printlogo


کد خبر: 206413تاریخ: 1397/11/27 00:00
انتقاد کارشناسان و اعضای کنونی و سابق شورای شهر تهران نسبت به عملکرد 17 ماهه و برنامه‌‌های شورای پنجم
اولویت شهر چیست؟

گروه اجتماعی:  مدتی است کارشناسان حوزه شهری و اعضای سابق شورای شهر نسبت به عملکرد شورای شهر پنجم انتقاد دارند و فعالیت‌‌های این روزهای شورای شهر را در راستای اولویت‌های شهری بویژه کلانشهری مانند تهران نمی‌دانند!
جالب اینجاست که این گلایه‌ها در برخی موارد از سوی اعضای کنونی شورای شهر هم مطرح می‌شود و مباحثی مانند فراموشی اولویت‌‌های ترافیکی پایتخت و توجه بیشتر به توسعه مترو و همچنین پررنگ بودن برخی حاشیه‌ها بویژه حواشی سیاسی شورای شهر پس از گذشت 17 ماه از روی کار آمدن این شورا همواره در صدر انتقاد‌ها از عملکرد شورای پنجم قرار داشته و دارد.
به دنبال اهداف سیاسی
در همین‌باره ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران درباره عملکرد 17 ماهه مدیریت شهری تهران گفته است: «برخی افرادی که در شورای شهر تهران و همچنین شهرداری تهران فعالیت دارند و مسؤولیت گرفته‌اند به‌ نوعی بی‌انگیزه هستند». وی تصریح کرد: در حالی در دوره گذشته خدمات گوناگون از سوی مدیریت شهری به شهروندان ارائه می‌شد که هر ماه شاهد بهره‌برداری پروژه جدیدی در سطح شهر تهران بودیم اما در حال حاضر خبری از این اتفاقات نیست. قناعتی با اشاره به عملکرد 17 ماهه شورای شهر و شهرداری تهران اظهار داشت: متاسفانه هیچ اقدام موثری از سوی مدیریت شهری فعلی صورت نگرفته است و افرادی که بر سر کار آمده‌اند به دنبال اهداف و مقاصد سیاسی خود هستند.
مترو، اولویت پایتخت
علاوه بر این دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اولویت تهران توسعه مترو است دلایل اینکه چرا نباید اعتبار بالایی برای دوچرخه در تهران اختصاص داد را تشریح کرده است. علی کرونی در پاسخ به پرسشی در باره لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران و بی‌توجهی به موضوع پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری گفته است: «اولویت نخست تهران تکمیل شبکه ریلی است و تا زمانی که خطوط متروی ما تکمیل نشده است شاید پرداخت به این موضوعات انحراف از اولویت‌‌های شهر و شهروندان است».
وی خاطرنشان کرد:‌ هرچند در لایحه پیشنهادی به این دو موضوع نیز پرداخته شده اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌آید تا زمانی که نیمی از اتوبوس‌‌های پایتخت فرسوده است و مترو از کمبود اعتبارات رنج می‌برد نمی‌توان این دو موضوع را در اولویت اصلی شهر قرار داد.
حل مشکلات ترافیکی با حمل و نقل ریلی
وی با بیان اینکه  فارغ از اینکه در هیچ کشوری سیاست حمل‌ونقل شهری بر این قرار نمی‌گیرد که مسافر از نقطه شروع تا پایان را با پای پیاده طی کند، تأکید کرد: تخصیص اعتبار به بخش دوچرخه نیز با توجه به شرایط جغرافیایی تهران، طول سفر‌‌های روزانه، عدم بهره‌مندی بانوان از این شیوه حمل‌ونقلی و تجربیات فراوان شکست‌خورده شهرداری تهران در این زمینه امری غیرمعقول به نظر می‌رسد. با بیان نمونه از پروژه‌‌های موردی انجام گرفته در دیگر کشورها با در نظر نگرفتن کلیت طرحی که  پروژه دوچرخه بخشی از آن بوده است و در نهایت تصیم‌‌‌گیری بر این مبنا، فرضی بسیار غلط است.
 کرونی با تاکید بر اینکه  حمل‌ونقل ریلی نیز از مهم‌ترین شیوه‌‌های حمل و نقلی است  که می‌تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی شهری تهران را کاهش دهد که البته نیازمند توجه و درک ضرورت آن است، گفت: معطوف شدن تمام توجهات مدیریت حمل‌ونقل شهری به تغییر در روش اجرای طرح ترافیک و غفلت از توسعه زیرساخت‌‌های ریلی که در تعویق چندباره افتتاح خط ۶ و بازگشایی  دوباره خط ۷ مشهود است از مصادیق توجه نداشتن و نبود درک ضرورت این موضوع است.


Page Generated in 0/0055 sec