printlogo


کد خبر: 206582تاریخ: 1397/11/30 00:00
جدال آمریکا و اروپا درباره سرنوشت داعشی‌ها
اسد: آمریکا وابستگانش را می‌فروشد

گروه بین‌الملل: هر چند هنوز خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از سوریه قطعی نشده است و در خود آمریکا، میان پنتاگون و کاخ سفید در این‌باره اختلاف‌نظر جدی وجود دارد ولی در هر حال آنچه مسلم است اینکه آمریکا می‌خواهد عواقب خروج احتمالی از سوریه را به فرصتی برای ایجاد فتنه‌ای جدید در این منطقه تبدیل کند. بعد از آنکه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اروپایی‌ها خواست نیروی ناظر به شمال شرقی سوریه برای پر کردن جای خالی نیروهای آمریکایی در حفاظت از کردها اعزام کنند، دونالد ترامپ در توئیتی تهدیدآمیز از اروپایی‌ها خواست 800 عضو داعشی بازداشتی تبعه اروپایی را از آمریکا تحویل بگیرند و الا گزینه دوم ممکن است آزادی این افراد باشد. دونالد ترامپ که بیش از یک هفته است در حال وعده دادن برای اعلام پیروزی 100 درصدی بر داعش در سوریه است، 2 روز پیش در توئیترش نوشت: «آمریکا از انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر متحدان اروپایی می‌خواهد بیش از ۸۰۰ جنگجوی داعشی که ما در سوریه دستگیر کردیم را تحویل گرفته و محاکمه کند. خلافت (داعش) در آستانه فروپاشی است. جایگزین این موضوع که راه خوبی نیست آن است که ما مجبور به آزاد کردن آنها شویم». رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری نوشت: «آمریکا نمی‌خواهد شاهد نفوذ این جنگجویان داعشی به اروپا باشد، چرا که آنجا احتمالا جایی است که آنها به آنجا می‌روند. ما بیش از حد کار و هزینه می‌کنیم. زمان آن فرا رسیده که دیگران پا پیش بگذارند و کاری را که قادر به انجام آن هستند انجام دهند. ما بعد از پیروزی ۱۰۰ درصدی بر خلافت (داعش) به کشور (آمریکا) بازمی‌گردیم». این در حالی است ‌که درخواست ترامپ مبنی بر پذیرش تروریست‌های داعش از طرف کشورهای اروپایی، با مخالفت بسیاری از این کشورها روبه‌رو شده و این مساله به مناقشات 2 سوی آتلانتیک دامن می‌زند. فرانسه، آلمان، بلژیک و دانمارک گفته‌اند در صورت موافقت با این امر، باید نگران واکنش منفی مردم خود باشیم. ادعاهای ترامپ درباره مقابله آمریکا با داعش در حالی صورت گرفته که رسانه‌ها و مقام‌های سوریه و عراق طی سال‌های اخیر بارها گزارش‌هایی مبنی بر کمک‌های واشنگتن به تروریست‌های داعش مخابره کرده‌اند. در واقع، صحنه‌ای که آمریکا درباره پیروزی خیالی بر داعش ترتیب داده و سعی در القای آن در افکار عمومی جهان دارد، تلاشی برای سرپوش‌گذاری رسانه‌ای بر ارتباط و ائتلاف مستحکم خودش با داعشی است که دست به جنایت‌های بی‌شماری‌زده و نامش در لیست سازمان‌های تروریستی بین‌المللی ثبت و درج شده است.
مصادره  40 تن طلای داعش توسط آمریکا
در همین راستا گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»- وابسته به معارضان- اعلام کرد ائتلاف آمریکایی چند روز پیش صندوق‌هایی را از انبارهای داعش در آخرین پایگاهش در حومه شرقی دیرالزور خارج کرده است. طبق گفته این دیده‌بانی، ائتلاف آمریکایی در این عملیات از هلیکوپترهایی که در منطقه روستای الباغوز فرود آمدند، کمک گرفت و احتمالاً این صندوق‌ها محتوی مقادیری طلا و پول است که داعش در زمان حضورش در شرق فرات به دست آورده است، چرا که ائتلاف این صندوق‌ها را با هلیکوپتر به مکان نامعلومی منتقل کرد. این مساله با گزارش‌های رسانه‌ها درباره اقدام داعشی‌ها برای انتقال شمش‌های طلایی که از شهر موصل عراق و مناطق مختلف سوریه به سرقت برده بودند و وزن آنها حدود ۴۰ تن است، همخوانی دارد. همچنین برخی منابع رسانه‌ای و بومی گزارش دادند در قالب قرارداد غیرعلنی میان واشنگتن و داعش برای تسلیم حدود ۴۴۰ تروریست داعشی، ۲۰۰ داعشی که در شهرک الباغوز حضور داشتند، به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) تحویل داده شدند، پیش از این و در مرحله اول اجرای این قرارداد نیز ۲۴۰ تروریست با حمایت ائتلاف آمریکایی به خاک عراق منتقل شدند.  
آمریکا اما در آستانه خروجش از سوریه، یک هشدار دیگری نیز به‌ شبه‌نظامیان کرد سوری داده و تأکید کرده در صورت هم‌پیمانی‌شان با دمشق یا روسیه، حمایت‌های واشنگتن از آنها قطع خواهد شد. ژنرال پل لاکامرا، فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش طی اظهاراتی اعلام کرد: در صورتی ‌که «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) با دولت سوریه یا روسیه هم‌پیمان شوند ما مجبور خواهیم شد تمام کمک‌های نظامی به آنها را قطع کنیم. ژنرال لاکامرا گفت: تا زمانی که آنها شریک ما باقی بمانند ما به آموزش و تجهیز آنها به سلاح‌ها ادامه خواهیم داد. ولی به رغم این تهدیدهای آمریکا، فرماندهی کل «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کرد این نیروها آماده مذاکره با دولت سوریه هستند. در همین راستا، رئیس‌جمهوری سوریه روز یکشنبه در سخنرانی عمومی خود، بدون اشاره مستقیم به نام کردهای سوریه گفت بدانند که پشتیبانی جز ارتش و دولت سوریه ندارند و آمریکا آنها را به «عثمانی» خواهد فروخت.
بشار اسد همچنین در بخشی از سخنرانی خود گفت: ما به گروه‌هایی که به آمریکا دل‌خوش کرده‌اند می‌گوییم آمریکا از شما حمایت نخواهد کرد و کسی جز دولت و ارتش سوریه از شما حمایت نخواهد کرد. آمریکا بر سر شما معامله می‌کند. اگر کشورتان از شما حمایت نکند، آمریکا شما را به عثمانی‌ها می‌فروشد. ارتش تنها نیرویی است که می‌تواند برخی گروه‌ها را در شمال شرق کشور حمایت کند. طبعا من اینجا اسم این گروه‌ها را ذکر نخواهم کرد.
 


Page Generated in 0/0112 sec