printlogo


کد خبر: 206174تاریخ: 1397/11/21 00:00
«وطن‌امروز» از آخرین توافقات تهران و بغداد در حوزه انرژی گزارش می‌دهد
بی‌سابقه‌ترین روابط اقتصادی ایران و عراق

گروه اقتصادی: با خروج گروه‌های تروریستی از عراق حالا این کشور خود را برای احیای دوباره در تمام زمینه‌ها بویژه اقتصادی آماده می‌کند. در این بین ایران به عنوان بزرگ‌ترین همسایه با پیوستگی‌های گسترده فرهنگی در صف اول خدمت‌رسانی به این کشور قرار گرفته است؛ خدمت‌رسانی‌ای که می‌تواند در کنار تولد دوباره عراق، موجبات شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد ایران را هم فراهم کند. یکی از اساسی‌ترین مشکلات عدم تسریع این خدمت‌رسانی موضوع انتقال پولی بین 2 کشور بود که با توافقنامه اخیر منعقد شده بین بانک مرکزی ایران و دولت عراق و ایجاد کانال مالی این مشکل حل شده است و دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در همین راستا در روزهای اخیر توافقات گسترده‌ای مبنی بر انتقال تکنولوژی و صادرات صنعت برق کشورمان به عراق انجام شد که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به امضای 2 تفاهمنامه، یک قرارداد و تمدید قرارداد صادرات برق ایران به این کشور اشاره کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، وزرای نیرو و برق ایران و عراق در پایان سفر 3 روزه لوی خطیب، وزیر برق عراق و هیات همراه به تهران، 2 تفاهمنامه و یک قرارداد در زمینه برق به امضا رساندند. رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران در نشست امضای این تفاهمنامه‌ها و قرارداد اظهار داشت: آنچه امروز در نتیجه سفر وزیر برق عراق به ایران و مذاکراتی که طی این سفر انجام شد،  شروع یک فصل جدید در همکاری همه‌جانبه بین 2 کشور در زمینه صنعت برق است. وی افزود: ما درصددیم در چارچوب این همکاری تعریف شده، نه تنها در زمینه استمرار صادرات برق بلکه ایجاد زیرساخت تولید برق مورد نیاز خواهران و برادران‌مان در کشور عراق اقدام کنیم. اردکانیان تصریح کرد: درصدد هستیم که نقش منحصر‌به‌فردی را در  بازسازی صنعت برق عراق ایفا کنیم به نحوی که آنچه از حیث دانش فنی و تجربیات در زمینه ساخت تجهیزات و توانمندی فنی و مهندسی فراهم کرده‌ایم، برای توسعه و آبادانی عراق به کار بگیریم. وی افزود: شرکت‌های متعدد و متنوع بخش خصوصی ایران در صنعت برق آمادگی کامل دارند تا بندهای برنامه‌ای که توافق شده و امروز تفاهمنامه آن به امضا رسید را اجرایی کند. این عضو کابینه دولت از برنامه 2 کشور برای سنکرون کردن (وصل 2 شبکه مجزا) شبکه برق 2 کشور خبر داد و گفت: در توافقنامه فی‌مابین، ساخت نیروگاه‌ها و بازسازی نیروگاه‌ها و شبکه برق آسیب‌دیده عراق در جنگ 4 ساله مردم این کشور با تروریست‌های بین‌المللی و کاهش تلفات انرژی در سیستم برق عراق دیده شده است. اردکانیان افزود: همچنین مهم‌تر از تمام این موارد آموزش و تربیت نیروی انسانی صنعت برق عراق توسط متخصصان ایران است به نحوی که نیازهای این کشور رو به رشد در این زمینه فراهم شود. بر این اساس در این مراسم یک تفاهمنامه کلی همکاری در زمینه صنعت برق به امضای وزیر نیروی ایران و وزیر برق عراق رسید.
تمدید یک ساله صادرات برق به عراق
در خلال این تفاهمنامه بین وزیران 2 کشور، قرارداد صادرات برق ایران به عراق برای مدت یک سال دیگر تمدید شد. بنا بر این گزارش، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کشورمان گفت: امروز قرارداد صادرات برق ایران به عراق برای مدت یک‌سال تمدید شد. همایون حائری در پاسخ به آخرین وضعیت صادرات برق به عراق گفت: قرارداد صادرات برق ایران به عراق به مدت یک‌سال دیگر تمدید شد. معاون وزیر نیرو درباره مطالبات انباشته ایران از عراق بابت صادرات برق به این کشور اظهار داشت: گفت وگوهایی در این زمینه انجام شده و طرف عراقی هم راغب به پرداخت این مطالبات است و نگاه مثبتی در این زمینه دارد که قرار است در کارگروه‌های مشترکی که تشکیل می‌شود برای این موضوع هم راهکارهای اجرایی اتخاذ شود.
به دنبال حل مشکلات مالی با ایران هستیم
در این دیدار وزیر برق عراق هم با اعلام مسرت از توافق صورت گرفته در زمینه صادرات برق به عراق گفت: کشور ما از کمبود برق رنج می‌برد که در این توافق به دنبال تامین این موضوع هستیم. لوی خطیب افزود: به عنوان دولت عراق اطمینان می‌دهم که ما به همه بندهایی که در صورتجلسه توافق گذشته و تفاهمنامه اخیر آمده، متعهد خواهیم بود و در آینده‌ای نزدیک کمیته مشترکی تشکیل می‌دهیم تا بتوانیم تمام بندهای توافقنامه را اجرایی کنیم. وزیر برق عراق ادامه داد: از اولویت‌های ما این است که با استفاده از تجربیات و تخصص ایران، گسترش شبکه برق عراق را اجرایی کنیم و دادن شایستگی به متخصصان صنعت برق عراق با استفاده از آموزش‌هایی که توسط متخصصان صنعت برق ایران داده می‌شود از اولویت‌های اصلی ما است. خطیب تصریح کرد: از صنعت برق کشورها و شرکت‌های متعددی بازدید کردم اما جز ایران هیچ کشوری حاضر به فروش تکنولوژی به عراق نشد و تمام کشورها و شرکت‌های خارجی فقط به دنبال فروش تجهیزات به عراق هستند. وی افزود: بحث مالی و مشکلات اقتصاد پول، اکنون یک بحث جهانی است و خیلی‌ها در سراسر جهان از مباحث مالی رنج می‌برند اما تلاش می‌کنیم که مشکلات مالی بین ایران و عراق رفع شود. وی اذعان داشت: آن چیزی که باعث تعجب و خوشحالی من در سفر به تهران شد این بود که در دیدار از کارخانه‌های ایران به میزان پیشرفت صنعتی شرکت‌های ایرانی واقف شدم و بسیار خوشحالم که ما می‌توانیم از این سطح از تکنولوژی و پیشرفت در همکاری با ایرانی‌ها برخوردار شویم.
ساخت 3500 مگاوات نیروگاه در عراق
مدیر عامل مپنا در جریان بازدید وزیر برق عراق از کارخانجات مپنا با اشاره به اینکه 3500 مگاوات در عراق قرارداد داشتیم که 1500 مگاوات آن نصب شده و در حال تولید برق است، گفت: 2000 مگاوات باقی‌مانده نیز در حال نصب است، بنابراین همانطور که در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم قصد ما این بوده است که در بازار عراق خود را معرفی کنیم و امروز این معرفی انجام شده است. به گفته عباس علی‌آبادی، سالانه 8000 مگاوات ظرفیت تولید برق داریم که مازاد بر نیاز کشور است. بنابراین 3 تا 4 هزار مگاوات در داخل کشور استفاده و مابقی صادر می‌شود. مدیرعامل مپنا گفت: در حال حاضر به کشورهای اندونزی، عمان، پاکستان، عراق، سوریه، کشورهای آفریقایی، اروپایی و روسیه صادرات تجهیزات داریم. وی همچنین درباره سفر هیأت ایرانی و معاون اول رئیس‌جمهور به سوریه، گفت: ساخت نیروگاه در لاذقیه سوریه آغاز شده است.
 

صادرات ایران به عراق از ترکیه پیشی گرفت
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به صادرات 8 میلیارد و 750 میلیون دلاری ایران به عراق در سال 2018 گفت: ایران در این سال در صادرات به عراق جای ترکیه را گرفت. او با بیان اینکه طی دی ماه امسال روند صادرات ایران به عراق وضعیت خوبی نداشت، گفت: این مساله 2 علت داشت که یکی تعطیلات ژانویه و دیگری موضوع پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات ناشی از آن برای صادرکنندگان بود. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه دی‌ماه 97 میزان صادرات ایران به عراق به 510 میلیون دلار کاهش یافت، بیان داشت: این در حالی است که در سال جاری در برخی ماه‌ها میزان صادرات کشورمان به عراق به 900 میلیون دلار هم رسید. وی افزود: در سال جاری متوسط صادرات ایران به عراق ماهانه حدود 750 میلیون دلار بوده است. او در ادامه با بیان اینکه در سال 2018، ایران در صادرات به عراق جای ترکیه را گرفت، گفت: در سال 2017 ترکیه 5/6 درصد از کالاهای صادراتی خود به ارزش 8 میلیارد و 300 میلیون دلار را به عراق صادر کرد اما در سال 2018 این کشور با صادرات 5/4 درصد از کالاهای صادراتی خود به عراق توانست 7 میلیارد و 350 میلیون دلار کالا به عراق صادر کند. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اما ایران در 12 ماهه سال 2018 با صادرات 8میلیارد و 750 میلیون دلار کالا به عراق از ترکیه پیشی گرفت و توانست جای این کشور را در بازار عراق بگیرد.


Page Generated in 0/0087 sec