printlogo


کد خبر: 206375تاریخ: 1397/11/25 00:00
«وطن امروز» از نابسامانی بازار گوشت و آزمون و خطای دولتی‌ها گزارش می‌دهد
سلاخی طرح فروش اینترنتی گوشت!

اسد‌الله خسروی: فروش اینترنتی گوشت دولتی در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در پی هجوم متقاضیان برای ثبت‌نام خرید گوشت، این سایت متوقف شد. با این وجود ناتوانی دولت در توزیع گوشت یارانه‌‌‌ای و ناکارآمدی این شیوه موجب شده مردم برای دریافت این کالای اساسی سبد مصرفی خانوار، همچنان سر درگم و بلاتکلیف باشند. به گزارش «وطن‌امروز»، پس از افزایش قیمت گوشت در بازار، دولت برای تعدیل قیمت این کالا اقدام به واردات گوشت منجمد کرد تا از این طریق بتواند با عرضه گوشت ارزان‌قیمت تنظیم بازاری، نیاز جامعه به این کالای اساسی را تامین کند. دولت ابتدا برای جلوگیری از ایجاد رانت و نابسامانی در بازار توزیع گوشت ارزان، فروش آن را در ازای دریافت کارت ملی انجام داد که این روش غلط موجب شد گوشت‌‌های وارداتی نه‌تنها سر از رستوران‌ها در بیاورند، بلکه صف‌‌های طولانی مقابل فروشگاه‌ها برای خرید این کالا ایجاد شود و در این آشفته‌بازار فقط دلالان و واسطه‌ها منتفع شدند. با شکست طرح اولیه فروش گوشت منجمد با کارت ملی، این‌بار فروش اینترنتی گوشت یارانه‌ای اعلام شد که متقاضیان برای خرید گوشت یارانه‌ای باید در 2 سایت فروش این کالا ثبت‌نام کنند. این طرح نیز با توجه به تقاضای زیاد و نبود امکانات زیرساختی بی‌تردید مشکل‌آفرین خواهد شد، چرا که متقاضیان گوشت منجمد اکنون با وارد کردن اطلاعات در سامانه در نظر گرفته شده خرید گوشت دولتی با واژه «فاقد منابع تامین» مواجه می‌شوند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از نحوه فروش گوشت وارداتی و ناکارآمدی دولت در تامین نیاز شهروندان به این کالا به «وطن‌امروز» گفت: روش‌های ثبت‌نام برای دریافت گوشت یارانه‌ای نادرست و منسوخ شده است و ادامه چنین شیوه‌ای هدررفت منابع را در پی دارد. علی ابراهیمی به راه‌حل غلط عرضه گوشت ارزان‌قیمت دولتی به شیوه فروش اینترنتی اشاره کرد و گفت: این راهکار بی‌شک اشتباه است، چرا که در یک کلانشهر 12 میلیونی نمی‌توان ثبت‌سفارش اینترنتی داشت. علاوه بر این بسیاری از نیازمندان واقعی شاید دسترسی به اینترنت برای ثبت‌نام نداشته باشند. وی با بیان اینکه شیوه فعلی توزیع و فروش گوشت دولتی مقطعی است و نمی‌تواند طولانی‌مدت ادامه یابد، گفت: چنین روش‌‌‌هایی فقط به سود برخی سوءاستفاده‌کنندگان رانتخوار و سودجو تمام و بازار ملتهب‌‌‌‌‌‌تر می‌شود. ابراهیمی با تاکید بر اینکه مسؤولان باید با درک واقعیت‌ها قبول کنند ارزش پول ملی کاهش و قیمت تمام شده کالاها در بازار افزایش یافته است، افزود: دولت برای جبران گرانی‌ها و کاهش ارزش پول ملی باید یارانه مستقیم به مردم بدهد تا توان خرید آنها افزایش یابد، نه اینکه با ورود صدها کانتینر گوشت منجمد و گله‌‌های گوسفند تلاش کند بازار را آرام کند، چرا که با این کار فقط مسیر سوءاستفاده‌کنندگان را هموار می‌کند. نماینده مردم در مجلس معتقد است: اختصاص 14 میلیارد دلار منابع برای واردات کالاهای اساسی در بودجه سال آینده نیز چنانچه به‌صورت یارانه نقدی به مردم داده شود کارساز‌‌‌‌‌‌تر از آن است که بخش عمده‌ای از این منابع در چرخه واردات نصیب رانتخواران سودجو شود.
توزیع سبد گوشت و مرغ تنظیم بازاری
توزیع سبد گوشت و مرغ تنظیم بازاری توسط یکی از فروشگاه‌‌های اینترنتی گوشت تنظیم بازاری که با دولت همکاری می‌کند، آغاز شد. قیمت هر سبد ۱۴۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان است و به هر خانوار یک بار در ماه این بسته تعلق می‌گیرد. مصطفی مظفری، مدیر یکی از سامانه‌‌های اینترنتی توزیع گوشت تنظیم بازاری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: از 22 بهمن‌ماه سال جاری فعالیت فروشگاه اینترنتی عرضه گوشت تنظیم بازاری «یخچال» با آدرس yakhchaal.com و  yakhchal.ir آغاز شده است. وی افزود: مردم برای خریداری محصولات تنظیم بازاری از این سایت باید ابتدا به سایت یادشده مراجعه و ثبت‌نام کنند و بعد از احراز هویت، می‌توانند سبد محصولات پروتئینی شامل 3 عدد مرغ و 2 قطعه گوشت را دریافت کنند. وی تصریح کرد: از روز گذشته 400 بسته توزیع شده است و در روزهای آینده این توزیع بر اساس حجمی که در اختیار ما قرار می‌گیرد در جریان خواهد بود. مظفری گفت: در حال حاضر تنها در مناطق 16 تا 20 تهران توزیع انجام می‌شود اما در آینده به مناطق دیگر تهران نیز خدمات ارائه می‌شود.
واکنش به توقف فروش آنلاین گوشت
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تهران، در گفت‌وگو با مهر در واکنش به خبری مبنی بر متوقف شدن فروش اینترنتی گوشت تنظیم بازاری گفت: وبسایت‌‌های مربوط باید تضامینی را به شرکت پشتیبانی امور دام ارائه کنند تا بتوانند سهمیه گوشت تنظیم بازاری را جهت توزیع دریافت کنند، چرا که گوشت تنظیم بازاری که به این وبسایت‌ها تحویل داده می‌شود با ارز دولتی وارد کشور شده و این وبسایت‌ها جهت دریافت آن باید تضامین لازم را ارائه کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وبسایت‌های فروش آنلاین گوشت، امکانات محدودی برای رساندن گوشت به دست مصرف‌کنندگان دارند، گفت: ما بر اساس ظرفیت حمل‌ونقل این شرکت‌ها به آنها کالا می‌دهیم، چرا که گوشت و مرغ کالاهایی فسادپذیرند. مثلا وبسایت به‌روزرسان روزانه 2 تن ظرفیت توزیع دارد. ما نیز روزانه 2 تن به این وبسایت کالا می‌دهیم و آنها به همین اندازه می‌توانند سفارش بگیرند. سالمی درباره اینکه چرا هنگام ثبت‌سفارش در وبسایت به‌روزرسان با پیام عدم تامین کالا مواجه می‌شویم، افزود: این وبسایت اقلام خود را تا تاریخ 2/12/97 به فروش رسانده است. وی اضافه کرد: چون تفاوت قیمتی زیاد است، با هجوم خرید در وبسایت مواجه می‌شویم و چون ظرفیت محدود است زود تمام می‌شود. ما به آنها اعلام کردیم برای 3 روز سفارش بگیرند بعد از 3 روز دوباره سفارش جدید بگیرند و بنابراین تا 3 روز دیگر دوباره ثبت‌سفارش‌ها فعال می‌شود.


Page Generated in 0/0053 sec