printlogo


کد خبر: 206194تاریخ: 1397/11/21 00:00
مراکش رسماً از ائتلاف سعودی علیه یمن خارج شد
دلیل بروز تنش در روابط رباط و ریاض

گروه بین‌الملل: سیاست‌های تهاجمی عربستان‌سعودی بار دیگر یکی از همپیمانان این رژیم را آزرده کرده است. مقام‌های سعودی با اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مداخله‌جویانه، امور را به جایی پیش برده‌اند که مراکش که تا پیش از این همپیمان راهبردی عربستان به‌شمار می‌رفت، سفیر خود از ریاض را فراخواند. مصطفی المنصوری، سفیر مراکش در عربستان‌سعودی، روز جمعه اعلام کرد بعد از گزارش شبکه تلویزیونی العربیه «علیه تمامیت ارضی مراکش» به کشورش فراخوانده شده است. وی بیان کرد بعد از این گزارش العربیه، تغییراتی در سطح روابط رباط و ریاض ایجاد شده است. از سوی دیگر، یک مقام دولت مراکش به این خبرگزاری گفته است که این کشور مشارکت در حملات ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها در یمن را نیز متوقف کرده و در نشست‌های وزرای ائتلاف سعودی نیز شرکت نمی‌کند. خروج مراکش از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن، نتیجه تشدید اختلافات میان 2 کشور پس از اظهارنظرهای مقام‌های مراکش و واکنش متقابل رژیم سعودی است. ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش چند هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره قطر، گفته بود تغییراتی در وضع مشارکت این کشور در ائتلاف تحت هدایت ریاض به وجود آمده است. وی تصریح کرده بود که رباط ملاحظاتی جدی درباره سفر اخیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به کشورهای عربی داشته است. مراکش بر خلاف دیگر کشورهای عربی، از میزبانی بن سلمان خودداری کرد؛ اقدامی که به عقیده کارشناسان، تحت تأثیر نقش او در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است. پس از این مصاحبه وزیر خارجه مراکش با الجزیره، تلویزیون دولتی العربیه در عربستان سعودی، مستندی در حمایت از ادعای حمله مراکش به «صحرای غربی» منتشر کرد؛ منطقه‌ای که بر سر مالکیت آن اختلاف‌هایی وجود دارد. طبق این گزارش، مراکش از ابتدای جنگ ویرانگر رژیم سعودی و متحدانش به یمن، در این ائتلاف نظامی حضور داشت؛ اگرچه دولت رباط اطلاعات زیادی از میزان مشارکتش فاش نکرده است. اختلاف‌ها و سردی روابط دو کشور دلایل دیگری نیز دارد که کم‌کم آن را به نقطه جوش رسانده است و کشوری که تفریحگاه دائمی شاه سعودی بوده اکنون به دشمن شماره یک عربستان تبدیل شده است.
همکاری مراکشی - قطری
مراکش از نخستین کشورهایی بوده که همزمان با اقدام ائتلاف چهارگانه (عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر) علیه قطر، به کمک دوحه شتافت و با ارائه برخی کمک‌ها از بار محاصره اقتصادی و سیاسی علیه آن کاست. مراکش با این اقدام، با توجه به سطح روابط آن با عربستان‌سعودی و میزان سرمایه‌گذاری‌هایش در این کشور، در واقع مقام‌های سعودی را به چالش طلبید. این در حالی‌ است که مراکش پیش از این، بر استقلال و بی‌طرفی خود در هرگونه اختلافات میان کشورهای عربی تأکید کرده است. در این‌باره روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم اخیرا در گزارشی با عنوان «2018؛ سال دوری مراکش از عربستان سعودی»، نوشت: «مراکش در سال 2018 در اقدامی بی‌‌سابقه سیاست دوری از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به خصوص عربستان‌سعودی را آغاز کرد؛ اگر چه سعی کرد روابط دوستانه با قطر را حفظ کند».
میزبانی جام‌جهانی 2026
در جریان رای‌گیری برای میزبانی جام‌جهانی 2026، عربستان‌سعودی به نفع آمریکا، کانادا و مکزیک رای داد و اخباری نیز درباره تشویق دیگر کشورها توسط عربستان به رای ندادن به مراکش منتشر شد. در این رای‌گیری مراکش با 65 رای در مقابل 134 رای، میزبانی جام‌جهانی را از دست داد و متعاقب این امر، کینه مراکشی‌ها از عربستان افزایش یافت. پادشاه مراکش در موضع‌گیری علیه این اقدام سعودی، با امیر قطر تماس تلفنی برقرار و از او به نشانه دادن رای مثبت به مراکش  تشکر کرد. از سوی دیگر، شهروندان مراکشی در پی شکست 5 بر صفر عربستان مقابل روسیه در این دوره از بازی‌ها بهانه‌ای برای تمسخر عربستان و سرزنش این کشور یافتند و حساب خود را با این کشور به خاطر مخالفت با میزبانی جام‌جهانی توسط مراکش تسویه کردند. در مقابل چنین مواضع دولت مراکش، ریاض نیز به اقدام علیه رباط روی آورد. عربستان در ادامه اقدامات خصمانه خود، از جبهه پولیساریو در منازعه بر سر صحرای غربی در مقابل دولت مراکش حمایت و در عین حال، کمک‌های مالی خود را به مراکش نیز قطع کرد. شبکه العربیه به عنوان مهم‌ترین رسانه عربستانی که کاملاً در جهت اهداف آل‌سعود حرکت می‌کند در برنامه‌ای به موضوع اختلاف‌های جغرافیایی مراکش از جمله در صحرای غربی پرداخته است.


Page Generated in 0/0060 sec