printlogo


کد خبر: 206179تاریخ: 1397/11/21 00:00
اخبار

 22 درصد فعالان اقتصادی  دلار ۴۲۰۰ تومانی نگرفتند
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نظرسنجی از ۲ هزار فعال اقتصادی درباره مشکلات فضای کسب‌وکار گفت: بر این اساس، ۲۲ درصد از فعالان اقتصادی هیچ‌گاه به دلار ۴۲۰۰ تومانی دسترسی نداشته‌اند. به گزارش مهر، مسعود خوانساری در این‌باره افزود: اتاق بازرگانی تهران در جریان پویش یک صدا برای کارآفرینی، به نظرسنجی از 2 هزار فعال اقتصادی درباره مشکلات فضای کسب و کار پرداخته است که ۹۸ درصد این گروه، موضوع نرخ ارز را مشکل اول خود اعلام کرده‌اند. وی تصریح کرد: ۳۸درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که بخشنامه‌‌های ارزی بانک مرکزی مشکل اصلی را ایجاد کرده است اما نکته اینجا است که ۲۵ درصد هم تثبیت نرخ ارز را دلیل این بحران می‌دانند. به گفته خوانساری، ما در اتاق بازرگانی بارها به دولت در این‌باره هشدار داده‌ایم ولی متاسفانه کمتر دیده و شنیده شد.


راهبردهای بانک مرکزی  از زبان رئیس‌کل
رئیس‌کل بانک مرکزی ۱۱ راهبرد بانک مرکزی را اعلام کرد. به گزارش ایبنا، عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در برابر آزمونی دیگر برای حفظ و تداوم آرمان‌‌های انقلاب قرار داریم. جنگ اقتصادی امروز، تلاش و همت آن روزها را می‌طلبد. بنده و همکارانم در بانک مرکزی تلاش می‌کنیم با مدیریت این شرایط و ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای بی‌ثباتی ارزی، آرامش و ثبات را برای ادامه فعالیت‌‌های اقتصادی مردم فراهم کنیم». وی اضافه کرد: «در زمینه تورم، همه تلاش بانک مرکزی کاهش تأثیر شوک‌‌های طرف عرضه بر قیمت اقلام مصرفی مردم است. پیگیری کانال‌‌های مالی با کشورها، ساماندهی واردات، ایجاد تحرک در ارائه خدمات لازم مالی به واحد‌‌های تولیدی و تأمین ارز کالاهای اساسی از جمله این اقدامات است. همچنین بانک مرکزی، در مسیر ساماندهی نظام بانکی کشور، در تلاش است بانک‌ها بتوانند در خدمت تولید ملی و تدارک سرمایه در گردش بنگاه‌ها باشند. فروش اموال و دارایی‌‌های مازاد، بهبود ترازنامه، افزایش سرمایه، کاهش بدهی‌‌های معوق، روان‌‌سازی ارائه تسهیلات و... از جمله آن موارد است».


۸۰ درصد درآمد یارانه‌ای دریافت شد
آمار واریزی شرکت‌ها به حساب رابط خزانه نشان می‌دهد تا 15 آذر 97 بالغ‌بر۸۰ درصد منابع درآمدی سازمان هدفمندی دریافت شده و این حساب ۲۰ درصد کسری دارد. به گزارش ایبنا، در جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه  ۱۳۹۷ جمع کل دریافتی‌ها در سمت منابع 98هزار و 834 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. علاوه بر این در متن این تبصره اجازه داده شد مبلغ ۱۱هزار میلیارد تومان از محل فروش فرآورده‌های نفتی، به سقف منابع مندرج در جدول افزوده و در مصارف تعیین شده هزینه شود. بر اساس آمار ارائه‌شده، میزان وصول منابع هدفمندی تا 13  آذر امسال نشان می‌دهد تا این تاریخ شرکت‌ها در مجموع باید ۶۹ هزار و 800میلیارد تومان به حساب رابط خزانه واریز می‌کردند اما ۵۶ هزار و 200 میلیارد تومان واریز شده است. این موضوع سبب می‌شود واریزی سازمان به برخی ردیف‌های مصرفی با مشکل روبه‌رو شود. از سوی دیگر مصارف اصلی سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا این تاریخ گویای آن است که ۲۸ هزار و 29 میلیارد تومان یارانه نقدی برای 8 ماه در سال 97 پرداخت شده که به طور میانگین پرداخت هر ماه یارانه نقدی ۳هزار و 536 میلیارد تومان بوده است.  یارانه نان و خرید تضمینی گندم برای کل سال در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۳ هزار و 300 میلیارد تومان بوده است که این مبلغ به طور کامل پرداخت شده و در ماه‌های آینده طلبی از این محل وجود نخواهد داشت. ردیف مربوط به بهداشت و سلامت مردم نیز 3 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است که فقط۲۲ درصد آن بالغ‌بر 850 میلیارد تومان تا ۱۳ آذرماه پرداخت شده است.
 


Page Generated in 0/0086 sec