printlogo


کد خبر: 206412تاریخ: 1397/11/27 00:00
اخبار

هشدار درباره کاهش تولید شیر و  لبنیات
گاوهای شیری در صف کشتارگاه‌ ایستاده‌اند
رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه خوراک دام براحتی پیدا نمی‌شود و قیمت بالایی دارد، گفت: قیمت گوشت قرمز نیز گران شده و همین عامل انگیزه برای فروش دام‌های شیری را بالا برده است. احمد مقدسی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: دامداران سال گذشته یک میلیون و 300 هزار راس دام زنده صادر کردند و به شرکای خود تعهد داده‌اند اما صادرات به یک مرتبه ممنوع شد و جا را برای قاچاقچیان باز کرد. وی تصریح کرد: قاچاقچیان در خارج کشور هر کیلو دام زنده (گوسفند) را کیلویی 7 دلار خریداری می‌کنند که با دلار نرخ امروز حدود 85 هزار تومان می‌شود و در داخل نیز هر کیلوگرم دام زنده (گوسفند)  حدود 40‌هزار تومان و گوساله 30 هزار تومان خریداری می‌شود. مقدسی در ادامه با بیان اینکه دامداران تحت فشارند، گفت: در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم جو و ذرت 1350 تومان و کنجاله سویا 2450 تومان است اما در بازار آزاد این 2 نهاده به ترتیب 1700 و  3400 تومان به فروش می‌رسند. مقدسی گفت: در حال حاضر تنها 20‌درصد علوفه مورد نیاز گاوداران به قیمت دولتی تامین می‌شود که این امر 10 درصد هزینه‌‌های آنها  را شامل می‌شود. رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: در حالی که هزینه‌‌های تولید بالا رفته است اما نرخ مصوب شیر خام 2 هزار تومان است و دامداران مجبور به فروش به این قیمت هستند، در حالی که این قیمت هزینه‌‌های تولید را پاسخگو نیست. وی تصریح کرد: در حال حاضر دامداران علوفه را سخت پیدا می‌کنند و قیمت نیز گران شده است. در صورت ادامه این روند مجبوریم گاوهای خود را بفروشیم. این امر تامین شیر و لبنیات را در سال آینده دچار مشکل می‌کند.
دپوی ۱۷ هزار تن گوشت قرمز
در همین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۱۷ هزار تن گوشت انبار شده در منطقه ویژه شهید رجایی، ۵ هزار تن ترخیص یا متروکه شده و اداره بندر مربوطه باید درباره تعیین‌تکلیف کانتینرهای باقیمانده شفاف‌‌سازی کند. به گزارش تسنیم،‌ چندی قبل معاون فنی گمرک و سپس وزیر اقتصاد موضوع دپوی 619 کانتینر یخچال‌دار گوشت قرمز در بندر شهید رجایی را مطرح کردند و دادستان بندرعباس نیز آن را تایید کرد. ابوالفتح ابوالهادی با تأیید دپوی گوشت در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی گفت: این کار به نفع واردکنندگان است تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، بنابراین عامدانه اقدام به دپوی گوشت در این منطقه کرده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه جامع گمرک و محوطه بندر شهید رجایی از تعداد 619‌کانتینر گوشت منجمد اعلامی، 59 کانتینر حاوی  1376 تن گوشت ترخیص شده است. همچنین آمار موجودی تا 23 بهمن حدود 565 کانتینر حاوی 14 هزار و 700 تن گوشت  است که از این تعداد 25 اظهارنامه به تعداد 89 کانتینر به وزن 1698 تن در جریان انجام تشریفات گمرکی (مرحله صندوق) است. بر این اساس تا تاریخ یادشده حدود 13 هزار تن گوشت در محوطه بندری باقی مانده است. گفتنی است برای 53‌کانتینر نیز به وزن 1325 اظهارنامه متروکه صادر شده است.


نرخ لوازم خانگی باید کاهش یابد
در صورت نظارت بر بازار، قیمت لوازم خانگی به میزانی که غیراستاندارد افزایش یافته، کاهش پیدا می‌کند. سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: دولت باید برای ثبات قیمت‌ها تدبیری بیندیشد؛ از یک سو ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید لوازم خانگی داخلی را تامین کند و از سوی دیگر تسهیلات با نرخ سود پایین برای افزایش تولیدات داخلی به تولیدکنندگان پرداخت کند. وی با بیان اینکه با نظارت بر بازار تا حدود زیادی می‌توان از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد، افزود: عدم نظارت درست بر بازار باعث شده علاوه بر اینکه تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، کالای تولیدی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نرسد و سوداگران از این فرصت سوءاستفاده کنند. وی اظهار کرد: از آنجایی که ارز در ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده، قیمت کالاها از جمله لوازم خانگی نیز باید ثابت شود، سپس قیمت این کالاها سیر نزولی را در پیش گیرد.


Page Generated in 0/0044 sec