printlogo


کد خبر: 206238تاریخ: 1397/11/23 00:00
من‎سیتی چگونه چلسی را 6 تایی کرد
گزارش یک قتل عام

شهبد پورصفر: شکست چلسی آن هم با ۶ گل دور از انتظار بود. شاگردان ساری که پیش‎تر موفق به شکست سیتی شده بودند این بار هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و این شکست به بدترین شکست چلسی در ۲۸ سال اخیر تبدیل شد. در این یادداشت به چرایی این موضوع می‌پردازیم.
محو کردن جورجینیو
او یکی از کلیدی‌ترین مردان ساری است. به قدری نقش او در تاکتیک ساری جا افتاده است که سرمربی چلسی مجبور به تغییر پست انگولو کانته شد. جورجینیو در ناپولی یک رجیستر به تمام معنا بود. او در ناپولی در انتقال فاز دفاع به حمله یک استاد به تمام معنا بود به طوری که پپ گوآردیولا را برای خریدن خود مجاب کرده بود. اگر روز خوب او نباشد، شکست دادن تیمش برای حریفان هیچ کاری نخواهد داشت. مانند بازی یکشنبه برابر سیتی که مردان پپ با Pressure،‌ جورجینیو را از مدار بازی خارج کردند. کنار رفتن جورجینیو به این معنی بود که خط دفاع چلسی باید به تنهایی از پرس تیمی حریف و تله‌های داخل باکس، خارج می‌شد که این کار از پس نفراتی چون داوید لوئیز و رودیگر بر نخواهد آمد. وقتی جورجینیو تبدیل به مهره ای خنثی در ۹۰ دقیقه
شد، فشار بر نفراتی چون راس بارکلی و کانته بیش از پیش شد و همین دلیل هم باعث فروپاشی اساسی خط دفاع و خط هافبک چلسی شد و در چنین موقعیتی ساری روی به یک حربه دیگر آورد.
پرس از جلو
واضح بود که چلسی بعد از خوردن ۴ گل، رو به بالا بازی نخواهد کرد اما وقتی دامنه حملات سیتی از دفاع شدت گرفت، مردان ساری روی به استفاده از پرس تیمی و Pressure آوردند. این بدین معنا بود که پدرو، ایگوآین و آزار باید داخل باکس حریف توأمان حضور پیدا می‌کردند. اما با نگاه به زمانی که لاپورته، استونز و والکر‌ صاحب توپ می‌شدند، هیچ نشانی از پرس و فشار ندیدیم. نه گونزالو ایگوآین درک درستی از این مساله پیدا کرده بود و نه اینکه از نفرات پشت سرش مورد حمایت قرار می‌گرفت و به این ترتیب حربه پرس برای دفع انتقال توپ از دفاع به حمله سیتی که بی‌وقفه اجرا می‌شد، شکست خورد.
رحیم استرلینگ
آوردن استرلینگ به سمت چپ کمی عجیب بود اما وقتی عملکرد او را در این بازی زیر ذره‌بین می‌بریم، باید به قدرت تحلیل پپ گوآردیولا اعتراف کنیم. استرلینگ برای حرکات بین خطوط و طراحی حملات از کانال‌های کناری و استفاده در زمان ضد حمله یک مهره کلیدی به شمار می‌رود. در این بازی نیز او همان کاری را باید انجام می‌داد که تخصصش است: «رساندن توپ به باکس حریف و بر هم زدن نظم جناح راست چلسی». آوردن او در ضلعی که کانته و آزپیلیکوئتا حضور دارند مصادف با گره خوردن شرایط خواهد بود اما هرگز چنین اتفاقی در طول ۹۰ دقیقه رخ نداد. استرلینگ طی ۹۰ دقیقه ۴ دریبل موفق را ثبت کرد که تمام آنها از جناح آزپیلیکوئتا بود.
آیینه‌ای از دیدار رفت
اگر دیدار رفت را به خاطر دارید، حتما می‌دانید که مردان ساری برای رسیدن به گل از آزار به بهترین شکل ممکن بهره بردند. آزار با جمع کردن مدافعان سیتی چه زمانی که صاحب توپ بود و چه زمانی که بدون توپ عمل می‌کرد، فضاهای زیادی را به وجود می‌آورد که عموماً خارج از باکس بود. چلسی از همین نکته استفاده کرد و با آوردن کانته نزدیک باکس به گل هم رسید. اما در بازی برگشت، سیتی از همین نکته بهره برد. شاگردان پپ زمانی که صاحب توپ نبودند با جمع کردن مدافعان چلسی در داخل باکس، فضاهایی را در بیرون محوطه به دست آوردند که گل‌های آگوئرو و گوندوگان با همین حربه به دست آمد.


Page Generated in 0/0147 sec