printlogo


کد خبر: 206442تاریخ: 1397/11/27 00:00
عادت زشت فوتبال ایران
بیانیه می‌دهم پس هستم!

زهره فلاح‌زاده: صدور بیانیه مهم‌ترین دغدغه یا بهتر است بگوییم مهم‌ترین هدف یک باشگاه ایرانی برای رسیدن به خواسته‌اش شده است. درحالی که بسیاری از تیم‌های پایین جدولی خطر سقوط به دسته پایین‌تر را بیخ گوش‌شان حس می‌کنند و هر یک امتیاز از دست رفته یا به دست آمده، حکم مرگ و زندگی را برای آنها دارد اما این روزها تیم‌های بالانشین لیگ برتر ایران هستند که دست به بیانیه‌نویسی‌شان از حد مجاز هم فراتر رفته و هرچه را به ذهن‌شان خطور می‌کند می‌نویسند و در فضای مجازی منتشر  می‌کنند.
البته بیشتر این بیانیه‌ها که به صورت سریالی هم در حال به نمایش درآمدن است جنگ و جدال تیم‌ها با یکدیگر است. جالب آنکه بیشتر این نوشته‌ها درست چند روز پیش از دیدار‌های حساس تیم‌های‌شان با رقیبان بالانشین منتشر می‌شود. اکثر این تیم‌ها به داوری معترض هستند و طوری در این بیانیه‌ها اخطار و تذکر به کمیته داوران می‌دهند که در خیلی مواقع مورد توجه دپارتمان داوری هم قرار می‌گیرد و تیم داوری تغییر هم می‌کند! بیانیه‌نویسی طوری به یک اپیدمی در فوتبال ایران تبدیل شده که تیم‌های لیگ برتری از آن به عنوان یک «حربه» برای رسیدن به 3 امتیاز بازی‌ها استفاده می‌کنند. از نظر این تیم‌ها تهدید کردن بهترین جواب برای رسیدن به خواسته‌‌های‌شان است.
البته اگر باشگاه بیانیه‌دهنده در دیدار پیش رویش پیروز از میدان خارج شود، باشگاه مقابل آن را حربه‌ای برای رسیدن به 3 امتیاز می‌داند و اگر همان تیم بیانیه‌دهنده با باخت زمین مسابقه را ترک کند، اعتراضات و بیانیه‌های بیشتری را منتشر خواهد کرد. در هر دو صورت این بیانیه‌نویسی‌ها با حاشیه‌هایی همراه خواهد بود.
در واقع هفته ‌گذشته را می‌توان «هفته بیانیه‌نویسی» در فوتبال ایران نامگذاری کرد که تیم‌های لیگ برتری رکورد بیانیه دادن را شکستند و تا می‌توانستند از خجالت همدیگر درآمدند.
ابتدا باشگاه تراکتورسازی درست چند روز پیش از دیدار حساس تیمش با استقلال تهران بیانیه‌ای را صادر کرد و از نگرانی درباره وضعیت داوری این مسابقه نوشت که به نوعی خود این «تذکر» یا به‌زعم استقلالی‌ها «تهدید» حواشی‌ای را به دنبال داشته باشد اما باشگاه استقلال در جواب این بیانیه، از داوری مسابقه گله‌ای نداشته و امیرحسین فتحی، مدیرعامل تیم با رضایت و حمایت از داوری، از به وجود آمدن کودتایی پیش از این دیدار حساس جلوگیری کرد.
اما این پایان ماجرا نبود و برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس روز قبل دیدار تیمش با استقلال خوزستان در نشست خبری از سود بردن 2 تیم بالانشین استقلال و سپاهان از داوری‌ها گفت. همین صحبت و متلک برانکو منجر به پاسخ باشگاه استقلال و صدور بیانیه‌ای علیه او شد، البته استقلالی‌ها تنها جواب شیطنت برانکو را در این بیانیه دادند و از حق خود دفاع کردند.
سپاهانی‌ها هم که از متلک و کنایه برانکو
بی نصیب نبوده اند، بیانیه خود را علیه مربی قرمزها نوشتند و رفتار او را نه اخلاقی و نه حرفه‌ای دانستند. این باشگاه در این بیانیه با اشاره به جنگ و جدلی که برانکو با کارلوس کی‌روش، سرمربی وقت تیم‌ملی داشته و همچنین سود بردن این تیم از اشتباهات داوری، متلک‌هایی را نثار او کرده است.
باشگاه پرسپولیس هم به جای آنکه در بیانیه خود یا در واقع در جوابیه خود با یک عذرخواهی (به دلیل دخالت سرمربی تیمش در امور تیم‌های استقلال و سپاهان) از سیل اعتراضات وارده به باشگاه جلوگیری کند
پیاز داغ آن را بیشتر کرد و حتی نوشت چرا این دو تیم شب قبل بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان دست به دامن بیانیه شدند و علیه تیم آنها نظری دادند. البته اینکه روابط عمومی پرسپولیس به روی خود نیاورده که نمی‌داند ابتدا سرمربی آنها آتشی را به جان 2 باشگاه استقلال و سپاهان انداخته، نکته قابل تأملی است. البته هفته گذشته تیم استقلال بیانیه دیگری را هم این بار از طرف باشگاه ماشین‌سازی دریافت کرد که داریوش شجاعیان، بازیکن استقلال به دلیل عدم پرداخت آخرین چک توسط مدیران این تیم به باشگاه ماشین‌سازی، باید به تبریز بازگردد. این درحالی است که استقلال روز جمعه با تراکتورسازی بازی داشت و بسیاری از هواداران و البته مدیران باشگاه استقلال این بیانیه را شیطنت تبریزی‌ها قبل از این دیدار حساس دانسته‌اند، چرا که به گفته رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ، بازگشت بازیکن به تیم سابقش امکانپذیر نیست، مگر اینکه کمیته تعیین وضعیت برای این بازیکن تصمیم دیگری بگیرد!


Page Generated in 0/0050 sec