printlogo


کد خبر: 206547تاریخ: 1397/11/29 00:00
چند روز پس از اظهارات تند وزرای 3 کشور عربی علیه ایران در ورشو، 3 شخصیت برجسته عربی از کشورهای مصر، قطر و عراق به تمجید از سیاست‌های جمهوری اسلامی پرداختند
عمرو موسی: صف‌آرایی اعراب علیه ایران شکست خورده است

چند روز پس از برگزاری کنفرانس ورشو و در شرایطی که آمریکا و متحدانش این کنفرانس کم‌رمق را نقطه شروعی برای اتحاد استراتژیک اعراب و رژیم صهیونیستی علیه ایران مطرح می‌کردند، حمایت صریح چند شخصیت برجسته عرب از ایران نشان داد نفوذ راهبردی ایران در منطقه چقدر است و اینکه عموم اعراب برخلاف حکام چند کشور، کماکان فلسطین را اولویت اول جهان اسلام می‌دانند.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، 2 روز پیش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ویدئویی را از یک جلسه غیررسمی وزرای خارجه امارات و بحرین به همراه عادل الجبیر در حاشیه کنفرانس ورشو منتشر کرد که در آن، این افراد به ایراد انتقادات تندی علیه ایران می‌پردازند و از سیاست‌های رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند. نکته جالب این ویدئو که برای نخستین بار است اینگونه علنی می‌شود، حضور نتانیاهو در میان مخاطبان جلسه است.
خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین در این نشست می‌گوید: ما از خیلی وقت پیش همیشه می‌گفتیم که اختلافات اسرائیل و فلسطین از مهم‌ترین مسائل است و باید راه‌حلی برای آن پیدا شود اما در مرحله اخیر شاهد چالش بزرگ‌تری بودیم که خطرناک‌ترین چالش در تاریخ جدید است و آن تهدیدهای ایران است. عبدالله بن‌زاید، وزیر خارجه امارات نیز در این نشست می‌گوید: اسرائیل حق دارد که به پایگاه‌های ایران در سوریه حمله کند. آری! هر ملتی حق دفاع از خود را دارد. همچنین عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی سعودی می‌گوید: ایران با حمایت از برخی گروه‌های مخالف محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به مساله فلسطین ضربه می‌زند.
این اظهارات ضدایرانی از سوی وزرای 3 کشور متحد آمریکا در حالی بیان شد که چند روز پس از آن، شخصیت‌های برجسته‌ای از 3 کشور مهم عربی یعنی مصر، قطر و عراق در حمایت از ایران مواضع کم‌سابقه‌ای اتخاذ کردند.
هشدار دیپلمات کهنه‌کار مصری به اعراب
دبیرکل پیشین اتحادیه عرب صف‌آرایی علیه ایران با هدف پاک کردن آرمان فلسطین از وجدان ملت‌های عربی را یک شرط‌بندی شکست‌خورده توصیف کرد. «عمرو موسی» در گفت‌وگو با روزنامه «الغد» اردن گفت: دشمنی با ایران نباید موجب فراموشی خصومت اسرائیل و حذف آرمان فلسطین از اولویت عرب‌ها شود، اتخاذ چنین موضعی، یک اشتباه سیاسی است.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل اینکه جهان کنونی ترجیح می‌دهد به جای عرب‌ها، برای حل و فصل مشکلات با ایران و ترکیه گفت‌وگو کند، ناشی از آن است که آنها رهبرانی دارند که به نام خودشان سخن می‌گویند.
 وی همچنین درباره تشکیل طرح جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در خاورمیانه موسوم به ناتوی عربی تصریح کرد: این رویکرد از بیرون از کشورهای عربی شکل می‌گیرد و سؤالات زیادی را برای عرب‌ها مطرح کرده که واقعاً این سازمان به سود و علیه کدام کشور است و چه کسی از این تنش سود خواهد برد؟
وزیر خارجه قطر: از ایران سپاسگزاریم
وزیر خارجه قطر دیگر مقام عربی بود که به تمجید از سیاست‌های ایران پرداخت. محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره روابط کشورش با ایران و ترکیه پس از آنکه کشورهای عربی قطر را تحریم کردند، گفت: ایران همسایه ما است. ما با ایران مرز مشترک داریم. ما در ذخایر گاز و مرزهای‌مان با ایران شریک هستیم. این جغرافیاست. ما پس از تحریم قطر به فضای پروازی و مسیر تجاری نیاز داشتیم، آنها مرز هوایی خود را به روی ما باز گذاشتند و ما از این مساله سپاسگزاریم.
وی افزود: اگر اختلاف نظری هم با ایران وجود دارد باید از طریق گفت‌وگو حل شود. ما از اختلاف ایران و عربستان ناراحتیم و امیدواریم مسائل میان آنها هرچه زودتر حل‌وفصل شود، چراکه برای ما و منطقه خوب است. وزیر خارجه قطر همچنین تاکید کرد دوحه آماده گفت‌وگو با کشورهای عربی برای رفع اختلافات است.
ایران تنها کشوری بود که به ما کمک کرد
همچنین رئیس سازمان حشدالشعبی و شورای امنیت ملی عراق ضمن انتقاد از مواضع آمریکا درباره ایران گفت ایران تنها کشوری بود که زمان ظهور گروه تروریستی داعش به عراق کمک کرد. «فالح الفیاض»، رئیس سازمان حشدالشعبی و شورای امنیت ملی عراق در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» از رویکرد آمریکا بویژه اظهارات اخیر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ انتقاد کرد. خبرنگار نشریه اشپیگل در این گفت‌وگو از فیاض درباره اظهارات پنس در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره ایران پرسید و او در پاسخ گفت: «صادقانه بگویم، نمی‌دانم درباره چه صحبت می‌کنیم. عراق و ایران در طول تاریخ و با وجود شهرهای مذهبی که در عراق است، بشدت با هم ارتباط دارند. به عنوان کشورهای همسایه ما باید در جهت رابطه دوستانه تلاش کنیم. ایران تنها کشوری بود که زمان ظهور داعش، به ما کمک کرد. من تصور می‌کنم تمام روایت آمریکایی‌ها اشتباه است. در منطقه ما هم افراد کمی آن را باور می‌کنند. احساس من این است که اروپایی‌ها هم از آمریکا پیروی نخواهند کرد». مقام عراقی در بخش دیگری از سخنانش ضمن رد اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه گروه تروریستی داعش کاملا نابود شده است، گفت چنین چیزی ممکن نیست و درباره ایجاد گروهی جدید با تفکرات مشابه ابراز نگرانی کرد و افزود: «نمی‌توان چنین چیزی را پیروزی توصیف کرد. ما در اقدامات خود علیه داعش در پی تجربه متوجه شده‌ایم فقط قادر به تاراندن تروریست‌ها هستیم نه اینکه در نهایت بر آنها پیروز شویم». وی در تشریح این وضعیت گفت: «مثلا ما در بخشی از مرز عراق و سوریه در بیابان انبار علیه داعشی‌ها پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. ۲۰ هزار نفر از این منطقه گریختند. من معتقدم عده زیادی از این افراد داعشی بودند که به راحتی به نقطه‌ای دیگر نقل مکان کردند. همین‌طور در دیگر عملیات‌ها به عنوان نمونه در موصل، در نهایت تعداد کمی از دشمنان کشته شدند و باقی آنان باید به منطقه‌ای دیگر فرار کرده باشند».
 


Page Generated in 0/0064 sec