هوشنگ جاوید، پژوهشگر و مولف موسیقی ضمن اشاره به برخی دستاوردهای موسیقی در 40 سال اخیر توضیح داد: در شروع انقلاب اسلامی یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه موسیقی انقلاب مطرح میشد ناشناختگی موسیقی اقوام ایرانی بود و با اینکه هنرمندان این عرصه در هر منطقه، در تمام مقاطع مختلف پیروزی انقلاب اسلامی همراه با جریان انقلاب بودند اما این فعالیتها از دید رسانهای دور ماند و این دور ماندن متاسفانه تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. به گزارش مهر، جاوید در سخنان خود با اشاره به ارتباط نزدیک انقلاب اسلامی با هنرمندان موسیقی نواحی اظهار کرد: من بر این باورم بسیاری از هنرمندان نامدار این عرصه از عاشیقها گرفته تا بخشیها و سایر گونهها همواره در خدمت انقلاب بوده و خود را از توده مردم جدا نمیدانستند. کما اینکه در همین دوران استادان، خوانندگان و نوازندگان موسیقی نواحی ایران ترانهها و آثاری را در حوزه انقلاب خلق کردند که همه آنها امروز تبدیل به آثاری ماندگار شدند. اما همان طور که گفتم هنوز این حوزه ناشناخته باقی مانده. البته در این اثنا بازیهای سیاسی هم به وجود آمد که طی سالهای ۶۱ و ۶۲ موجب شد بخشی از موسیقی نواحی بازی دست تعدادی از گروهکها شوند و بر اساس آن آثار بومیای پخش شود که همراه با سیاستهای این گروهکها بود. موضوعی که باعث شد ضربه بدی به موسیقی اقوام ایران در بخشهایی از مناطق کشور وارد شود به طوری که به بهانه دستاویز قرار گرفتن برخی از همین آثار از سوی گروهکهای ضدانقلاب، دیگر صداوسیما اجازه پخش آثار موسیقی نواحی آن منطقه را نمیداد. به طور حتم جلوه موسیقی مناطق ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قویتر شد و این یک واقعیتی است که باید آن را بپذیریم اما من بر این باورم نسل ما کارهایی را انجام داد که اگر حمایتهای بیشتری از آن میشد قطعا شاهد وضعیت بهتری برای موسیقی اقوام و حتی کلیت موسیقی کشور بودیم. حتی در دوران دفاعمقدس هم شکلی از موسیقی پدید آمد که خیلیها قدرش را نداستند و این گونه هم به فراموشی سپرده شد.