهارات ضدایرانی ترامپ به گونه‌ای بود که حتی حیدرالعبادی، نخست‌وزیر سابق عراق که دارای مناسبات نزدیکی با کاخ سفید بود را نیز وادار به اظهارنظر علیه او کرد.
نخست‌وزیر سابق عراق اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه نیرو‌های آمریکایی برای تحت نظر قرار دادن ایران در عراق هستند را رد کرد و آن را عامل ایجاد تزلزل در روابط واشنگتن و بغداد دانست و از دولت آمریکا خواست موضع خود را تغییر دهد. عبادی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اینکه گفته شود از پایگاه‌های آمریکا [در عراق] برای مقابله با کشور‌های همسایه استفاده می‌شود با قانون اساسی عراق و توافقنامه‌های این کشور با آمریکا تعارض دارد؛ توافقنامه‌هایی که در هر دوره از حضور آمریکا در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حاصل شده بود. عراق تاکید کرده بود حضور نیرو‌های آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی و بر اساس حاکمیت عراق و به منظور حمایت لجستیکی، اطلاعاتی و آموزش نظامی صورت گیرد و گفتن این مساله که از پایگاه‌های آمریکا در عراق برای رویارویی استفاده می‌شود روابط با کشور‌های همسایه را پیچیده می‌کند و روابط با آمریکا را نیز وارد بحران‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای کرده و به حاکمیت و استقلال عراق خدشه وارد می‌کند. العبادی همچنین در این بیانیه از دولت عراق خواست بر موضع ثابت این کشور مبنی بر اجازه ندادن برای استفاده از خاک عراق علیه یک کشور همسایه یا هر طرف دیگری تاکید کند.


Page Generated in 0/0205 sec