گروه اقتصادی: بازار آشفته خودرو روزبهروز آشفتهتر میشود، چرا که دولت و دستاندرکاران این صنعت راهکار درستی برای عرضه متناسب با تقاضا و فروش این کالا به قیمت مناسب ندارند. این آشفتگی که به رشد روزافزون قیمت خودرو منجر شده است، زمانی تشدید شد که خودروسازان اعلام کردند قیمت کارخانه باید 5 درصد کمتر از قیمت در بازار آزاد باشد. در چنین شرایطی، با توجه به عرضه اندک از سوی خودروسازان و بیتوجهی به افزایش قیمت این کالا در بازار آزاد، قیمت انواع خودرو روند افزایشی لجامگسیختهای پیدا کرده و هر روز عدد جدیدی را ثبت میکند. در همین حال نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از قیمتگذاری خودرو توسط دولت، گفت: مدیرانی که احساس میکنند توانایی رفع مشکلات موجود در خودروسازی کشور را ندارند بهتر است کنارهگیری کنند تا افراد توانا بتوانند با مدیریت علمی، مسائل را حل کنند. فریدون احمدی در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت خودروسازی کشور، گفت: خودروهای تولید داخل با نمونههای خارجی مقایسه میشوند و باید در بازار رقابتی بتوانند نظر مشتریان را تامین کنند. وی با بیان اینکه نباید برای صنعت خودروسازی بیحساب و کتاب خرج کرد، افزود: خودروسازی، صنعتی عمومی در دنیاست و باید توانایی رقابت داشته باشد. قرار نیست به هر قیمتی خودرو بسازیم، تولید خودرو باید صرفه اقتصادی داشته باشد. وی در ادامه با بیان اینکه باید برای تولید اقتصادی خودرو زیرساختهای مورد نیاز فراهم شود، اظهار کرد: سیاست مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی نیز نشاندهنده اهمیت پشتیبانی از صنایع داخلی است، مردم حاضرند برای حمایت از کالای داخلی، محصولات ایرانی را نسبت به همتای خارجی- که از کیفیت یکسانی برخوردار باشند- گرانتر بخرند، حتی در صورتی که کالای داخلی از کیفیت پایینی نیز برخوردار باشد از آن حمایت میکنند اما این نوع حمایتها مدت زمان مشخصی دارد و ابدی نیست. وی خاطرنشان کرد: مدیرانی که احساس میکنند توانایی رفع مشکلات موجود در خودروسازی را ندارند بهتر است کنارهگیری کنند تا افراد توانا بتوانند با مدیریت علمی، مسائل را حل کنند. وی با انتقاد از قیمتگذاری خودرو توسط دولت تاکید کرد: اصلاح قیمتها یکی از نیازهای این صنعت است. دولت از خودروسازی تصنعی حمایت میکند که این امر باعث زمینگیر شدن خودروسازی و تحمیل ضرر هنگفت به این صنعت شده است. خودروسازان باید همانند بنگاههای اقتصادی برای قیمتگذاری آزاد باشند. وی در پاسخ به اینکه آیا کشور ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را دارد، توضیح داد: میتوان بدون انتقال ارز به کشور خودرو وارد کرد؛ برخی ایرانیان خارج از کشور یا صادرکنندگان کالا مایلند از سرمایه خود در خارج از کشور برای واردات خودرو استفاده کنند که میتوان از ظرفیت آنها برای واردات استفاده کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: برای بهبود شرایط بازار خودرو، از یک سو باید قیمت این کالا آزاد و از سوی دیگر زمینه واردات آن فراهم شود.
گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخت تسهیلات به قطعهسازان را یکی از راهکارهای افزایش تولید و ارزانی خودرو دانست و گفت: تاکنون تسهیلاتی به قطعهسازان پرداخت نشده است. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خانه ملت درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو (قیمت خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شود) به کار برده به گرانی مجدد در بازار منجر شده است، گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری این شیوه ندارد، برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش یابد. وی در ادامه با اشاره به راهکار لازم برای کاهش قیمت خودرو، اظهار کرد: تولید خودرو باید افزایش یابد تا با عرضه بیشتر قیمتها کاهش پیدا کند. وی افزود: تاکنون تسهیلاتی به قطعهسازان پرداخت نشده است، در صورتی که این تسهیلات پرداخت شود تولید افزایش مییابد و بازار خودرو ساماندهی میشود. بنا بر این گزارش، در حال حاضر هیچ خودرویی وارد بازار نمیشود و حتی کسانی که خودرو پیشخریده کردهاند هم با وعده تحویل محصولات خود آن هم در ماههای آینده روبهرو هستند. از طرفی وزیر صنعت و دستگاههای نظارتی هم واکنشی به بازار افسارگسیخته قیمتها در بازار خودرو نشان ندادهاند و همین سکوت باعث گران شدن خودرو تا 13 میلیون تومان شده است.