printlogo


کد خبر: 206408تاریخ: 1397/11/27 00:00
گزارش «وطن‌‌امروز» از مشوق‌های بی‌سابقه برای صادرکنندگان خوش‌قول
1/7 میلیارد دلار به بازار تزریق می‌شود

گروه اقتصادی: صادرکنندگانی که ارز بیشتری وارد کشور کنند تسهیلات ارزی فوق‌العاده دریافت خواهند کرد و در عین حال متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
به گزارش «وطن‌‌امروز»،  بانک مرکزی در چند روز اخیر چند اطلاعیه درباره مشوق‌های صادراتی منتشر کرده که طبق آن تسهیلات بی‌سابقه‌ای را نصیب صادرکنندگان خواهد کرد. بانک مرکزی در اطلاعیه خود اعلام کرده بود در راستای تشویق صادرکنندگانی که مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده‌اند، تسهیلاتی در نظر گرفته است. مقامات بانک مرکزی پیش‌بینی کرده‌اند با اجرای این دستورالعمل جدید، 7/1 میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور بازخواهد گشت. بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان به 4‌دسته مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند که بر اساس آن، صادرکنندگان با عملکرد بازگشت ارز بیش از ۶۰‌درصد، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد منوط به تفاهم با بانک مرکزی، کمتر از ۴۰ درصد و صادرکنندگان بدون بازگشت ارز حاصل از صادرات تقسیم‌بندی شده‌اند.
عملکرد بیش از ۶۰ درصد
بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، دسته نخست یعنی صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، در صورت صادرات زیر یک میلیون دلار می‌توانند ارز خود را به صورت حواله یا نقدی به صرافی‌ها بفروشند یا از آن برای واردات خود یا غیراستفاده کنند. این افراد در صورت صادرات بین یک تا 3 میلیون دلار می‌توانند تا سقف 5/1 میلیون دلار را به صورت نقد یا حواله در صرافی‌ها بفروشند، ۴۰ درصد از ارز خود را وارد سامانه نیما کرده و مابقی آن را برای صادرات خود یا غیر استفاده کنند.
صادرات 3 تا ۱۰ میلیون دلار توسط این صادرکنندگان می‌تواند منجر به فروش 2 میلیون دلار ارز در صرافی‌ها و وارد کردن ۴۰ درصد آن در سامانه نیما شود و صادرکننده می‌تواند از مابقی آن برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کند. صادرکنندگانی که بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند، نیز می‌توانند تا سقف 4‌میلیون دلار را در صرافی‌ها بفروشند و ضمن وارد کردن ۷۰ درصد ارز صادراتی خود به سامانه نیما، مابقی آن را برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کنند.
مشوق صادرکنندگان با عملکرد ۳۰ تا ۶۰‌درصد
صادرکنندگانی که منوط به تفاهم با بانک مرکزی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد از ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، همه موارد را نسبت به صادرکنندگان قبلی دارند، با این تفاوت که در صادرات بین یک تا 3 میلیون دلار باید ۴۵ درصد ارز خود را به نیما بیاورند، برای صادرات 3 تا ۱۰ میلیون دلار تنها می‌توانند 5/1 میلیون دلار خود را در صرافی بفروشند و ۵۵ درصد از آن را باید به نیما بیاورند و برای صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار می‌توانند تا 2 میلیون دلار را در صرافی فروخته و باید ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بفروشند. این صادرکنندگان در هر شرایطی تنها امکان فروش یک میلیون دلار از ارز صادراتی خود را در صرافی خواهند داشت. در عین حال این گروه می‌توانند از ارز خود برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر نیز استفاده کنند. بانک مرکزی تاکید کرده است که این دسته از صادرکنندگان متخلف در حداقل زمان ممکن از سوی بانک مرکزی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. بانک مرکزی پیش از این نیز اعلام کرده بود برخی صادرکنندگان هیچ گونه پاسخی به پیگیری‌های بانک مرکزی نداده‌اند که لیست این صادرکنندگان تهیه شده و بزودی به مقامات قضایی ارائه می‌شود.
جایزه بانکی به صادرکنندگان خوش‌قول
مدیرعامل بانک توسعه صادرات از ارائه تسهیلات به صادرکنندگان خوش قول با نرخ ترجیحی ۱۱ تا ۱۴ درصدی خبر داد و گفت: تسهیلات به صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به اقتصاد بازمی‌گردانند، ارائه می‌شود. علی صالح‌آبادی درباره سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان توضیح داد: یکی از اقداماتی که بانک برای تشویق صادر‌کنندگان در نظر دارد، ارائه تسهیلات به صادرکنندگان خوش قول با نرخ ترجیحی  ۱۱ تا ۱۴ درصد است که به صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد باز می‌گردانند، ارائه می‌شود. مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره گروه‌های صادراتی که با این بانک همکاری دارند، گفت: گروه‌های مختلف صادرکنندگان از جمله محصولات غذایی، دارو، پتروشیمی و... و هرگونه صادرات خرد و کلان مشتری بانک توسعه هستند و ارز خود را از طریق این بانک به چرخه اقتصاد کشور باز‌می‌گردانند و از خدمات و تسهیلات این بانک نیز استفاده می‌کنند. وی در پاسخ به اینکه چه گروه‌هایی مشمول دریافت تسهیلات هستند، توضیح داد: گروه‌های خاصی نیستند و همه مشمول دریافت خدمات و تسهیلات از بانک هستند و عرضه ارز نیز به همه گروه‌ها از طریق صرافی بانک انجام می‌شود، البته در حال حاضر عمده عرضه ارز غیرنفتی متعلق به مواد شیمیایی و پتروشیمی‌ها است. صالح‌آبادی درباره آخرین آمار در این زمینه توضیح داد: ارز غیر نفتی عرضه شده از طریق صرافی بانک تاکنون معادل یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه درباره خدمات تشویقی در نظر گرفته شد از سوی بانک برای صادرکنندگان گفت: در صورتی که صادرکنندگان خدماتی از بانک بخواهند، مثل ال‌سی داخلی، ضمانت‌نامه و خدمات، تخفیف‌ها و بسته‌هایی نیز برای آنها تعریف و در نظر گرفته شده است. به گفته وی، یکی از خصایص مهم بانک توسعه صادرات، ارائه خدمات با سرعت بالاتر به صادرکنندگان است. صالح‌آبادی در پاسخ به برخی اعتراض‌ها نسبت به این شیوه و شباهت آن به پیمان‌سپاری ارزی، گفت: صادرکنندگان معتقدند این اقدام به نوعی پیمان‌سپاری است اما باید بدانند که این یک اقدام شبه پیمان‌سپاری و اجتناب‌ناپذیر است، زیرا باید ارز کشور تامین شود. در قوانین مختلف در کشور بر بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکید شده و صادرکنندگان نیز باید ارز خود را به چرخه تجاری کشور برگردانند، زیرا در غیر این صورت، این شکل صادرات برای کشور نفعی نخواهد داشت.


Page Generated in 0/0051 sec