printlogo


کد خبر: 206339تاریخ: 1397/11/25 00:00
جزئیات تازه‌ای از طرح‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) تشریح شد
افزایش کمک‌هزینه جهیزیه زوج‌های نیازمند
۵۰ هزار مسکن‌مهر فاقد متقاضی به مددجویان کمیته امداد تحویل می‌شود

گروه اجتماعی: رئیس کمیته امداد از افزایش کمک‌هزینه جهیزیه برای زوج‌های جوان نیازمند خبر داد و گفت: افزایش سرانه کمک‌هزینه جهیزیه بزودی به استان‌ها ابلاغ و از ابتدای سال ۹۸ اجرایی می‌شود.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، سیدپرویز فتاح ضمن قدردانی از حضور مردم قدرشناس ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن افزود: مردم همواره با حضور بموقع خود در مراسم ملی و مذهبی در دفاع از آرمان‌های نظام، پشتیبان مسؤولان نظام و رهبری هستند. وی با بیان اینکه امدادگران کمیته امداد خادم ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، خاطرنشان کرد: همه مسؤولان باید بدانند که مردم آنها را به این جایگاه رساندند و اگر انقلاب نبود ما کجای کار بودیم. رئیس کمیته امداد به ارتباط مناسب این نهاد با بانک‌ها برای توسعه اشتغال و ساخت مسکن مددجویان اشاره کرد و افزود: بانک‌ها بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که کمترین معوقات بانکی مربوط به مددجویان امداد است.  فتاح از افزایش کمک‌هزینه جهیزیه برای زوج‌های جوان خبر داد و گفت: سرانه کمک‌هزینه جهیزیه افزایش داشته که بزودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و اجرای آن از اول سال آینده است.
افزایش سقف تسهیلات اشتغال
رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه سقف تسهیلات اشتغال مددجویان از ۲۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان برای مددجویان شهری و روستایی افزایش یافته است، افزود: سال آینده شاهد رشد 5/2 برابری تسهیلات بانکی تبصره ۱۶ با تخصیص ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهیم بود؛ این در حالی است که این رقم امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود. وی در ادامه به تسهیل شرایط ضمانت‌های مددجویان در بخش وام‌های روستایی اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون برای وام‌های ۲۰ میلیون تومانی یک ضامن نیاز است و همچنین افراد بدون ضامن نیز قرار است با ارائه وثیقه‌های شخصی، از وام‌های قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند. وی از ساخت مسکن برای همه خانوارهای مددجویان فاقد مسکن شهرستان فاروج خبر داد و افزود: سال آینده وام قرض‌الحسنه بیشتری به مددجویان پرداخت می‌شود.
تحویل 50 هزار مسکن مهر به مددجویان
علاوه بر این مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفته است: طبق قانون بودجه، وزارت مسکن و شهرسازی مکلف شده ۵۰ هزار مسکن‌مهر فاقد متقاضی را به مددجویان کمیته امداد تحویل دهد اما این واحدها، پروژه‌هایی هستند که در مرحله اسکلت قرار دارند.
ابراهیم بازیان با بیان اینکه مسکن یک مولفه اساسی و تاثیرگذار در جریان زندگی خانواده‌هاست، اظهار داشت:  در جامعه مددجوی کمیته امداد، بحث مسکن بیش از سایر اقشار جامعه جلوه دارد، زیرا بی‌‌مسکنی و بدمسکنی، مستقیم و غیرمستقیم خانواده را درگیر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌‌کند. این مقام مسؤول در کمیته امداد امام خمینی (ره) مسکن را یک عامل مصون‌ساز در برابر آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: از این جهت، امروز بحث مسکن در صدر اولویت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارد و توجه به آن روز به روز بیشتر شده است.
راهبردی‌ترین خدمات کمیته امداد
بازیان یکی از راهبردی‌ترین و گران‌ترین خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) را بحث مسکن خواند و گفت: تامین نیازهای مسکن مددجویان کمیته امداد، منشور چند وجهی به گستردگی کشور از دورترین تا مرکزی‌ترین نقطه است و امروز مددجویانی داریم که باید به فوری‌ترین نیازشان در حوزه مسکن توجه شود.
مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: برای مثال، موضوع توجه به مسکن ایتام، هم آنی و هم آتی است، لذا مسکن برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد هم یک عامل فرصت‌ساز و هم پدافندغیرعامل در برابر تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی است. بازیان با بیان اینکه خدمات حوزه مسکن از جنس مشارکت و هم‌افزایی است، گفت: اگر مشکل مسکن مددجویان حل شود، بسیاری از مسائل و مصائب آنها رفع و رجوع می‌شود؛ نگاه به مسکن در امداد، یک نگاه راهبردی است و نمایشی نیست. این مقام مسؤول در کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: خدمات حوزه مسکن گاهی در حد تعمیرات خانه‌ها و منازل مددجویان است که تلاش داریم در این ارتباط صف را به صفر برسانیم و نیاز مددجوان برای تعمیرات خانه را از طریق تسهیلات بلاعوض یا قرض‌الحسنه مورد توجه قرار دهیم. بحث بعدی، مقاوم‌سازی و بهسازی است کما اینکه بیشترین هزینه را در مقاوم‌سازی و بهسازی منازل روستایی می‌کنیم، زیرا به هر دلیل کشور ما زلزله‌خیز است و در زلزله کرمانشاه نیز بیشترین تخریب منازل مربوط به روستاها بود.
تأمین مسکن برای  150 هزار خانواده
وی گفت: طبق برنامه ششم باید برای 150 هزار خانواده تحت پوشش فاقد مسکن، مسکن تامین کنیم؛ این به معنای آن نیست که برای همه خانه بخریم یا بسازیم اما حداقل معنای آن این است که وضعیت مسکن مددجویان را  گاهی از طریق کمک به اجاره، گاهی از طریق کمک به ودیعه و گاهی از طریق تعمیرات و خرید یا احداث به وضعیت آبرومند برسانیم. خانواده‌های 3 نفر به بالا در اولویت احداث و خرید مسکن توسط کمیته امداد قرار دارند. بازیان اظهار داشت: در همین ارتباط، امسال در قانون به وزارت مسکن و شهرسازی اجاره داده شد 50 هزار واحد مسکن‌مهر فاقد متقاضی را به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی واگذار کند؛ این ظرفیتی بود که باید دنبال می‌کردیم تا به مرحله تحویل منازل برسد.
وی تاکید کرد: در اثنای پیگیری‌ها مشکلاتی را داشتیم و آنطور که باید انجام نشد، زیرا اینها مسکن نیستند، بلکه پروژه‌هایی هستند که در مرحله فونداسیون و اسکلت متوقف شده‌اند؛ یعنی مسکن تمام شده که متقاضی نداشته باشد نیست، بلکه پروژه‌هایی است که در مرحله اسکلت و فونداسیون است یا مناسبت مکانی ندارد.
توافقات اولیه برای 10 هزار واحد
مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: با همه این چالش‌ها، تا 10 هزار واحد را به توافقات اولیه در حوزه تقاضا و عرضه رسانده‌ایم که امیدواریم تا پایان امسال به مرحله قرارداد و در نهایت ثبت متقاضی برسد و پیگیری شود. برای تامین مسکن مددجویان خود در شهرها، همواره از ظرفیت مسکن‌مهر استفاده کرده‌ایم، زیرا تنها مسکنی که حداقل 50 درصد قیمت آن به‌ صورت وام 15 ساله و بیشتر است، مسکن‌مهر است.
بهسازی 350 هزار واحد مسکونی
بازیان با بیان اینکه الگو، محیط و منطقه مسکن‌مهر مناسب خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد است، افزود: در مناطقی که مسکن‌مهر دایر شده، خانواده‌ها همسطح هستند و مکان‌‌گزینی‌ها در بحث مسکن مددجویان مهم است، زیرا ما نمی‌توانیم در هر سطح و سطوحی به تامین مسکن مددجویان اقدام کنیم که ممکن است منجر به ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی در خانواده‌ها شود. وی تصریح کرد: در مجموع در برنامه ششم کمیته امداد، 150 هزار خانواده فاقد مسکن پیش‌بینی شده که تلاش‌مان این است تا پایان سال آخر برنامه پنجم کمیته امداد، این تعداد به صفر برسد، ضمن اینکه  300 تا 350 هزار واحد مسکن مددجویان نیز نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی دارد.
 


Page Generated in 0/0055 sec