printlogo


کد خبر: 206242تاریخ: 1397/11/23 00:00
نماینده کنگره آمریکا:
گوایدو بیجا کرد از طرف ما قول حمله داد!

ارتش ونزوئلا از روز یکشنبه با برگزاری یک رزمایش نظامی ۵ روزه به تهدیدهای واشنگتن و کودتاگران داخلی این کشور درباره روی میز بودن گزینه نظامی علیه دولت قانونی کاراکاس پاسخ داد.
با آنکه خوان گوایدو، مهره آمریکایی‌ها در راس مجلس قانون‌گذاری ونزوئلا، بدون شرکت در انتخابات خود را رئیس‌جمهور خوانده و به شکلی نامشروع حمایت بیش از 40 کشور شامل ایالات متحده، کانادا، برزیل، کلمبیا، فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی را کسب کرده اما نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور حقیقی ونزوئلا بدون هیچ هراسی از این موضوع برای بازدید از رزمایش بزرگ ارتش که تا روز پنجشنبه در سراسر کشور ادامه خواهد یافت، پایتخت را ترک و به ایالت شمالی میراندا سفر کرد.
 این مانور بزرگ تنها 2 روز پس از آن آغاز شد که یک مقام رسمی کاخ سفید که خواسته نامش فاش نشود، اعلام کرده بود دولت ترامپ با برخی اعضای حاکمیت ونزوئلا، از جمله شماری از نظامیان در حال گفت‌وگوهایی محدود است. خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا نیز این را به حساب کامل شدن سریال بریدن برخی افسران نظامی از رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو و ایجاد شکاف در حاکمیت گذاشته بود. با این وجود با آغاز مانور نظامی بزرگ ارتش ونزوئلا، خیلی زود مانور سیاسی آمریکا و مزدورانش در کاراکاس به شکست انجامید. دیروز حتی رسانه‌های آمریکایی هم اذعان کردند مادورو همچنان از حمایت بدنه اصلی نظامیان ونزوئلا برخوردار است و اکنون بیش از هر زمانی در برنامه‌های نظامی شرکت می‌کند و در پایگاه‌های نظامی دیده می‌شود، یعنی جایی که افسران ارشد در کنار او می‌ایستند و شعار پیروزی سر می‌دهند. هدف از تمرین نظامی بی‌سابقه ارتش ملی بولیواری، آمادگی نظامی برای دفاع از ونزوئلا در مقابل هرگونه تهاجم اعلام شده است. این در حالی است که دونالد ترامپ صریحا از احتمال دخالت نظامی در ونزوئلا صحبت کرده و در مقابل روس‌ها به آمریکا درباره هر گونه ماجراجویی نظامی در کارائیب هشدار داده‌اند. اتحادیه اروپایی هم اگرچه می‌خواهد از ترامپ دنباله‌روی کند اما حتی در به رسمیت شناختن رهبر مخالفان به عنوان رئیس‌جمهور موقت دچار شکاف میان اعضای اصلی‌اش شده است، چه رسد به موضع‌گیری قاطع درباره جنگ علیه این کشور. «خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا پیش از رزمایش، تعداد کل پرسنل ارتش کشورش را 200 هزار نفر اعلام کرده بود از حمایت یک نیروی ذخیره آموزش‌دیده 2 میلیون نفری بهره می‌برند. مادورو نیز در بدو آغاز رزمایش ارتش کشورش، آن را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رزمایش تاریخ ۲۰۰ ساله جمهوری بولیواری ونزوئلا دانست و از همه مردم خواست با عشق به کشورشان وارد عمل شده و به طرح گسترده ملی برای دفاع از تمامیت ارزی و صلح بپیوندند. او در پاسخ به حمایت رهبر مخالفان از حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا در صورت کنار نرفتن دولت قانونی از قدرت، صریحا اعلام کرد اگر واشنگتن مرتکب چنین اشتباهی شود، بهای آن را پرداخت خواهد کرد. رئیس‌جمهور حقیقی ونزوئلا همچنین به رئیس‌جمهور قلابی هشدار داد راهبرد کودتاگرانه‌اش را کنار بگذارد و با دقت به کارهایی که می‌کند بیندیشد.
رسوایی گوایدو
خوان گوایدو که هر روز بیشتر از قبل چهره یک مزدور آمریکایی را از خود به نمایش می‌گذارد، علاوه بر حمایت از تحریم نفت ونزوئلا توسط واشنگتن و اتحادیه اروپایی و مسدود شدن حساب‌های ارزی این کشور به نفع مخالفان، از تجاوز نظامی خارجی به کشورش نیز حمایت کرده است. او نخستین کسی بود که ادعا کرد آمریکایی‌ها تماس مستقیم با فرماندهان ارشد ارتش ونزوئلا برقرار کرده‌اند اما بلافاصله با آغاز عظیم‌ترین مانور نظامی 2 قرن اخیر در این کشور به عنوان پیامی آشکار علیه آمریکا، دروغ بودن ادعای گوایدو و تیم ترامپ اثبات شد.
یکی از مناطقی که رزمایش سراسری ارتش ونزوئلا در حال برگزاری است، منطقه پرتنش مرزی با کلمبیاست. از بامداد دیروز به دستور رئیس‌جمهور 700 تن از یگان‌های ویژه ارتش در ایالت مرزی «تاچیرا» مستقر شدند. این اقدام به دنبال سد کردن کامیون‌های حامل کمک‌های به اصطلاح انسان‌دوستانه آمریکایی‌ها برای مخالفان در مرز کلمبیا با ونزوئلاست، حال آنکه واشنگتن خود درآمد نفتی این کشور را قطع کرده است. مادورو با رد پذیرش این کمک‌های فریبنده، آن را بهانه‌ای برای آغاز دخالت‌های نظامی به سرکردگی آمریکا علیه ونزوئلا دانسته و گفته بود: «به دنبال ارسال 2 تا کانتیر محموله کوچک کمک‌رسانی برای ما هستند؛ ونزوئلا نیازمند صدقه نیست. اگر آنها واقعا به فکر ما هستند، گامی جهت پایان یافتن محاصره و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه کاراکاس بردارند».
اما دعوت گوایدو از یک ارتش خارجی برای حمله به سرزمین مادری‌اش در حالی که خود را رئیس‌جمهور خودخوانده و مدعی دفاع از آزادی و دموکراسی معرفی می‌کند، تبدیل به یک رسوایی سیاسی و حقوق بشری برای رهبر مخالفان ونزوئلا حتی در میان سیاستمداران و فعالان ایالت متحده شده است به طوری که حتی نمایندگان کنگره نیز علیه گوایدو موضع گرفته‌اند. به عنوان مثال «رو خانا» نماینده هندی‌تبار ایالت کالیفرنیا در خانه نمایندگان کنگره رهبر مخالفان ونزوئلا را شماتت کرده و خطاب به او گفت: «تو شاید بتوانی خود را رهبر ونزوئلا فرض کنی اما بیجا می‌کنی که درباره مداخله ارتش ایالات متحده تصمیم می‌گیری».
رو خانا همچنین در توئیت خود با بیان اینکه فقط کنگره آمریکا می‌تواند اجازه دخالت نظامی این کشور در ونزوئلا را بدهد که «چنین کاری نیز نخواهد کرد»، برای ترامپ هم پیامی آشکار مبنی بر عدم حمایت نمایندگان از جنگ‌افروزی او در ونزوئلا فرستاد. از سوی دیگر شبکه‌های اقتصادی در آمریکا و آسیا، بیشتر و بیشتر روی این احتمال مانور می‌دهند که چین و روسیه به عنوان متحدان شرقی دولت ونزوئلا تحت هر شرایطی از مادورو حمایت کرده و حتی از ورود نظامی آمریکا به جنگ نفت در حوزه کارائیب به بهانه حمایت از مخالفان ونزوئلا استقبال هم می‌کنند، چرا که پکن و مسکو این حماقت محتمل ترامپ را به چشم فرصتی طلایی برای ایجاد جای پایی نظامی در قاره آمریکا نگاه  می‌کنند.


Page Generated in 0/0064 sec