printlogo


کد خبر: 206466تاریخ: 1397/11/28 00:00
چهارگوشه

کشته شدن 9 نظامی سعودی  در مرز یمن
درگیری‌ها میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (وابسته به انصارالله) و نظامیان سعودی طی روزهای گذشته در مناطق مرزی نجران، جازان و العسیر بار دیگر تشدید شده و رسانه‌های وابسته به انصارالله از حملات این جنبش به این مناطق خبر دادند که بر اثر آن تعدادی از نیروهای عربستان کشته شدند. رسانه‌های عربستانی تایید کردند که ۹ سرباز این کشور روز جمعه حین درگیری‌ها با انصارالله یمن در مرزهای جنوبی کشته شدند. یمنی‌ها در اقدامی دیگر علیه ائتلاف متجاوز سعودی، یک پهپاد جاسوسی متعلق به این ائتلاف را بر فراز آسمان الحدیده ساقط کردند. 

بن‌سلمان با یک روز تأخیر  وارد پاکستان شد
ولیعهد جوان سعودی، روز گذشته وارد پاکستان شد. سفر ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد با اعتراض جامعه مدنی، فعالان حامی حقوق‌بشر جنبش‌های دانشجویی و مذهبی پاکستان مواجه شده است. گروه‌های صلح و دوستی پاکستان هم که به جنایات آل‌سعود در یمن و دیگر کشورهای منطقه اعتراض دارند با این سفر مخالفت کرده‌اند. در سایه این اعتراضات بود که بن‌سلمان سفر 2 روزه خود به پاکستان را با یک روز تاخیر آغاز کرد. دولت اسلام‌‌آباد در قبال تشدید این اعتراضات اعلام کرد در سفر بن‌سلمان به پاکستان قرار است ریاض سرمایه‌گذاری هنگفتی در این کشور داشته باشد.  رسانه‌های پاکستانی نیز نوشته‌اند سفر بن‌سلمان به کشورشان هزینه هنگفتی برای دولت عمران‌خان که این روزها با بحران اقتصادی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند دربر دارد.

طرح مادورو برای بسیج دائم نیروهای ارتش
رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیشنهاد داد برنامه‌ای برای بسیج دائم نیروهای مسلح این کشور در راستای دفاع در مقابل مداخله احتمالی خارجی تصویب شود. نیکولاس مادورو در پی یک تمرین نظامی گفت: این برنامه برای حفظ بسیج نیروهای مسلح بولیواری برای دفاع از کشور بوده و یکی از الزامات قانون اساسی ونزوئلا همین بسیج و آموزش نیروها و استقرار آنهاست. باید تانک‌ها، موشک‌ها و سربازان جمهوری ونزوئلا، دفاع مشترک هوایی، دریایی و استقرار نیروهای ما با هدف انجام رزمایش‌ها باشد. مادورو همچنین یادآور شد کلمبیا و آمریکا به دنبال حمله نظامی به ونزوئلا هستند و اشاره کرد برنامه‌اش ضامن امنیت و صلح در مرزهای ونزوئلاست.

ترامپ: تحریم‌ها علیه کره‌شمالی ادامه دارد
همزمان با اعزام یک هیات کره‌شمالی به ویتنام برای فراهم کردن مقدمات دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی، دونالد ترامپ بر استمرار تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تاکید دارد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است ما هیچ شتابی برای خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نداریم و تحریم‌ها سرجای خود باقی است. او افزود: بهترین روابط را در طول تاریخ مناسبات واشنگتن و پیونگ‌یانگ با کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی برقرار کرده‌ایم. با این وصف ترامپ تاکید کرد به فشارها علیه کره‌شمالی ادامه خواهد داد و آنچه فعلا می‌خواهد این است که کره‌شمالی دست به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی نزند. بر اساس اعلام ترامپ، دیدار وی و کیم روزهای 27 و 28 فوریه در ویتنام انجام خواهد شد.

تداوم تظاهرات ضددولتی در سودان
اتحادیه مشاغل سودان اعلام کرد معترضان این کشور جمعه‌شب همزمان با قطعی سراسری برق در این کشور در 4 ایالت تظاهرات کردند. بنا به اعلام این اتحادیه، ایالت‌های خارطوم، شمالی، نهر نیل و الجزیره جمعه‌شب شاهد تظاهرات گسترده مردمی بودند. در همین راستا تعدادی از فعالان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند تظاهرات شب گذشته سودان گسترده بوده و تعداد زیادی از شهروندان سودانی در آن شرکت کردند. معترضان سودانی از ۱۹ دسامبر هر روز در خیابان‌ها هستند و نسبت به کمبود نان و سیاست‌های دولت اعتراض دارند و خواستار برکناری البشیر هستند. ناآرامی‌ها علیه نظام حاکم از زمانی که این حزب تصمیم به تغییر قانون اساسی برای ابقای بشیر در قدرت گرفت، شدت یافته است.


Page Generated in 0/0061 sec