printlogo


کد خبر: 206293تاریخ: 1397/11/24 00:00
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشریح کرد
جزئیات آخرین تغییرات کتاب‌‌های درسی
کوکب‌خانم و تصمیم‌ کبری به کتاب‌های درسی بازنخواهد گشت

گروه اجتماعی:‌رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آخرین جزئیات تغییرات کتاب‌‌های درسی و برنامه‌‌های آینده این سازمان را تشریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
حجت‌الاسلام علی ذوعلم درباره گلایه‌ها از برخی محتواهای سنگین و غیر کاربردی کتب درسی، گفت: بر اساس پژوهش‌هایی که در تدوین برنامه درسی ملی داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که در کتاب‌های درسی، نیازهای اولویت‌دار ما چیزهای دیگری هم هست که باید به آنها بپردازیم اما بنا نداریم تا سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کتابی را تغییر دهیم.
وی به فارس اظهار داشت: ما ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم که در سراسر کشور حضور دارند؛ شهر و روستا. ممکن است در بعضی مراکز شهرهای بزرگ و در برخی خانواده‌ها برای بچه‌ها تبلت یک چیز عادی باشد اما برای بخشی از دانش‌آموزان ما حتی در پایه‌های چهارم و پنجم اینگونه نیست، پس ما باید به این تنوع توجه کنیم و متناسب با این تنوع، جای محتوا را تعیین کنیم.
بنا بر اظهارات رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کارشناسان بررسی و عنوان کردند در وضعیت فعلی کشور ما اگر این درس را در پایه ششم ارائه بدهیم برای همه قابل فهم و استفاده است اما اگر این درس را در پایه دوم دبستان ارائه دهیم، ممکن است برای ۲۰ درصد از دانش‌آموزان دوم دبستانی مفهوم باشد اما برای ۸۰ درصد نامفهوم است، البته این ناشی از یک اشکال دیگری است و آن هم تمرکز بیش از حد است که در برنامه درسی داریم. آن ایده‌ای که ما در برنامه درسی ملی داریم و باید آن را به طرح تبدیل کنیم، این است که ما مجموعه دانستنی‌ها، مهارت‌ها و ارزش‌های اخلاقی را که دانش‌آموزان نیاز دارند به خود استان اختیار بدهیم تا جانمایی را انجام دهد؛ یعنی آموزش‌وپرورش استان ما نباید تنها ابلاغ‌کننده بخشنامه وزارتی باشد، بلکه باید خودش هم یک سهمی از برنامه درسی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: پیش‌نویس برنامه درسی ملی که به شورای عالی آموزش‌وپرورش دادیم و مقداری هم تعدیل شد، این بود که تا ۲۰ درصد از اختیارات برنامه‌‌ریزی درسی در اختیار استان، منطقه و مدرسه باشد. این البته یک حرف خوب و قشنگ است اما  لوازمی دارد، یعنی اداره استان و ساختار تشکیلاتی آن باید اصلاح شود و کارشناسان ما در استان، منطقه و ناحیه آموزش ببینند، چون برنامه‌ریزی آموزشی و درسی کار تخصصی و حساسی است.
حجت‌الاسلام ذوعلم اظهار داشت: باید زمانبندی کنیم تا یک طراحی جامع انجام دهیم که تربیت کارشناس، واگذاری اختیار به استان و شهرستان با طراحی متمرکز و جامع با هم پیش برود تا مبادا یک وقت ما برای یک استان یک اختیاری را قرار ‌دهیم ولی استان نتواند از این اختیار استفاده کند و این موجب تبعیض آموزشی خواهد شد، یعنی یک منطقه که توانسته است کار کند، دانش‌آموزش پیشرفت کرده است اما دانش‌آموز یک منطقه به خاطر اینکه منطقه از نظر کارشناسی و آموزش دارای پایه ضعیف بوده است، عقب مانده است.
وی در پاسخ به این پرسش که مردم درباره اشکالات کتاب‌های درسی هم می‌پرسند؛ کتاب درسی مانند کتاب بازاری نیست، روی آن حداقل یک سال کار می‌شود و یک گروه روی آن کار می‌کنند، چرا باید ببینیم غلط املایی دارد؟ خاطرنشان کرد: ما یک مقداری این مرجعیت را باید تعدیل کنیم.
وی تاکید کرد: بنا نداریم تا سال 1400، 1401 کتابی را تغییر دهیم، زیرا تصور می‌کنیم تغییرات جزئی را باید به حداقل برسانیم تا دبیران و دانش‌آموزان سرگردان نشوند. همچنین اگر یک دانش‌آموزی، یک کتابی را خوب نگهداری کرده است به دانش‌آموز دیگری بسپارد و هم اینکه گروه‌‌های تألیف بتوانند کتاب درسی را زمانی تغییر کلی بدهند که نیاز به تغییر اساسی باشد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره وضعیت مشکل کاغذ کتاب‌های درسی گفت: تلاش شده است مشکل کاغذ به هیچ‌وجه وجود نداشته باشد؛ مجموعه‌هایی بسیاری در این زمینه باید به آموزش‌وپرورش کمک کنند و فکر نکنند که کار تعلیم و تربیت فقط کار ما است. با توجه به همدلی و همگرایی که وجود دارد و تدابیری که اندیشیده شده، امیدواریم تا ۱۵ شهریور سال ۹۸، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان به دست آنها برسد، البته تلاش می‌کنیم کتاب‌های راهنمای معلم و بسته آموزشی راهنمای معلم زودتر به دست معلمان برسد.
حجت‌الاسلام ذوعلم درباره بازگشت برخی شخصیت‌ها و درس‌ها مانند کوکب خانم و تصمیم‌کبری به کتاب‌های درسی اظهار داشت: برای ما آنچه در کتاب درسی مهم است، مخاطب و کاربر کتاب درسی است که دانش‌آموزان هستند، از این جهت از معلمان، مدیران، پدران و مادران خواهش می‌کنیم آنها هم همین تلقی را داشته باشند. ما همواره یک فاصله طبیعی فرهنگی بین نسل‌های گوناگون داریم؛ اجازه دهید ما کتاب‌های‌مان را به گونه‌ای تعریف کنیم که دانش‌آموزان احساس کهنگی و قدمت نکنند.


Page Generated in 0/0116 sec