printlogo


کد خبر: 206447تاریخ: 1397/11/27 00:00
فرنگستان

رژیم فرانسه یک قهرمان بوکس را به جرم دفاع نمادین از معترضان محکوم کرد
حبس مشتزن جلیقه‌زردها
رژیم فرانسه در ادامه سرکوب سازمان‌یافته قیام معیشتی و کارگری این کشور، نماد مبارزه آنها را به یک سال زندان محکوم کرد. دادگاه کیفری پاریس قهرمان بوکس فرانسه را که در جریان هشتمین هفته از تظاهرات جلیقه‌‌زردها با ماموران پلیس مواجه شده بود به یک سال حبس محکوم کرد. «کریستف دتنژه» نخستین‌بار زمانی به نماد مقاومت جلیقه‌زردها تبدیل شد که روز پنجم  ژانویه، تصاویرش که در حال عقب راندن نیروهای سرکوبگر پلیس فرانسه با ضربات مشت بود در شبکه‌‌های اجتماعی دست به دست شد. او که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دو بار عنوان قهرمان بوکس فرانسه را از آن خود کرده بود 2 روز پس از این واقعه توسط دادگاه متهم شد و خود را معرفی کرد. دادگاه کیفری پاریس علاوه بر محکومیت یک سال زندان برای این قهرمان ورزشی و اجتماعی ۱۸ ماه نیز حبس تعلیقی علیه او در نظر گرفته که با توجه به اینکه رفتار وی نمادین بوده و عملا دست روی هیچ ماموری بلند نکرده به نوعی نشانه سیاسی بودن حکم مزبور است. دتنژه روز پنجشنبه در دادگاه در دفاع از خود گفت: «من از خشم و عصبانیت نسبت به پلیس‌ها که معترضان را می‌زدند، مرتکب اشتباه شدم و از رفتار خود پشیمانم».
رژیم فرانسه همچنین صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای پرداخت جریمه قضایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ «مشتزن نمادین جلیقه‌زردها» را هم مسدود کرده است. حامیان اقدام دتنژه و مخالفان دولت مکرون از طریق یک تارنما مبلغی در حدود ۱۱۴ هزار یورو را جمع‌آوری کرده بودند اما دولت با این بهانه که چنین اقداماتی خشونت علیه پلیس را تشویق می‌کند آن را مسدود کرد.
البته دتنژه تنها مشتزن و قهرمان ورزشی فرانسوی نبود که در تظاهرات جلیقه‌زردها درخشید. جریان معترض که سهم زیادی از فضای سایبری را در این کشور به خود اختصاص داده‌‌اند نیز از اقدام دتنژه حمایت می‌کنند و آن را حرکتی نمادین برای دفاع از شهروندان در برابر خشونت پلیس می‌دانند؛ پلیسی که به عنوان بازوی سرکوب رژیم فرانسه، به اعتراف رسانه‌‌های جریان اصلی نظیر یورونیوز و لوموند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بی‌سابقه‌‌‌‌‌ترین سطح خشونت را علیه اعتراضات مدنی از زمان جنگ دوم جهانی به این سو در این کشور اعمال کرده‌‌‌ است. طی موج تظاهرات ضددولتی 3 ماه و نیمه در کشوری که خود را نماد دموکراسی و لیبرالیسم اروپایی می‌داند، ده‌ها مورد کوری، ضربه مغزی و قطع عضو شهروندان حتی نوجوانان و تصویربرداران به‌خاطر استفاده گاردهای فرانسوی از گلوله‌‌های ساچمه‌ای علیه جلیقه‌زردها گزارش شده است.
طبق آمار رسمی، از زمان آغاز این اعتراضات تاکنون حدود ۱۷۰۰ تن از معترضان زخمی شده‌اند که البته رسانه‌‌های نزدیک به جلیقه‌زردها و جریان‌‌های چپ و راست رادیکال نظیر فرانس لوکال، تعداد مصدومان را تا 3 برابر آمار رسمی تخمین می‌زنند.
مقامات عالی‌رتبه پاریس جنبش جلیقه‌زردها را برانداز خوانده و حتی به ارتباط با بیگانگان منسوب کرده‌‌اند اما تاکنون تنها کشور خارجی که به طور رسمی از اعتراضات ضددولتی فرانسه حمایت کرده، ایتالیا یعنی همسایه و متحد این کشور در اتحادیه اروپایی و ناتو بوده است که ملاقات معاون نخست‌وزیرش با تنی چند از رهبران جلیقه‌زردها روابط پاریس و رم را متشنج کرده و به حملات لفظی میان مکرون و معاونان کابینه ایتالیا و همچنین احضار سفیر فرانسه در این کشور انجامیده
 است.

اسیدپاشی به مسافر متروی پاریس
در آستانه چهاردهمین هفته متوالی تظاهرات جلیقه‌زردها در پاریس، یک جنایت زیرزمینی در این شهر تیتر خبرها را به خود اختصاص داد. شبکه سوم تلویزیون دولتی فرانسه به نقل از یک منبع آگاه در اداره پلیس پایتخت این کشور اعلام کرد صبح دیروز در پی بروز درگیری بین 2 نفر در یکی از قطارهای خط یک متروی پاریس (بین ایستگاه‌های لیون و باستیل) یکی از آنها مرتکب اسیدپاشی شده است. طبق گزارش‌ها مجروح این حادثه اسیدپاشی که حتی گفته می‌شود در خطر مرگ قرار دارد پس از رسیدن قطار مترو به ایستگاه لیون به بیمارستان منتقل شده است. در سال‌های اخیر اسیدپاشی به یکی از جرائم بشدت رایج در پایتخت‌های بزرگ اروپایی بویژه لندن و پاریس تبدیل شده است.


Page Generated in 0/0052 sec