printlogo


کد خبر: 206511تاریخ: 1397/11/29 00:00
گزارش «وطن امروز» از اولین مصوبات بودجه 98: درآمد نفتی 142 هزار میلیارد تومان تعیین شد
تسویه بدهی‌های دولت با نفت خام

گروه اقتصادی: دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح و عصر به بررسی جزئیات بودجه سال آتی پرداختند که اعم مصوبات انجام شده حول موضوع نفت بود.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، نخستین جلسه بررسی لایحه بودجه 98 بعد از تصویب کلیات آن روز گذشته برگزار شد و سقف درآمد نفتی، نحوه برداشت دولت از صندوق ذخیره ارزی و... به تصویب رسید.  در ادامه بررسی لوایح بودجه سال 98  دیروز نوبت به بررسی جزئیات آن رسید. اصلی‌ترین موضوعی که از همان ابتدا مورد اختلاف نمایندگان بود سهم صندوق توسعه از میزان درآمدهای صادرات نفت بود که این اختلاف با اظهارنظر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری به صورت کتبی اعلام کردند با توجه به شرایط خاص اقتصادی سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت ۲۰ درصد باشد خاتمه یافت و نمایندگان سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت را از 32 درصد به 20 درصد کاهش دادند. موضوع مهم دیگری که درجلسه بررسی جزئیات بودجه سال آینده مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت میزان فروش نفت در روز بود که پیش از تصمیم‌گیری درباره آن محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بنا بر احتیاط در بودجه سال جاری فروش نفت روزانه به 5/1 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است اما ما می‌دانیم که عملکرد بهتری خواهیم داشت. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: کشور همه هنر و تجربه خود را برای دور زدن تحریم‌های نفتی به کار خواهد گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه کار خود سقف درآمدهای نفتی را بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان تعیین کردند و جهت جبران کمبود احتمالی درآمدهای نفتی در سال ۹۸ به دولت مجوز برداشت از صندوق ذخیره ارزی را دادند. در نهایت موضوع فروش 5/1 میلیون بشکه نفت در روز به تصویب نمایندگان رسید. همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر مقرر کردند در سال ۹۸ ماهانه حداقل 2 میلیون بشکه نفت خام سبک، 2 میلیون بشکه نفت خام سنگین و 2 میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی عرضه شود. همچنین نمایندگان در لایحه بودجه ۹۸ دولت را مکلف به عرضه حامل‌‌های انرژی در مناطق و بازارچه‌‌های مرزی با قیمت کشورهای همجوار و همسایه هر منطقه کردند.
اجازه امتداد خصوصی‌سازی
یکی از پرحاشیه‌ترین مصوبات روز گذشته امتداد اختیارات دولت در واگذاری بنگاه‌های دولتی بود که برخی نمایندگان با توجه به شکست‌های پی‌در‌پی خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر، مخالف آن بودند اما در نهایت اجازه این کار به دولت با شرایطی خاص داده شد. به موجب این بند به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۸ واگذاری بنگاه‌های دولتی موضوع جزء 2 بند «د» سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را پس از احراز صلاحیت حرفه‌ای و اهلیت متقاضی واگذاری انجام دهد.
تسویه بدهی‌های دولت با نفت خام
از اصلی‌ترین مصوبات دیروز مجلس شورای اسلامی اجازه تسویه بدهی‌های دولت با نفت خام بود. بر این اساس، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای به دولت اجازه دادند به ازای بدهی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی و تعاونی، به آنها نفت خام تحویل دهد. نمایندگان مجلس در جلسه دیروز بند الحاقی ۵ تبصره یک لایحه بودجه ۹۸ را به تصویب رساندند که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی تا مبلغ 400 هزار میلیارد (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از خالص بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چارچوب مقررات مربوط تا پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون را از محل تحویل نفت خام به این اشخاص بر اساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه‌ای تسویه کند. مقدار نفت خام تحویلی، مازاد بر سقف تعیین شده در بند «ب» این تبصره است.
قیمت سوخت پتروشیمی دوبرابر شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک بند به تبصره یک ماده واحده با 130 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پیشنهادی برای الحاق یک بند به تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه سال 98 خواستار افزایش دوبرابری قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها شد. در این بند الحاقی آمده است: وزارت نفت مجاز است قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را از هزار و 320 ریال (1320 ریال) به ازای هر مترمکعب به 2 هزار و 600 ریال افزایش دهد.
ایجاد تغییر در لایحه بودجه حق مجلس است
بهروز نعمتی در نشست علنی صبح دیروز (یکشنبه، 28 بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98، با اشاره به اصل 152 قانون اساسی، اظهار داشت: هرگونه تغییر در ارقام بودجه تابع مقررات خاص خود است اما اکنون بالغ بر 40هزار میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت اضافه شده و تغییرات جدی را ایجاد کرده که صورت اصلی بودجه را تغییر داده است. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ماده 182 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است کمیسیون تلفیق موظف است ظرف 15 روز پس از پایان مهلت، گزارش خود را تقدیم کند. وی افزود: گزارشی که کمیسیون تلفیق تهیه کرده دارای پیوست‌ها و جداول بودجه نیست و عملا نمی‌دانیم بر چه اساسی تصمیم‌گیری کنیم. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: متاسفانه در این موضوع برخورد صنفی را شاهد هستیم اما این موضوع قابل تامل است، لازم است رئیس مجلس دستور دهد تا جداول در اختیار نمایندگان قرار گیرد. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکرات بهروز نعمتی اظهار داشت: اضافه کردن 40 هزار میلیارد تومان خلاف قانون نیست و مجلس حق دارد در جریان بررسی لایحه بودجه تغییراتی را ایجاد کند.
علی لاریجانی با بیان اینکه 40 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه نشده است، بیان کرد: دولت 2 سقف را برای بودجه در نظر گرفته بود که کمیسیون تلفیق یک سقف را تعیین کرد و نظر دولت نیز تقریبا همان سقف 447 هزار میلیارد تومانی بود. لاریجانی گفت: اصلاح جداول نیز آمده است و هر جدولی را که کمیسیون تلفیق تغییر داده در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0056 sec