printlogo


کد خبر: 206351تاریخ: 1397/11/25 00:00
تنها مری پاسپورت ندارد

آیا می‌دانستید تنها کسی که در جهان کنونی پاسپورت ندارد یا در واقع نیاز به داشتن پاسپورت ندارد «الیزابت الکساندرا مری» نام دارد. ایشان ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند و رئیس اتحادیه کشورهای همسود است. او همچنین ملکه ۱۲ کشور است که از زمان جلوسش مستقل شده‌اند: جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه‌نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس. وی همچنین رئیس عالی کلیسای انگلستان و مدافع ایمان در برخی کشورهای قلمرویش نیز هست.
اما نکته تبعیض‌آمیز ماجرا اینجاست که غیر از ملکه الیزابت، مابقی انسان‌های روی این کره خاکی متمایل به زرد، برای گرفتن پاسپورت کشورهای دیگر مجبور به انجام کارهای اداری طاقت‌فرسا، رعایت قوانین مهاجرتی و تابعیتی دست و پاگیر، ترددها و توقف‌های طولانی‌مدت در صف سفارتخانه‌های مقصد، اقامت‌های چند ماهه اجباری در کشورهای موعود، اجبار به ارائه کردن نسخه‌هایی از گردش حساب مالی برای اثبات تمکن مالی خویش، استخدام وکیل، تقدیم گواهی‌های رنگارنگ عدم سوءپیشینه، مراقبت وسواس‌گونه از ‌مندرجات صفحات اجتماعی خود، تولید آثار هنری و فرهنگی بورپسند و بسیار سختکوشی‌های دیگر هستند.
باری! سهمگینی بار این همه مشقت را چگونه بر دوش باید کشید؟! وقتی خبردار می‌شویم که علاوه بر ملکه الیزابت، سرکار خانم «ایوانا» همان مانکن اهل چکسلواکی که همسر آن مرد نامرد زردموی بچه‌ساز شد و چند شکم هم برای او بچه‌سازی کرد، براحتی تابعیت ایالات متحده آمریکا را به دست آورده است! آخر «ایوانا» که نه‌تنها جالبفکر و فرهیخته نبوده، بلکه حتی ملکه هم نبوده، پس چرا؟ چرا او مجبور به انجام عملیات سخت‌کوشانه سفارتی نبوده است؟ آیا این انصاف است؟
معلوم است که نیست اما کاش که بی‌حساب و کتابی کارهای این دنیای بی‌فرهنگ فقط به بی‌پاسپورتی ملکه الیزابت و راحت‌الپاسپورتی «ایوانا» ختم می‌شد ولی صد افسوس که ترامپ مهاجرزاده، دست از ادامه دادن به این خیمه‌شب‌بازی تبعیض‌آمیز برنداشته و مسیر غیرفرهنگی خویش را با بی‌فکری تمام ادامه داده است.
شاید باورتان نشود اما بار دیگر و در کمال وقاحت، دونالد ترامپ بی‌خرد، این بار با «ملانیا کناوس» مانکن مد اهل اسلوونی؛ در پالم بیچ فلوریدا ازدواج کرد. حدس‌تان درست است؛ «ملانیا» نیز براحتی تابعیت آمریکا را دریافت کرد و در همان سال اول ازدواج «بارون» پنجمین فرزند ترامپ را به دنیا آورد تا بار دیگر بر خصلت مرتجعانه بچه سازی ترامپ مهر تایید بزند. بعدها «ملانیا» حتی مدعی شد پسرش به هر دو زبان انگلیسی و اسلوونیایی مسلط است.
ترامپ زن‌ذلیل ضدزن، در حالی با زیر پا گذاشتن مفهوم شایسته‌سالاری جهانی، حتی برای پدرزن‌ها و مادرزن‌هایش پاسپورت آمریکایی جور می‌کند که میلیون‌ها فرهیخته جالبفکر، عمیق، بچه‌نساز، فیلسوف و هنرمند در آرزوی رسیدن به سرزمین فرصت‌های‌شان، فرسوده می‌شوند و چه بسا از این سوز، نه حتی فقط به خود ترامپ، بلکه با عرض پوزش، به اجداد ملکه الیزابت هم ناسزا روا خواهند داشت، آخر این پاسپورت را هم اول بار، خود انگلیسی‌ها ابداع کرده‌اند.
البته این را نیز همه می‌دانیم که اعلام علنی مرزبندی با مواضع ملکه‌پسندانه رئیس جمهور یکی از مهم‌ترین کشورهای مقصد، می‌تواند برای آینده پرونده مهاجرت و تابعیت تک تک‌مان، گران و خطرناک تلقی شود اما نمی‌شود که دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم حق‌مان را
مفت مفت، ملکه‌خور کنند.
پس این بار، واقعاً و بسیار جدی و بی‌تعارف اما در عین حال قانونی و محترمانه درباره این تبعیضات اداری زرد، متحد شده و فریادهای ترامپ‌ستیزانه خود را با هشتگ: «#ما_نیز_ملکه_هستیم» به اشتراک خواهیم گذاشت تا ملکه‌های این جهان تشنه پاسپورت، بدانند ملکه بودن و تابعیت داشتن به زن بودن نیست، بلکه حق طبیعی هر فرهیخته عمیق، معترض و بی‌پاسپورتی است.


Page Generated in 0/0138 sec