printlogo


کد خبر: 206483تاریخ: 1397/11/28 00:00
بسیاری از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر و اظهار نظرها بر گران کردن هزینه‌های زندگی در پایتخت متمرکز شده است
پافشاری بر پرداخت هزینه شهر از جیب مردم!

گروه اجتماعی: شهرداری قصد دارد سال آینده عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را افزایش دهد و از سویی عضو شورای شهر تهران هم معتقد است مردم باید هزینه‌های حضور خود در تهران را پرداخت کنند، البته کار به اینجا ختم نشد و معاون شهرسازی شهردار نیز از این گفت که عوارض نوسازی باید افزایش یابد، چرا که قیمت ملک بالا رفته است!
شهریور سال ۹۶ مدیریت جدید شهری سکان اداره کلانشهر تهران را به دست گرفت. در این مدت مدام مدیران از نبود پول و بدهی‌های سنگین شهرداری سخن گفتند و بسیاری از پروژه‌های شهری متوقف شد. مدیریت جدید شهری معتقد است تهران گران اداره می‌شود و هزینه‌های شهر بالاست. از سویی دولت هم کمک نمی‌کند و شهرداری بدهکار است و نمی‌تواند وام بگیرد و در این میان مردم باید هزینه‌های شهر را پرداخت کنند.
پرداخت هزینه حضور در شهر
چندی پیش مرتضی الویری، عضو شورای شهر در این باره به فارس گفته بود: «مردم باید هزینه حضور در شهر را پرداخت کنند. دولت هزینه‌های حضور خود در پایتخت را نمی‌دهد و مطلع هستیم که در تنگنای مالی است». الویری با بیان اینکه برای تأمین هزینه‌ها 4 راه بیشتر نداریم، گفت: یا باید وام بگیریم، یا تراکم‌فروشی کنیم، یا از دولت پول بگیریم یا اینکه از مردم هزینه‌ها را دریافت کنیم. طبیعتاً وام گرفتن روشی منطقی نیست، برای اینکه برای شهرداری تعهد ایجاد می‌شود و دائماً روی آن سود می‌آید. اگر هم بخواهیم از دولت پول بگیریم، دولت چنین منبعی ندارد و در حال حاضر کسری بودجه شدید دارد. وی گفت:  تراکم هم نمی‌توانیم بفروشیم، چرا که زندگی را برای آیندگان دشوار و فضای شهر را نازیبا و بدتر می‌کنیم. بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند این است که مردم هزینه‌های واقعی را پرداخت کنند. رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا دولت عوارض حضور خود در تهران را پرداخت می‌کند، گفت: نه! این هم یک نقطه ضعف است. پایتخت بودن تهران هزینه دارد و باید وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها آن را بپردازند که این هزینه‌ها پرداخت نمی‌‌شود.
بدهی‌های کلان دولت
دولت هزینه‌های حضور خود در تهران را نمی‌دهد و بدهی‌های کلانی  هم به شهرداری دارد اما مدیران جدید به جای اینکه راهی برای کسب‌طلب‌های‌شان پیدا کنند، تنها راهکاری که به نظرشان  برای جبران کسری بودجه رسیده، گرفتن پول بیشتر از مردم است. سال ۱۳۹۶  و با شروع کار مدیریت شهری جدید و شورای پنجم شهر تهران، سبک و نحوه محاسبه و پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران تغییر کرد و به اعتقاد مدیران شهری هدف اصلی، کاهش تردد شهروندان در محدوده‌های مرکزی، کاهش آلودگی هوا و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی است.
بعد از گذشت یک سال شهرداری تهران تصمیم گرفت محدوده زوج و فرد را که اجرای آن در طول 13 سال اخیر تاثیری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا در تهران نداشته، به محدوده  طرح ترافیک اضافه کند و از شهروندان برای تردد در این محدوده عوارض دریافت کند و شورا نیز با آنها همراهی کرد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از سال گذشته به دنبال گرفتن عوارض از شهروندان در محدوده طرح ترافیک بود و با تغییر طرح ترافیک این خواسته را عملی کرد. وی معتقد است طرح قبلی عادلانه نبوده و باید یک طرح عادلانه ایجاد کرد تا تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
طرح حناچی
در همین ارتباط پیروز حناچی، شهردار تهران گفت:‌ همکاران ما در شورای عالی ترافیک در حال طراحی برنامه‌های سختگیرانه‌تر برای استفاده نکردن شهروندان از خودروی شخصی هستند. وی با بیان اینکه در بخش استفاده نکردن از خودروی شخصی موفق نبودیم، افزود: بیشترین آلودگی شهرها بعد از توسعه گاز، مربوط به حمل‌و‌نقل است. حناچی گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد باید محدوده طرح کاهش آلودگی و ترافیک را افزایش دهیم تا به اهداف خود برسیم. وی با اشاره به اقدامات سختگیرانه‌ مانند معاینه فنی برای حفظ پاکیزگی‌ هوای شهر گفت: اگرچه ما به این موضوع توجه کرده‌ایم اما 3‌میلیون موتوسیکلت‌ کاربراتوری‌ داریم که چند برابر خودروهای یورو 5 ایجاد آلودگی می‌کنند.
درخواست افزایش عوارض ساختمان
موضوع پرداخت هزینه شهر از جیب مردم به اینجا ختم نشد و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواستار افزایش عوارض ساختمانی تا ۱۰درصد قیمت آپارتمان شد. گلپایگانی معتقد است در ۴ سال گذشته عوارض ساختمانی در تهران تغییر نکرده، در حالی که قیمت آپارتمان بالا رفته است. تنها در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ قیمت آپارتمان ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته معاون شهردار تهران، در این مصوبه به سمت افزایش این عوارض می‌رویم که این نسبت حداقل به ۳ درصد برسد. اکنون اگر متوسط قیمت آپارتمان در شهر تهران طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود 5/9‌میلیون تومان است، ما برای هر مترمربع ۲۲۰‌هزار تومان عوارض دریافت می‌کنیم. این عوارض همان اول کار و برای کل دوره گرفته می‌شود. این ۲ درصد خیلی ناچیز است. وی ادامه داد: در حالی که قیمت کل عوارض و کاربری تجاری - اداری و مسکونی و افزایش مازاد تراکمی را که منطبق بر طرح‌های تفصیلی است، از سال ۹۳ ثابت نگه داشته‌ایم که این کاری غیرمنطقی بوده است.
هشدار درباره تکرار نشدن تجربه شورای اول
در این میان محمد عطریانفر، عضو و رئیس موقت نخستین شورای شهر تهران  به اعضای کنونی شورای شهر هشدار داد مراقب باشند تجربه شورای اول تکرار نشود. به باور عطریانفر، اگر در فرصت باقیمانده از عمر شورای شهر، دستاورد خوبی به دست نیاید، فاتحه آینده اصلاحات برای دورانی طولانی خوانده می‌شود.
چه کسی پاسخگو است؟
کلانشهر تهران رشد سریعی پیدا کرده است و از لحاظ هزینه‌های شهری گران محسوب می‌شود. میانگین درآمد در این شهر حدود یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است، در حالی که هزینه سبد معیشت خانوار بسیار بیش از این مبلغ است اما با این وجود به نظر می‌رسد باز هم  شهرداری مردم  را توانمندتر از دولت در پرداخت هزینه‌ها می‌داند. تامین هزینه‌های شهر برای مدیریت جدید شهری به یک معضل اساسی تبدیل شده و نمی‌توانند آن را برطرف کنند. از سویی نمی‌توانند از  دولت پول بگیرند و بانک‌ها نیز از دادن وام خودداری می‌کنند؛ در این بین فقط مردم هستند که باید هزینه‌های این شهر را در این شرایط اقتصادی سخت پرداخت کنند و کسی هم پاسخگو نیست.
 


Page Generated in 0/0053 sec