printlogo


کد خبر: 206317تاریخ: 1397/11/24 00:00
نمایش اختلافات در هیأت حاکمه آمریکا بر سر حمایت از رژیم سعودی
ترامپ قطعنامه درباره جنگ یمن را وتو می‌کند

گروه بین‌الملل: دولت دونالد ترامپ در ادامه حمایت‌های تاجرمسلکی خود از رژیم کودک‌کش سعودی، آن هم به‌رغم فشارهای کنگره آمریکا بر سر پرونده ترور جمال خاشقجی از یک‌سو و تشدید مخالفت‌ها با تداوم حمایت‌های این کشور از جنگ ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن، حالا قوه تقنینی ایالات متحده را به استفاده از حق وتو تهدید کرده است. نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در مخالفت با جنایات عربستان در یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود، 2 هفته پیش قطعنامه‌ای را درباره اختیارات جنگی دولت آمریکا طرح کردند. این در حالی ا‌ست که دولت ترامپ روز دوشنبه کنگره را به استفاده از حق وتو به منظور متوقف کردن تلاش قانونگذاران برای تبدیل شدن این دو قطعنامه به قانون تهدید کرده است. این مساله نشانگر ادامه اختلافات بین دولت آمریکا و نمایندگان کنگره بر سر سیاست واشنگتن در قبال عربستان‌سعودی است. دولت آمریکا ادعا کرد قطعنامه کنگره نامناسب است، چرا که نیروهای آمریکایی سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی و سایر اقدامات حمایتی را انجام می‌دهند و هیچ‌گونه نقش جنگی و نظامی در این تجاوزگری ندارند. دولت آمریکا همچنین مدعی شده است طرح این قطعنامه به روابط منطقه‌ای این کشور ضربه می‌زند و امکانات و توانمندی‌های آن را برای مهار رشد افراط‌گرایی در منطقه محدود می‌کند. اد پرلماتر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با اشاره به دست داشتن سعودی‌ها در قتل خاشقجی اظهار داشت: سخت است درباره رژیمی که چنین کاری انجام داده است احساس یا تعهدی داشت. کریس مورفی، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: 85 هزار کودک در یمن به علت گرسنگی و بیماری جان خود را از دست دادند. فعالان حقوقی دست به دامن کنگره شده‌اند تا به نقش آمریکا در این کابوس پایان دهد. دسامبر گذشته سنای آمریکا قطعنامه‌ای را علیه حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی به تصویب رساند اما جمهوری‌خواهان که بر مجلس نمایندگان این کشور سیطره داشتند اجازه ندادند این قطعنامه در این مجلس به تصویب برسد اما اکنون دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را زیر سلطه دارند و خود را آماده تصویب این قطعنامه در هفته جاری می‌کنند. با این حال این قطعنامه برای کسب آرای دوسوم نمایندگان در هر دو مجلس کنگره که برای خنثی کردن وتوی رئیس‌جمهور لازم است، با مشکل مواجه خواهد شد و
جمهوری‌خواهان همچنان اکثریت را در مجلس سنا حفظ کرده‌اند. طبق قوانین آمریکا، روند قانونگذاری و تبدیل یک طرح و قطعنامه به قانون بدین شکل است که بعد از تصویب در هر دو مجلس، آن طرح و مصوبه برای امضا و تبدیل شدن به قانون به امضای رئیس‌جمهور برسد. حمایت آمریکا از جنگ عربستان علیه یمن در حالی صورت می‌گیرد که سعودی‌ها به‌رغم این حمایت‌ها نتوانستند پس از 4 سال حمله، کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها در یمن، به اهداف خود در این کشور برسند. با این حال، مقام‌های دولت ترامپ نه فقط نقش محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی را نادیده می‌گیرند، بلکه صراحتا با اشاره به نقش عربستان‌سعودی در سیاست منطقه‌ای آمریکا و نیز اهمیت اقتصادی رژیم سعودی برای آمریکا با خریدهای تسلیحاتی و قراردادهای اقتصادی کلان، خواهان چشم‌پوشی کنگره از پیگیری مساله قتل خاشقجی یا تغییر موضع آمریکا در قبال جنگ یمن هستند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: آمریکا قتل خاشقجی را تایید نمی‌کند ولی عربستان‌سعودی نیرویی قدرتمند در خاورمیانه است.
ناکامی‌های سعودی در یمن
رژیم متجاوز سعودی که در راستای جنگ ویرانگر خود علیه یمن، برای به اشغال درآوردن مناطق استراتژیک این کشور تلاش می‌کند، روز دوشنبه نظامیانش را از مواضع خود در شهر الحوف استان المهره خارج کرد. بنا به این گزارش، عقب‌نشینی نیروهای سعودی پس از آن انجام شد که اهالی این منطقه با حضور نیروهای خارجی مخالفت کرده و خواستار استقرار نیروهای محلی شدند. در همین راستا، مردم استان المهره روز دوشنبه با برگزاری تظاهراتی با اقدامات و تحرکات نظامی امارات عربی متحده و عربستان در این استان مخالفت کردند و خواستار مقابله با این اقدامات شدند. در این تظاهرات شمار زیادی از سران قبایل المهره نیز شرکت داشتند و با سردادن شعارهایی خواستار پایان حضور نیروهای خارجی در این استان شدند. استان المهره از آوریل 2018 شاهد اعتراض‌ها برای خروج نیرو‌های سعودی و اماراتی از این منطقه و تحویل دادن گذرگاه‌های باری - ترانزیتی و بندر و فرودگاه این استان به نیرو‌های محلی بوده است. نیرو‌های عربستان‌سعودی اواخر سال 2017 وارد استان المهره شدند. استان المهره واقع در شرق یمن، دومین استان بزرگ این کشور پس از حضرموت است که 2 گذرگاه با عمان و طولانی‌ترین خط ساحلی به طول 560 کیلومتر را داراست و به همین جهت دارای اهمیت زیادی است.


Page Generated in 0/0283 sec