printlogo


کد خبر: 206580تاریخ: 1397/11/30 00:00
ونزوئلا اعضای پارلمان اروپا را برای دیدار با گوایدو راه نداد
مادورو: ما در مقابل امپریالیسم ایستاده‌ایم

گروه بین‌الملل: هند خرید نفت خود را از ونزوئلا متوقف نمی‌کند! این خبر را دولت «نارندرا مودی» در حالی عنوان کرد که آمریکا امیدوار بود بتواند کشورهای خریدار نفت ونزوئلا را به بهانه اوضاع داخلی این کشور متقاعد کند به جای خرید از دولت قانونی مادورو از دولت جعلی و خودخوانده گوایدو انجام دهند. در این میان دولت مادورو در دفاع از حق حاکمیت سرزمینی‌‌‌‌اش 5 تن از اعضای پارلمان اروپا را از این کشور اخراج کرد.
 به گفته «استپان گونزالس پونس» یکی از قانونگذاران اسپانیایی که رهبری این گروه را برعهده داشت، به اعضای پارلمان اروپا بدون توضیحی گفته شد ونزوئلا را ترک کنند. وی ادامه داد: «ما را از ونزوئلا اخراج کردند و پاسپورت‌های‌مان را گرفتند. آنها دلیل این اقدام را نگفتند». این اتفاق جدیدترین تنش بین اروپا و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلاست. دیگر قانونگذارانی که به ونزوئلا سفر کرده بودند تا با گوایدو دیدار کنند، «خوزه ایگناسیو سالافرانکا» و «گابریل ماتو آدروور» از اسپانیا، «ایستر دولانگ» از هلند و «پائولو رانخل» از پرتغال بودند. گوایدو در پیامی توئیتری در این‌باره نوشت: «این قانونگذاران اروپایی توسط رژیمی که بشدت منزوی و غیرمنطقی است، از کشور اخراج شدند». تنها ۵۰ کشور شامل تعداد کشور اروپایی و برخی همسایگان ونزوئلا به علاوه ایالات متحده، گوایدو را به عنوان «رئیس‌جمهوری موقت» ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند که نوعی بدعت‌‌گذاری در قواعد بین‌المللی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نباید از نظر دور داشت که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد درگیری‌های خیابانی در این کشور هستند. در تحولی دیگر، کاراکاس برای مقابله با زیاده‌خواهی‌‌های واشنگتن، اجازه نشستن هواپیمای حامل تسلیحات آمریکایی را در خاک ونزوئلا نداد. آمریکایی‌ها قصد داشتند این تسلیحات را به دست مزدوران گوایدو با هدف ایجاد خشونت‌های خیابانی برسانند. البته آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند این هواپیما حامل کمک‌‌های انسان‌دوستانه است. آمریکا از هر ابزاری برای اعمال فشار بر دولت ونزوئلا استفاده می‌کند به طوری که این کشور حتی از دولت‌‌های جهان خواسته از ونزوئلا نفت نخرند. راشاتودی در همین ارتباط گزارش داده پس از اینکه مقامات بلندپایه آمریکا درباره خرید نفت از ونزوئلا به کشورهای جهان هشدار دادند، یک مقام دولتی هند اعلام کرد این کشور برای تعیین ارزش واردات نفت از هر کشوری، ملاحظات تجاری و منافع خود را در نظر خواهد گرفت. پس از اینکه «مانوئل کوئه‌وه‌دو» وزیر انرژی ونزوئلا، در سفر ناگهانی خود به هند گفت کشورش مایل است نفت بیشتری به بازار درحال رشد هند بفروشد، مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون، به کشورها و شرکت‌های جهان درباره خرید نفت از ونزوئلا هشدار داد.
بولتون در توئیتی که در آن مقاله بلومبرگ درباره روابط نفتی هند و ونزوئلا مورد اشاره قرار گرفته بود، گفت: کشورها و شرکت‌هایی که به مادورو کمک می‌کنند منابع ونزوئلا را بدزدد، فراموش نخواهند شد. از سوی دیگر «راویش کومار» سخنگوی وزارت روابط خارجه هند در کنفرانسی خبری گفت: «ونزوئلا رئیس اوپک و جی‌ای‌سی‌اف (اوپک گاز) است. ما هیچ سیستم تهاتری و مبادله کالا به کالایی با ونزوئلا نداریم. ملاحظات تجاری و سایر عوامل مرتبط، ارزش تجارت ما با هر کشوری را تعیین می‌کند. هند و ونزوئلا از روابط نزدیک و هماهنگی برخوردارند». ماه گذشته با آغاز بحران سیاسی در ونزوئلا، رسانه‌های هندی اعلام کردند کشورشان همچنان از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام ونزوئلا باقی مانده است. واردات نفت هند از ونزوئلا که دارای بزرگ‌ترین منابع نفتی جهان است، به روزانه ۴۰۰‌هزار بشکه می‌رسد.
در همین حال رئیس‌جمهور ونزوئلا که این روزها با رسانه‌‌های مختلفی گفت‌وگو می‌کند، در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره قطر گفت: امروز در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، گروهی از افراط‌گراها به حکومت رسیده‌‌اند که تلاش می‌کنند با کودتا علیه دولت ونزوئلا بر این کشور مسلط شوند. این گروه افراط‌گرا حتی به مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا نیز تشویق می‌کنند. بنابراین رویارویی آمریکا با ونزوئلا در اصل رویارویی امپریالیسم آمریکا با نظام انقلابی و مردمی ونزوئلاست. رئیس‌جمهور ونزوئلا در پاسخ به این سوال که چرا شما با برگزاری انتخابات زودهنگام که یکی از درخواست‌‌های مخالفان است موافقت نمی‌کنید، گفت: همه جهان باید بدانند ونزوئلا شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگامی بود. بر اساس قانون اساسی ونزوئلا، انتخابات ریاست‌جمهوری باید نوامبر یا دسامبر سال 2018 برگزار می‌شد اما در خلال گفت‌وگوهایی که نوامبر 2017 انجام شد، مخالفان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند، بنابراین طی مذاکراتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم انتخابات زودهنگام در 4 ماه اول سال 2018 برگزار شود که پس از آن برخی مخالفان عقب‌نشینی کردند. انتخابات در ونزوئلا بر اساس قانون اساسی و با شفافیت کامل و با نظارت ناظران داخلی و بین‌المللی برگزار شد. در این انتخابات حدود 10 میلیون نفر شرکت کردند و من توانستم
69 درصد آرا را کسب کنم. بنابراین انتخابات زودهنگام برگزار شد و اکنون بار دیگر صحبت از برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شود و این تنها به منظور به‌هم زدن امنیت و ایجاد ناامنی در ونزوئلاست. کاخ سفید تلاش می‌کند از این طریق تسلط خود را بر ونزوئلا دیکته کند.


Page Generated in 0/0054 sec