printlogo


کد خبر: 206212تاریخ: 1397/11/23 00:00
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی:
سامانه جامع گوشت وارداتی راه‌اندازی می‌شود

گروه اقتصادی: سیستم ناکارآمد توزیع گوشت وارداتی تنظیم بازاری که صفوف طولانی شهروندان برای خرید این کالای اساسی را در پی داشت موجب شد شیوه توزیع آن تغییر کند و حالا مصرف‌کنندگان باید برای دریافت گوشت یارانه‌ای اقدام به ثبت‌نام اینترنتی کنند. علاوه بر این دولت قصد دارد برای جلوگیری از رانت ایجاد شده در توزیع گوشت، با راه‌اندازی سامانه جامع گوشت وارداتی، مانع از خروج این کالا از شبکه توزیع شود و صفر تا صد فروش گوشت وارداتی را رصد کند.
جلوی خروج گوشت وارداتی در شبکه توزیع گرفته شود
یک مقام مسؤول در وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی خبر داد و گفت: واردات گوشت گوسفندی ۱۴۶ درصد افزایش یافته است. مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با مهر  از طراحی سامانه‌ای برای توزیع گوشت وارداتی خبر داد و گفت: چند روز قبل این سامانه در کارگروه تنظیم بازار معرفی و قرار شد صفر تا صد عملیات واردات و توزیع گوشت قرمز وارداتی از طریق این سامانه ثبت شود. وی درباره اینکه این سامانه چه زمانی رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند، گفت: این سامانه قرار است فعالیت خود را رسما از ۲۵ بهمن‌ماه آغاز کند، با این حال باید منتظر ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار باشیم. بصیری اضافه کرد: هدف از راه‌اندازی سامانه مذکور این است که جلوی خروج گوشت یارانه‌ای از شبکه توزیع گرفته شود  و واسطه‌هایی که نقشی در رساندن کالا به دست مصرف‌کننده نهایی ندارند، از این فرآیند حذف شوند. وی درباره نحوه عمل این سامانه گفت: تمام گوشت قرمزی که وارد کشور می‌شود در این سامانه ثبت خواهد شد. به عبارت بهتر ما در کشتارگاه‌های مبدا دامپزشک داریم، دامپزشک حاضر در آن کشتارگاه، گوشت قرمز را بعد از آماده شدن وقتی که قرار است بارگیری شود، در سامانه ثبت می‌کند. زمانی که محموله گوشت وارد گمرک شد و واردکننده آن را تحویل گرفت، مجددا ثبت خواهد شد و وقتی هم که به شرکت مباشر توزیع داده می‌شود شرکت مباشر توزیع نیز مقدار تحویلی را ثبت می‌کند که باید برابر با مقدار ورودی باشد؛ اگر مغایرتی وجود داشت علت آن باید ذکر شود. بعد از آن در فروشگاه‌های منتخبی که عملیات عرضه به مردم را انجام می‌دهند نیز در زمان فروش به مردم، با ثبت اطلاعات خریدار و پرداخت وجه گوشت از طریق دستگاه کارتخوان، میزان فروش ثبت می‌شود و می‌توان آن را با میزان گوشت تحویل داده شده به فروشگاه تطبیق داد. بنابراین در این سامانه ثبت و مشخص می‌شود لاشه‌ای که وارد کشور شده و خرد شده، به کجاها رفته و به دست چه کسانی رسیده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صفر شدن تعرفه واردات گوشت قرمز که چند روز قبل از سوی معاون اول رئیس‌جمهور اعلام شد، اظهار داشت: حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتن میانگین واردات گوشت قرمز به کشور است و این واردات با ارز دولتی انجام می‌شود. با توجه به افزایش قیمت گوشت داخلی، تقاضا برای گوشت وارداتی بالا رفته و وارداتی که انجام شده جامعه هدف را نمی‌تواند پوشش دهد، بنابراین مجبوریم برای جامعه هدف‌مان تدابیری بیندیشیم که این تدابیر در حال انجام است. برای مابقی جامعه هم  که توان خرید بالایی ندارند، اعلام کردیم هر واردکننده‌ای هر چقدر می‌خواهد با ارز نیمایی و با سود بازرگانی صفر می‌تواند گوشت وارد کند و در بازار به فروش برساند. بصیری تصریح کرد: فکر می‌کنم طی چند وقت آینده با تصمیماتی که گرفته شده  و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، جو آرام‌تری در بازار خواهیم داشت. ضمن اینکه ذخایر راهبردی به اندازه کافی است. 
دپوی گوشت‌های وارداتی در گمرکات
بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۱۷ هزار تن گوشت اظهار نشده در کانتینرهای یخچالی در گمرکات مهم کشور دپو شده که لازم است نهادهای نظارتی برای بررسی دلایل عدم اظهار این محموله‌ها به گمرکات ورود کنند. به گزارش تسنیم، در حالی که در آذر ماه 10 هزار تن گوشت گاو به کشور وارد شده است، بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال فقط 5 هزار تن گوشت گاو ترخیص شده است. به این ترتیب در دی‌ماه امسال واردات (یا به عبارت دقیق‌تر ترخیص) گوشت گاو نصف شده است. این در حالی است که در بهمن ماه و بعد از کاهش عرضه، شاهد شکل‌گیری صف‌های طویل مردم مقابل فروشگاه‌ها برای تهیه گوشت قرمز بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد کل بازار گوشت کشور حجمی برابر یک میلیون تن دارد که 700 هزار تن آن از  مسیر تولید داخل و 300 هزار تن نیز از محل واردات تامین می‌شود. دولت از ابتدای سال جاری برای واردات گوشت قرمز به عنوان یکی از اقلام اساسی ارز دولتی لحاظ کرده و مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سالانه بیش از 5/1 میلیارد دلار صرف واردات این کالای استراتژیک می‌شود. اخیرا همزمان با تداوم صف‌های گسترده در نقاط مختلف برای تهیه گوشت قرمز، وزیر اقتصاد در گرگان  از پدیده  «کانتینرهاى گوشت بدون صاحب در گمرک» خبر داده و بحران صف‌های طویل گوشت را وارد فاز جدیدی کرده است. به گفته دژپسند، همچنین در حال حاضر 600 کانتینر گوشت در گمرک بدون صاحب است که پس از بررسی مشخص شد مالک آن با وجود دریافت ارز دولتی قصد دارد آن را با قیمت بیشتر در بازار عرضه کند.
انجام تشریفات قانونی ترخیص 5/2 هزار تن گوشت
پیگیری‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر تشریفات قانونی ترخیص 5/2 هزار تن گوشت قرمز در 10 گمرک  کشور در حال انجام بوده و این محموله‌ها بزودی به بازار تزریق می‌شود. این میزان گوشت طی بیش از 40 فقره اظهارنامه به گمرکات آستارا، غرب تهران، شهید رجایی بندرعباس، فرودگاه امام خمینی (ره) و... اظهار و تمام تشریفات گمرکی آنها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام پذیرفته و این محموله‌ها در حال حاضر آماده خروج از گمرک است.


Page Generated in 0/0063 sec