printlogo


کد خبر: 206373تاریخ: 1397/11/25 00:00
چهارگوشه

عبدالمهدی: با هرگونه  پایگاه خارجی در عراق مخالفیم
نخست‌وزیر عراق در دیدار با سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در بغداد درباره حضور نظامیان آمریکایی گفت‌وگو کرده است. عادل عبدالمهدی به پاتریک شاناهان که سه‌شنبه به صورت سرزده وارد بغداد شد، گفت که بغداد هیچ پایگاه خارجی را در عراق نمی‌پذیرد، در تصمیمات خود مستقل عمل می‌کند و تحت تاثیر هیچ طرفی قرار نخواهد گرفت. سفر این مقام آمریکایی به بغداد بعد از آن انجام شد که دونالد ترامپ هفته گذشته به شبکه سی‌بی‌اس گفته بود نیروهای آمریکایی را برای رصد و زیر نظر داشتن ایران در عراق حفظ می‌کند. این اظهارات ترامپ با انتقادات مسؤولان عراقی از جمله برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق مواجه شد.

دعوت از سوریه برای شرکت در اجلاس پارلمان‌های عربی
یک هیات پارلمانی اردنی با حضور در دمشق از سوریه به صورت رسمی برای مشارکت در کنفرانس اتحادیه پارلمان‌‌های عربی که قرار است اواخر اسفند در امان برگزار شود، دعوت کرد. دعوت از سوریه برای شرکت در اجلاس پارلمان‌‌های کشورهای عربی به عنوان نهادی وابسته به اتحادیه عرب نمایانگر تلاش‌ها برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه پس از تعلیق عضویت آن در سال 2011 است.
یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با دوران پسابحران در سوریه بازگشت این کشور به مجامع منطقه‌ای مانند اتحادیه عرب و زیرمجموعه‌‌های آن است که موجب بروز دوگانگی در بین اعضای آن شده است و برخی معتقدند که سوریه باید به این مجامع بازگردد ولی برخی این بازگشت را منوط به شرایطی مانند کاهش نفوذ ایران در سوریه می‌دانند. سوریه نیز اعلام کرده است دمشق با اراده خود از این اتحادیه بی‌خاصیت خارج نشده است که اکنون بخواهد بار دیگر به آن  بازگردد.

انهدام پهپاد ائتلاف سعودی  در الحدیده
یگان پدافندی ارتش یمن (وابسته به انصارالله) روز سه‌شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی ائتلاف سعودی ساخت آلمان را در آسمان شهر الحدیده سرنگون کرد. این پهپاد ساخت آلمان هنگام انجام ماموریت جاسوسی در منطقه «کیلومتر ۱۶» شهر الحدیده هدف قرار گرفت. یگان پدافندی ارتش یمن و انصارالله روز یکشنبه گذشته 2 فروند پهپاد جاسوسی متجاوزان را در شرق کوهستان جحفان در جازان منهدم کرده بودند. منابع یمنی می‌گویند که نیروهای پدافندی یمن طی ۹ روز گذشته 5 فروند پهپاد جاسوسی را در جبهه‌های مرزی این کشور با عربستان سعودی سرنگون کرده‌اند.

ترامپ خواستار استعفای  نماینده مسلمان کنگره
دونالد ترامپ خواستار استعفای ایلهان عمر، عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیست‌ها در واشنگتن شده است. ترامپ گفت: فکر می‌کنم او باید استعفا کند یا اینکه از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا کناره‌گیری کند. چندی قبل ایلهان عمر، قانونگذار مسلمان آمریکا اعلام کرد که حمایت آمریکا از اسرائیل به خاطر پول‌های دریافتی از لابی طرفدار اسرائیل است. پس از این اظهارات، این نماینده مینه‌سوتا با موجی از انتقادات مواجه شد. زمانی که یکی از کاربران در فضای مجازی از عمر پرسید چه کسی به سیاستمداران آمریکایی برای حمایت از اسرائیل پول می‌دهد، وی پاسخ داد: آیپک. پس از افزایش واکنش‌ها علیه این پناهجوی پیشین سومالیایی‌تبار، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از عمر خواست بلافاصله عذرخواهی کند. عمر با قبول درخواست پلوسی، سریعاً یک بیانیه صادر کرد.


Page Generated in 0/0035 sec