printlogo


کد خبر: 206347تاریخ: 1397/11/25 00:00
نگاهی گذرا به نقض سیستماتیک حقوق اقلیت‌ها در آمریکا
واشنگتن؛ از محور شرارت تا بایکوت حقیقت

پویان شریعت: 40 سالگی انقلاب اسلامی در ایران نه‌تنها پیام‌آور اقتدار و عزت در ایران اسلامی است، بلکه جشن امسال باعث شده مقامات غربی مواضع عجیب و مختلفی را در قبال نظام حاکم بر ایران و مردم این کشور اتخاذ کنند؛ اظهارنظرهایی که هدف از طرح آن ‌تنها جشن 40 سالگی انقلاب نبود، بلکه خبر از برگزاری نشست‌ها و سمینارهای مختلفی با موضوع کنترل و شکست انقلاب اسلامی در قاره سبز می‌داد.
در همین راستا جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ اخیراً طی سخنانی که در جمع خبرنگاران مطرح کرد با اشاره به تقابل 40 ساله میان غرب و انقلاب اسلامی، بار دیگر از نقض حقوق‌بشر در ایران گفت؛ موضوعی که بیانگر انفعال و شکست استراتژی غرب در برابر ایدئولوژی اسلام انقلابی بنیانگذار انقلاب اسلامی است. آمریکایی‌ها با اتخاذ چنین بهانه‌‌‌هایی همواره به دنبال معرفی چهره‌ای جعلی از انقلاب ایران و پوشش شکست‌های خود بوده‌اند که با وجود پروپاگاندای مهندسی شده در رسانه‌‌های خود هرگز موفق نشده‌اند انقلاب اسلامی را ناقض حقوق بشر و طرف شکست‌خورده این جنگ تمام‌عیار معرفی کنند.
در همین راستا و در 40 سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی بر آن شدیم نگاهی گذرا به نقض سیستماتیک حقوق اقلیت‌ها در سرزمین یانکی‌ها داشته باشیم؛ گزارشی که بیانگر چهره واقعی غرب در مواجهه با شاخص‌‌های حقوق‌بشری و همچنین کرامت انسانی است و در واقع به معنای بهتر محور شرارت را در جهان امروز معرفی می‌کند.
در آمریـکا، هنـوز رنـگ پوسـت تعیین‌کننده میزان دسترسـی شـهروندان بـه آسـایش، رفـاه و امنیـت قلمـداد می‌شـود؛ چیزی که بیش از 1400 سال پیش در اسلام نفی شد و امروز در جوامع اسلامی در کمترین سطح خود قرار دارد. در آمریکا حقـوق شـهروندی و آزادی‌هـای فردی که در قانون اساسـی آمریـکا به صراحت بـر رعایـت آن تأکیـد شـده اسـت، بـه طور مکـرر در این کشـور نقض  می‌شـود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. شـایان ذکـر اسـت عـلاوه بـر تبعیضـات آشـکار اجتماعـی و فرهنگی در سـطح جامعـه، نهادهـای تأمین‌کننده امنیت و عدالت در این کشـور نیـز به  تبعیض ‌نژادی آلوده‌‌‌اند. بـه‌گونـه‌ای کـه  روزبـه‌روز بـر آمـار کشته‌شـدگان رنگین‌پوسـتان آمریکایـی توسـط پلیـس ایـن کشـور افـزوده می‌شود. ایـن امـر نشـان می‌دهد هنـوز میـراث تبعیض نـژادی و نـگاه منفی بـه رنگین‌پوسـتان در جامعـه آمریکا پابرجاسـت. در واقـع پلیـس بـا نقـض متمم چهـارم قانون اساسـی که شـهروندان را در برابـر  بازرسـی‌های بـدون مجـوز پلیـس مصـون می‌دارد، بـه  زور بیـش از حـد متوسـل می‌شـود کـه ریشـه در آمـوزش و مسـؤولیت‌پذیری ناکافـی دارد؛ تبعیـض، توهیـن و حمـلات به مسـلمانان نیز به عنـوان اقلیت مذهبـی در آمریکا رو بـه افزایـش اسـت. تـا آنجـا کـه  می‌تـوان گفـت اسلام‌هراسـی بـه یکی از سیاسـت‌‌های مهـم آمریـکا تبدیـل شـده اسـت.  اظهـارات خصمانه برخـی مقام‌‌های آمریکایی بویژه برخـی نماینـدگان تنـدرو مجلـس نماینـدگان و سـنا نه‌تنها فشـارهای روانی بیشـتری را بـر مسـلمانان ایـن کشـور وارد کرده اسـت، بلکه موج اسلام‌هراسـی در سراسـر آمریـکا را تشـدید کرده و مسـاجد در ایالت‌‌های مختلـف را تحـت نظـر و فشـار قـرار داده اسـت. «زینـب آریـن» هماهنگ‌کننده بخش نظـارت و مبارزه بـا اسلام‌هراسـی در آمریـکا می‌گویـد: «مبـارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری و دولـت ترامـپ موجب هـدف قـرار دادن مسـلمانان آمریکایـی و دیگـر اقلیت‌ها شـده اسـت». (روزنامـه کیهـان،1396)
مسـؤولان شـورای روابط اسـلام و آمریکا در گفت‌وگـو بـا خبرنـگاران بـا اشـاره بـه «تبلیغـات اسلام‌سـتیزانه» دونالـد ترامپ خبـر دادنـد کـه پس از کشـتار اورلانـدو، درگیری با مسـلمانان و توهیـن به آنها نیـز گـزارش شـده اسـت. ایـن شـورا همچنیـن نگرانـی شـدید خـود را نسـبت بـه  جهت‌‌‌گیری کشـور آمریـکا ابـراز کـرد و از  آمریکایی‌هـا خواسـت  هرگونـه تنفـر و تنـدروی را رد کننـد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (خبرگـزاری ایرنـا، 1395)
شـکاف طبقاتـی ناشـی از تبعیض نـژادی، بی‌عدالتـی و نابرابـری به شـکل گسـترده‌تری در آخریـن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که اواخر 2016 برگزار شـد، مـورد توجه قرار گرفـت. اعتـراض بـه نتایـج انتخابات، هشـدارهای ترامـپ درباره احتمـال تقلب در انتخابـات و همچنیـن سـخنرانی‌‌های  تبعیض نـژادی او علیـه اقلیت‌‌های ایـن کشـور شـرایط زندگـی را بـرای شـهروندان آمریکایـی  سـخت‌تر کرد. بر اسـاس یـک نظرسـنجی، پـس از پیروزی دونالد ترامـپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، مسـلمانان بیـش از گذشـته نگـران امنیت خـود یا اعضـای خانواده‌شـان در برابر حمـلات گروه‌‌های افراطـی شـدند.
اقلیت‌ها در آمریـکا نـه‌تنها از حقـوق برابـر سیاسـی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اجتماعـی و اقتصـادی بهره‌مند نیسـتند، بلکـه در نتیجه تحـولات یـک دهه اخیر و تشـدید نژادپرسـتی، اقلیـت  آمریکایـی- آفریقایی‌تبار بـار دیگـر بـه عنـوان شـهروندان درجـه دوم آمریکایی محسـوب شـدند. واضح اسـت کـه جامعـه  آمریکا طی 2 قرن گذشـته بر اسـاس یک سلسـله نگرش‌‌های نژادپرسـتانه شـکل گرفته اسـت. کشـتار بیش از 10 میلیون سرخپوسـت توسـط سفیدپوسـتان آمریـکا، حکایـت از وجـود یـک تفکـر کامـلاً برتری‌جویانـه در ایـن کشـور دارد کـه ایـن تفکـر هـر روز  نهادینه‌تـر می‌شـود. از طـرف دیگـر سـایه عمیـق ایـن  تبعیض‌ نـژادی ناشـی از نظـام بـرده‌داری بـه سال‌های 1882 تـا 1968 کـه حـدود 3 هزار سیاه‌پوسـت بـدون محاکمـه اعـدام شـدند، بازمی‌گـردد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. برخوردهـای خشـن و تبعیض‌آمیز در نقـاط مختلـف ایـن کشـور بـه‌عنـوان مدعی بـزرگ دموکراسـی‌خواهی و طرفـدار حقوق‌بشـر تداوم دارد. بـه گفتـه فعـالان حقـوق مدنـی، سیاه‌پوسـتان در بسـیاری از موضوعـات از جملـه آمـوزش خدمـات بهداشـتی و مسـکن هنـوز  نمی‌توانند پابه پـای همتایـان سفیدپوسـت خـود پیـش بروند. در نتیجـه بـه اسـتثنای اقلیت نخبـه رنگین‌پوسـت در آمریـکا بسـیاری از سیاه‌پوسـتان، لاتین‌تبارهـا و بومیـان آمریکایـی از سـطح زندگـی پایین‌تـری در مقایسـه بـا متوسـط سفیدپوسـتان برخـوردارند. از همین رو در گزارش ویژه شـورای حقـوق‌بشـر سـازمان ملل متحـد، از آمریکا به سـبب ناکامـی در تضمین حق رأی بـرای اتبـاع آمریکایـی- آفریقایی و اسـپانیایی‌‌های سـاکن این کشـور بشـدت انتقاد شـده اسـت. همچنین در سـال 2012 گزارشـگر ویژه شـورای حقوق بشـر سـازمان ملـل متحـد در امور نژادی گـزارش داد بومیان آمریکایـی با تبعیض‌‌های نـژادی از جملـه عـدم دسترسـی بـه منابـع قضایـی مواجـه هسـتند.  «چارلز ام.بلـو» مقاله‌‌‌‌‌‌‌‌نویس نیویـورک‌تایمـز چهاردهـم ژانویـه سـال 2013 در مقاله‌ای نوشـت: «ایـده حرکـت به سـمت برابـری نژادی کـه باید به صـورت پیوسـته و دائم پیش رود، رو بـه زوال و موقعیـت سیاه‌پوسـتان بشـدت در حال تنزل اسـت». همچنین آناسـتازیا کریکلـی، رئیـس کمیتـه رفـع تبعیض نژادی سـازمان ملـل متحـد گفـت: «مـا نسـبت بـه رفتارهـای نژادپرسـتانه، شـعارها، سـرودها و سـلام‌‌های نژادپرسـتانه سفیدپوسـتان ملی‌گـرا، نونازی‌ها و کوکلاکـس کلان‌ها، همچنین ترویـج برتری نژاد سـفید و تحریـک تبعیض نژادی و نفرت‌پراکنـی هشـدار می‌دهیـم». خانـم کریکلـی همچنیـن از مقامـات ایـالات متحـده آمریکا خواسـته اسـت علـل واقعی ایجـاد چنین رفتارهای نژادپرسـتانه‌ای را ریشـه‌کن کننـد. (یورونیـوز) شـایان ذکـر اسـت پدیـده اسلام‌هراسـی نیـز حاکی از نوعـی تصـور بدبینانه و نفـرت از اسـلام و مسـلمانان اسـت کـه بـه بـروز رفتارهـای تبعیض‌آمیز و آزاردهنـده علیـه آنها منجـر می‌شـود. اگرچـه ایـن پدیـده در گذشـته‌‌های دور ریشـه دارد اما بـا گذشـت زمـان و بویژه طی سـده‌‌های اخیـر با مسـائل و موضوعـات تازه‌ای همراه شـده اسـت. متاسفانه طی سال‌های پـس از 11 سـپتامبر 2001 مصادیق اسلام‌هراسـی و اسلام‌سـتیزی در جهان غرب افزایش محسوسـی داشـته اسـت و بسـیاری از فعـالان سیاسـی و رسـانه‌‌های غربـی از حمـلات 11 سـپتامبر بـه مثابـه ابـزاری بـرای ترویـج اسلام‌هراسـی اسـتفاده کردند.


Page Generated in 0/0052 sec