printlogo


کد خبر: 206443تاریخ: 1397/11/27 00:00
پایان بی‌نتیجه نمایش اسرائیلی - آمریکایی ورشو با نمک‌نشناسی نتانیاهو در حق کشور میزبان
لهستانی نباشید!

گروه بین‌الملل: نشست دو روزه ورشو در حالی به کار خود پایان داد که هیچ کدام از طرف‌های نشست؛ نه لهستان میزبان و نه آمریکای مبتکر، بالاخره نتوانستند نمایش مشخصی از خواسته‌های خود را منعکس کنند. مجموعه‌ تضاد‌های این نشست که پیش از نشست امنیتی مونیخ برگزار شد، به سوال رسانه‌ها و کارشناسان روابط بین‌الملل مبدل شده است. لشکرکشی تیم ترامپ در اروپا بدون فرش قرمز و لبخند‌های معمول پیگیری شد و کسی صحبت‌های مایک پنس، معاون دونالد ترامپ را که برای قاره سبز خط و نشان کشید نه‌تنها جدی نگرفت، بلکه به نظر می‌رسد شکاف میان طرفین جدا از مساله برجام و ایران در مواردی چون برخورد با روسیه، چین و کانادا جدی‌تر از آنچه در رسانه‌ها منعکس شده است باشد. رئیس‌جمهور آمریکا برای آنکه عدم حضور افراد برجسته در نشست ورشو را بپوشاند، هر چه داشت رو کرد و با اعزام داماد، وزیر خارجه و حتی معاون اول خود تلاش کرد بگوید برایش بسیار مهم است که این نشست چیزی از رویای خیسش کم ندارد اما در واقعیت پرده اول و دوم نمایش او حضار را خسته کرد و از اهمیت رسانه‌ای‌اش هم در چند ساعت به سرعت کاسته شد. وقتی مسافت 1.072.3 کیلومتری ورشو تا مونیخ را که از مسیر بزرگراه A4  و پس از آن A9  می‌گذرد، طی می‌کنیم، در مونیخ با شرایط بسیار متفاوت‌تری روبه‌رو می‌شویم؛ از دیپلمات‌های درجه چندم خبری نیست و سطح اجلاس نشان می‌دهد قرار است به جایی برای مباحثی مبدل شود که مانند ادوار گذشته در بایگانی‌های تاریخ ذخیره خواهد شد.
ورشوی نتانیاهو اما با ورشوی ترامپ تفاوت‌های بسیاری داشت به طوری که هم هواپیمایش پنچر شد و هم نحسی این اجلاس به جان «آنا ازری» نماینده سیاسی رژیم صهیونیستی در لهستان افتاد و به خاطر حرف‌های نسجیده  نتانیاهو راهی وزارت خارجه لهستان شد تا توضیح دهد اتهام غلو شده دست داشتن لهستانی‌ها در افسانه هولوکاست مربوط به کشتار یهودیان در اروپا ژستی است که «بی‌بی» برای انتخابات آینده می‌گیرد و منظوری هم ندارد! در همین حال اما مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو‌های رسانه‌ای پس از اجلاس از اروپایی‌ها خواست دنباله‌رو مواضع ضد ایرانی آمریکا باشند. او گفت: «کشورهای سراسر خاورمیانه و همچنین کشورهایی که همین جا در اروپا هستند، باید مایل به دنبال کردن رهبری ایالات متحده آمریکا باشند و از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شوند و به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران ادامه دهند». خبرنگار و مجری سی‌بی‌اس  از معاون «دونالد ترامپ» سوال کرد: «آنها (کشورهای اروپایی) دیپلمات‌های ارشدشان را به اینجا (نشست ورشو) نفرستادند، آنها از آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای ایران بسیار عصبانی هستند و شما امروز (در سخنرانی ورشو) بشدت آنها را مواخذه کردید، این یک شکاف تازه بین آمریکا و اروپا ایجاد می‌کند؛ آیا اینطور نیست؟» نفر دوم دولت آمریکا در جواب به این سوال مدعی شد: «رئیس‌جمهور ترامپ حین کارزار انتخاباتی و زمانی که ما بر سر قدرت آمدیم، صراحتا این موضع را روشن کرده بود که توافق هسته‌ای ایران فاجعه بود. به معنای واقعی کلمه باید گفت این توافق مانع دستیابی اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان به سلاح اتمی نمی‌شود بلکه این موضوع را تضمین می‌کند که در پایان ۱۰ سال، آنها قادر به دستیابی به کشنده‌ترین سلاح جهان شوند». پنس افزود: «رئیس‌جمهور (آمریکا) درباره این مسائل با صدایی رسا صحبت کرد، آمریکا را از توافق (برجام) خارج کرد و در حال رهبری مواضعی است که به نظر ما در حال تغییر دادن روند تحولات در سراسر این منطقه (غرب آسیا) است و امروز ما رهبران سراسر اروپا و جهان عرب را به ایستادن در کنارمان فرا می‌خوانیم و از آنها می‌خواهیم با خروج از توافق هسته‌ای ایران، در کنار امنیت و صلح در منطقه و مردم ایران بایستند». تاکید این مقام ارشد آمریکایی بر «ایستادن در کنار مردم ایران» در حالی است که واشنگتن ضمن خروج غیرقانونی از توافق هسته‌ای 1+5 با ایران، تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده است.
معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ورشو خواستار خروج اروپا از برجام شد و با اشاره به ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» که توسط آلمان، فرانسه و انگلیس به بهانه تسهیل مبادلات تجاری اروپا و ایران تأسیس شده، گفت: «ما این را تلاشی برای شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم ایران می‌دانیم». پنس همچنین گفت: «این گامی حساب‌نشده است که فقط ایران را تقویت، اتحادیه اروپایی را تضعیف و فاصله میان اروپا و ایالات متحده را بیشتر می‌کند. زمان آن فرا رسیده که شرکای اروپایی ما کنار ما و مردم ایران و در کنار متحدان و شرکای ما در آن منطقه بایستند». در همین حال و در ادامه بد یمنی‌های اجلاس ورشو برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم گزارش داد: دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ویدئویی را منتشر کرد که در این ویدئو «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به همراه مقامات عربی دیگر در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سر یک میز نشسته‌اند. موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و خالد الیمانی پس از اینکه میکروفن نتانیاهو کار نمی‌کند، برای نشان‌دادن حسن‌نیت خود به رژیم صهیونیستی میکروفن خود را به او می‌دهد و به یکدیگر لبخند می‌زنند.
درباره همین رخداد، «جیسون گرینبلات»، فرستاده کاخ سفید به خاورمیانه می‌گوید: میکروفن نتانیاهو کار نمی‌کرد و الیمانی میکروفن خود را به وی قرض داد و نتانیاهو نیز در واکنش به اقدام وزیر خارجه یمن به شوخی درباره همکاری جدید میان اسرائیل و یمن گفت: «قدم به قدم». نتانیاهو به شوخی به الیمانی گفت این آغاز همکاری میان اسرائیل و یمن است. گرینبلات در ادامه تصریح کرد: عجیب است که در فاصله اندکی با وزرای خارجه یمن، قطر، عمان، امارات، بحرین و نتانیاهو نشسته باشی که با صراحت درباره چالش‌های مختلف منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کنند. وی افزود: به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا فرصت مناسب برای حل و فصل این مسائل را به دست می‌آوریم و ما باید برای مقابله با این چالش‌ها تلاش کنیم. فرستاده ترامپ به خاورمیانه در پایان گفت: به عنوان نشانه‌ای از جدی بودن هدف‌مان، می‌خواهم به مراسم «شام تاریخی» شب گذشته اشاره کنم که در آن رهبران عرب و اسرائیلی‌ها در یک اتاق با یکدیگر غذا خوردند و درباره مسائل مختلف تبادل نظر کردند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین با «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان در محل اقامت خود در پایتخت لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد. نتانیاهو دیداری نیز با «عادل الجبیر» وزیر مشاور عربستان در امور خارجه داشت.
 


Page Generated in 0/0173 sec